Misschien domme vraag maar ik wil het erg graag weten
vanaf welke leeftijd mag een kind eigenlijk met wielrennen beginnen ?
leeftijd
Met wielrennen weet ik het niet precies, maar ik heb vanaf mijn 5e op fietscross (BMX) gezeten. Ik geloof 1 jaartje op een 16" fietsje en een jaar later "net zoals de grote jongens" op een 20" fietsje. Toptijd!
Het is zowiezo goed om jonge kinderen spelenderwijs te laten sporten. Kleine Drummie dus lekker laten fietsen als het kan!
Het is zowiezo goed om jonge kinderen spelenderwijs te laten sporten. Kleine Drummie dus lekker laten fietsen als het kan!
Categorie 1 in het jaar dat het kind 8 wordt. Wedstrijdjes over een paar km. Hartstikke leuk om die gastjes te zien trappen! De eerste paar jaar ligt de nadruk niet op koersen, maar op fietstechniek d.m.v. spelletjes en oefeningen zoals plankrijden, slakkenrace, tennisballen van pionnen pakken enz.
- plantagenet
- Forum-lid
De Rabobank houd elk jaar op verschillende locaties in het land de 'dikke banden race' speciaal bedoeld voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Dit soort wedstrijden is echt bedoeld om bekend te worden met fietsen en wielrennen in het algemeen (na de dikke banden race volgt nml een echte wielerwedstrijd).
Als een kind van 7 dus enthousiast is, lijkt het mij niet de bedoeling dat dat enthousiasme getemperd moet worden, omdat het kind nog te jong zou zijn. Naar mijn idee maakt de leeftijd voor wielrennen dus niet echt uit.
Overigens vind ik de dikke banden race een echte aanrader voor de kinderen (en ouders) want het is hartstikke leuk om die kleine koters een wedstrijd te zien fietsen, compleet met vooraan en achteraan een motorfiets!
Als een kind van 7 dus enthousiast is, lijkt het mij niet de bedoeling dat dat enthousiasme getemperd moet worden, omdat het kind nog te jong zou zijn. Naar mijn idee maakt de leeftijd voor wielrennen dus niet echt uit.
Overigens vind ik de dikke banden race een echte aanrader voor de kinderen (en ouders) want het is hartstikke leuk om die kleine koters een wedstrijd te zien fietsen, compleet met vooraan en achteraan een motorfiets!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Plantagenet schreef:De Rabobank houd elk jaar op verschillende locaties in het land de 'dikke banden race' speciaal bedoeld voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Dit soort wedstrijden is echt bedoeld om bekend te worden met fietsen en wielrennen in het algemeen (na de dikke banden race volgt nml een echte wielerwedstrijd).
Soms zijn de ouders enthousiaster dan het kind zelf, en daar schuilt het gevaar!
Laat kinderen onder de 10 jaar gewoon uitstapjes met de fiets maken, wschlk zullen ze later nog zo gemotiveerd zijn als ze willen koersen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

- bontempi056
- Forum-lid
[quote
Soms zijn de ouders enthousiaster dan het kind zelf, en daar schuilt het gevaar!
quote]
+1 Idd de ouders zijn vaak zo niet altijd schuldig aan hoe een wielrennertje gevormd word.Vanaf 8 jaar prima,maar de ouders thuisblijven van de clubtrainingen laat de trainers hun werk doen,die weten echt wel hoe ze spelenderwijs de kids het wielervak moeten leren.
quote]
+1 Idd de ouders zijn vaak zo niet altijd schuldig aan hoe een wielrennertje gevormd word.Vanaf 8 jaar prima,maar de ouders thuisblijven van de clubtrainingen laat de trainers hun werk doen,die weten echt wel hoe ze spelenderwijs de kids het wielervak moeten leren.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!
-
eudaimonia
- Forum-lid
Zelf ben ik op mijn 29ste begonnen...
Ouders die enthousiaster zijn dan het kind = soms eng +1
Alhoewel ik ook gevallen ken waar de kids enthousiaster zijn dan de ouders...
Ouders die enthousiaster zijn dan het kind = soms eng +1
Alhoewel ik ook gevallen ken waar de kids enthousiaster zijn dan de ouders...