Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi via Nirone of Wilier la Triestina

kleijn
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 16:26

kleijn 05 nov 2009 15:05

Ik kom er niet meer uit. Ik zoek een racefiets voor rond de 1000 euro. Ik fiets vrij veel, voornamelijk woon-werk, tot nu toe op een oude mountain bike. Nu wil ik een racefiets, deels om harder te gaan, deels voor het gevoel. Voor het gevoel ook graag een italiaanse.

Mijn keuze lijkt nu te gaan tussen een Bianchi Via Nirone 7 en een Wilier La Triestina in Lampre kleuren. Wie kan mij iets zeggen over de technische (en emotionele) verschillen tussen deze twee frames, uitgaande van dezelfde afmontage?

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 05 nov 2009 15:25

welke geometrie past het best bij je?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 05 nov 2009 15:31

Het zijn beide alu frames met carbon achtervork. Dat laatste voegt niet zo heel veel toe, maar het ziet er wel leuk uit natuurlijk. Het Bianchi frame is wel loodzwaar met dik 1700gr (althans model het 2008), de Willier heeft al een veel netter gewicht (zie webtest op deze site). De stijfheidswaardes zijn voor allebei prima in orde.
Van de 'emotie' die erbij hoort heb ik weinig kaas gegeten, andere forumleden kunnen je misschien meer vertellen over de tranen in de ogen en brokken in de keel die ze ervan krijgen.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 05 nov 2009 16:32

Je kiest voor Bianchi als je valt voor de specifieke 'celeste' groen/blauwe kleur. Dit geeft de fiets iets eigens en is daardoor heel herkenbaar. Grote kampioenen als Coppi, Gimondi, Argentin, Pantani, Ullrich en Chipolinni reden op Bianchi.

Willier is ook een roemrijk merk. Met name de laatste jaren via de sponsoring van Lampre met Cunego en Ballan heeft het merk mooie successen behaald.

Verschil in gewicht is niet zo relevant, het gaat meer om wat voor groep en wielen er op de fiets zitten. De puristen onder ons vinden een Italiaanse fiets pas af als er Campagnolo-onderdelen op zitten. Als je voor de echte Bianchi-kleur 'celeste' valt, kies dan hiervoor. Als je niet van deze specifieke kleur houdt, dan zou ik voor de wellicht iets modernere en lichtere Willier gaan. De importeur monteert hier meestal Easton-wielen onder. Deze zijn i.m.o. kwalitatief iets beter dan de (goedkope) Ambrosio-wielen die Bianchi standaard monteert.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 nov 2009 16:35

De Bianchi is wat kleurgebruik wat tijdslozer dan de Willier in Lampre kleuren.
De Willier is wat mij betreft mooier qua vormgeving. Nog mooier is de Triestina in de zwarte of witte uitvoering maar die staat er niet bij;) Heel persoonlijk allemaal...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

dario
Forum-lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 05 nov 2009 19:17

Beetje vreemd, advies vragen over iets subjectiefs als de emotionele kwaliteiten van het ene of het andere merk...
Beide merken maken mooie en goeie fietsen; prijs-kwaliteitverhouding is redelijk evenwaardig (afgezien van de terechte opmerking van Frigo ivm de respectieve wielen - maar dan hebben we't over de afmontage). Bianchi heeft een iets langere en rijkere historie, maar ook Wilier kan bogen op een mooie traditie (denk maar aan Fiorenzo Magni).
Kies gewoon de fiets waar je het best op zit, en - in tweede instantie - die je zelf het mooist vindt. En als je dan toch een subjectief advies wil: neem hem in Campagnolo-uitvoering! ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 05 nov 2009 22:31

Mijn vader heeft een Bianchi, twee vrienden hebben een Bianchi, ik heb een Wilier. Bianchi is mooi, maar je struikelt er wel over. Wilier is ook mooi, en je struikelt er iets minder over.

Gewoon een kwartje opgooien zou ik zeggen, kop is het een, munt de ander. En vaak weet je al wat je wilt, nog voor 't kwartje is gevallen. Puur omdat je hoopt dat het kop of munt zal zijn.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5946
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 nov 2009 22:42

Ik zou voor de Bianchi maar dan niet in de celeste kleuren. Ik vindt die rare kleur groen maar niets en Willier maakt van die carnavals kleuren fietsen.

Ik zag op de bike-motion een bianchi staan in het blauw. Die vond ik echt schitterend! :D Was volgens mij een via Nirone van zo'n 1100 euro.
[img=http://img188.imageshack.us/img188/4774/y0b32.jpg]
Live fast; die young. mijn blog

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 06 nov 2009 00:32

rob74 schreef:Ik zou voor de Bianchi maar dan niet in de celeste kleuren. Ik vindt die rare kleur groen maar niets en Willier maakt van die carnavals kleuren fietsen.


Hoe subjectief kun je het hebben:D Die celeste-kleur vind ik nu juist het meest onderscheidend aan Bianchi t.o.v. alle andere merken fietsen. Bianchi = celeste net zoals een Gios = blauw !

Als je dat niet mooi vindt kun je net zo goed een Ridley of een Focus kopen...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

dario
Forum-lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 06 nov 2009 11:26

Eigenlijk zou zo'n Wilier dan ook in het klassieke rosso ramato moeten zijn...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 06 nov 2009 13:12

Frigo schreef: Grote kampioenen als Coppi, Gimondi, Argentin, Pantani, Ullrich en Chipolinni reden op Bianchi.
Daar maak je het alleen maar moeilijker mee, op Bike Motion stond namelijk ook de Wilier van diezelfde Pantani waarmee hij de Alpe d'Huez etappe pakte ;)

Er was afgelopen jaar een Cento in het klassiek wilier koper, erg geslaagt, maar wel een andere prijsklasse.

kleijn
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2009 16:26

kleijn 06 nov 2009 13:14

Bedankt voor de reacties. Ik bedoelde eigenlijk niet te vragen welke jullie mooi vinden (Hoewel ik het natuurlijk wel leuk vind om jullie meningen hierover te lezen). Ik vroeg me af of iemand kon aangeven of er qua prestaties/degelijkheid/techniek/kwaliteit veel verschil te verwachhten zou zijn.

Plaats reactie