Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zin en onzin van geintegreerde zadelpennen

Bart M
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2009 09:31

Bart M 22 okt 2009 14:02

Wel rekening mee houden dat er wel renners zijn die last krijgen van dijbenen en zitvlak omdat je zadel met de geïntegreerde zadelpen echt "vast" staat.
Vroeger bewoog het zadel altijd wel een beetje he.
Nu is dat iets waar je aan kan wennen maar dat geldt niet voor iedereen.

scorcher
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 aug 2006 01:39

scorcher 22 okt 2009 14:10

Ben benieuwd wat er nog naar boven komt aan voor/nadelen is.

Ben sinds een paar maanden in bezit van fiets met ISP, enige verschil dat ik heb opgemerkt is dat er minder 'vering' in het frame/zadelpen zit. Verder ziet het er natuurlijk mooi uit.

Bart M
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2009 09:31

Bart M 22 okt 2009 14:13

Scorcher schreef:Ben benieuwd wat er nog naar boven komt aan voor/nadelen is.

Ben sinds een paar maanden in bezit van fiets met ISP, enige verschil dat ik heb opgemerkt is dat er minder 'vering' in het frame/zadelpen zit. Verder ziet het er natuurlijk mooi uit.

Dat is wat ik bedoel.
Het geheel wordt stijver dus zit er minder beweging op het zadel vandaar dat sommigen last krijgen van de spieren in bovenbenen en zitvlak.
Dat het mooier is zal voor iedereen anders zijn he.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 22 okt 2009 14:19

Dat lijkt me wat kort door de bocht? Wat is het verschil tussen een staaf vast aan een frame en een losse staaf?

Vaak zijn het echter van die oversized, ovale buizen (vaak ook nog op tijdritframes), die geven 0.0 mee..

Bart M
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2009 09:31

Bart M 22 okt 2009 14:27

Foosho schreef:Dat lijkt me wat kort door de bocht? Wat is het verschil tussen een staaf vast aan een frame en een losse staaf?

Vaak zijn het echter van die oversized, ovale buizen (vaak ook nog op tijdritframes), die geven 0.0 mee..

Tja moet zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb maar het wel al van verschillende betrouwbare bronnen gehoord heb.
Dan zal er wel iets van zijn zeker?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 22 okt 2009 14:31

Hadden die bronnen (link?) het dan over oversized, ovale, uberstijve, dikke alu tijdritframes? Of over 26mm, ronde buizen, comfortabel gemaakt carbon wegframe?

't Kan best zo zijn hoor, maar je moet wel zeker weten dat de randcondities identiek zijn (zover mogelijk).

Bart M
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 sep 2009 09:31

Bart M 22 okt 2009 14:48

Foosho schreef:Hadden die bronnen (link?) het dan over oversized, ovale, uberstijve, dikke alu tijdritframes? Of over 26mm, ronde buizen, comfortabel gemaakt carbon wegframe?

't Kan best zo zijn hoor, maar je moet wel zeker weten dat de randcondities identiek zijn (zover mogelijk).

Kan je geen sluitend antwoord hierover geven.
Het ging telkens over een gewoon wegframe.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 22 okt 2009 16:01

Nog even doorgaand hierop. Hier hebben ze het over een Damocles met ISP. En daarover zeggen ze:
"Ob die integrierte Stütze mehr Komfort bietet, muss ein Labortest zeigen – unangenehm fühlte sich das Damocles ISP auf der Testrunde keinesfalls an."

Als je dan naar het plaatje kijkt:
Afbeelding

Is dat heel anders dan:
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 22 okt 2009 16:07

Kan wel kloppen, herinner me een test uit Tour en daar kwam uit dat een 27.2 pen comfortabeler was dan een 31.6mm of zelfs een geintegreerde. Maar volgens mij waren die geintegreerde pennen ook flink oversized.

Qua gewicht zou het ook niet veel uitmaken omdat de kop die op de zadelpen zou moeten ook nog flink zwaar was.

Uiterlijk is het soms nog wel mooi, maar praktisch lijkt het me niet, denk aan vervoer, verkoop etc. Moet je wel een knappe fietskoffer hebben om zo'n frame met geintegreerde zadelpen in te kunnen proppen, of valt dat nog wel mee?

burd
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:23

burd 22 okt 2009 19:30

Wat krijgen we hierna? In het frame geintegreerde voorvorken? Stuurt niet lekker, maar het ziet er wel mooi uit. In het frame geintegreerde cranks/wielen/ketting?

Wat een onzin allemaal. Het mooie van fietstechniek is nou juist dat het simpele oplossingen biedt voor simpele problemen. Een schuivende zadelpen is zo'n simpele oplossing. Een geintegreerde zadelpen is een stap terug.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 22 okt 2009 19:34

Burd schreef:Wat krijgen we hierna? In het frame geintegreerde voorvorken? Stuurt niet lekker, maar het ziet er wel mooi uit. In het frame geintegreerde cranks/wielen/ketting?

Wat een onzin allemaal. Het mooie van fietstechniek is nou juist dat het simpele oplossingen biedt voor simpele problemen. Een schuivende zadelpen is zo'n simpele oplossing. Een geintegreerde zadelpen is een stap terug.


Wat jij doet is appels met peren vergelijken, dat weet jij ook wel;).Kettingen, wielen, cranks en voorvorken kun je niet integreren omdat deze bewegen.

Juist, simpele problemen zoals schuivende zadelpennen heb je niet meer, deze zijn namelijk geintegreerd. De fiets is namelijk voor mij en ik deel 'm niet met iemand anders dus hoef ik hem ook niet te verschuiven.

kraker
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 apr 2004 13:42

kraker 23 okt 2009 20:18

Ik las in het laatste nr van fiets dat de trend weer voorbij is. Weer terug naar de gewone zadelpen dus weer.....

Plaats reactie