All seasons nemen, zit je altijd goed. Jaren geleden was vier seizoenen banden in alle gevallen een compromis, tegenwoordig imho de beste keuze.wasbeer2006 schreef: ↑05 jan 2026 08:58 Ik heb 20 jaar winterbanden gehad en er 3x wat aan gehad. Toen dacht ik neem ze niet......
Nu ging het net wel er is altidj wel iemand die nog langzamer rijd. Maar nu had er ik er wel wat aan gehad haha
Overigens is het hier gewoon rustig op de snelweg, net voor de Briennoord, veel rustiger dan normaal
Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen
Dogma F
Ik ben 15 jaar geleden nét nét niet in de gracht gekanteld terwijl ik 30 km/h reed.
de garagist kwam ter plaatse, trok z'n ogen op: "Jij hebt ***** veel geluk gehad."
Sindsdien winterbanden.
Al zou ik bv op een tweede auto (die er waarschijnlijk toch weer aankomt) meteen ook voor all-seasons gaan.
de garagist kwam ter plaatse, trok z'n ogen op: "Jij hebt ***** veel geluk gehad."
Sindsdien winterbanden.
Al zou ik bv op een tweede auto (die er waarschijnlijk toch weer aankomt) meteen ook voor all-seasons gaan.
Op mijn eigen auto: enkel zomerbanden. Voor 360 dagen per jaar de beste keuze. De andere dagen ga ik dan wel te voet of met de bus.
Zolang ik een auto van het werk heb, zitten er in de winter winterbanden onder (half december tot ergens in februari, zo kort mogelijk) en dat is vooral omdat ik al eens diep in Duitsland moet zijn (voor het werk) en dat zijn dagen die ik zomaar kan wisselen ifv het weer.
Ik heb mijn sneeuwrit gehad, laat het nu maar terug warmer worden.
Zolang ik een auto van het werk heb, zitten er in de winter winterbanden onder (half december tot ergens in februari, zo kort mogelijk) en dat is vooral omdat ik al eens diep in Duitsland moet zijn (voor het werk) en dat zijn dagen die ik zomaar kan wisselen ifv het weer.
Ik heb mijn sneeuwrit gehad, laat het nu maar terug warmer worden.

Ik rijd nu al bijna 60 jaar en heb ze allemaal (behalve de nieuwe trend "all-seasons") door alle weersomstandigheden gereden, gewone banden, radiaalbanden, regenbanden, sneeuwbanden, spijkerbanden, winterbanden en nu gewoon zomerbanden want hoe je het ook "wendt of keert" 'alles' hangt samen met je gedrag in het verkeer c.q. op de slechte weg en/of je stuurmanskunst want te hard remmen is uit den boze, je verliest de controle.
Heeft men winterbanden dan rijdt men hard door de sneeuw, met regenbanden rijdt men hard door de regen, met spijkerbanden (max 90 km/h) rijdt men hard over vastgevroren sneeuw/ijzel enz. Overal TE hard, maar neemt niet weg dat je met speciale banden wel meer grip hebt en niet zo gauw wegglijdt.
Heeft men winterbanden dan rijdt men hard door de sneeuw, met regenbanden rijdt men hard door de regen, met spijkerbanden (max 90 km/h) rijdt men hard over vastgevroren sneeuw/ijzel enz. Overal TE hard, maar neemt niet weg dat je met speciale banden wel meer grip hebt en niet zo gauw wegglijdt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
scottwilko
- Forum-lid HC
En omdat we Nederlanders zijn, bepalen we bijna allemaal dat winterbanden niet nodig zijn. We doen gewoon rustig aan in de sneeuw. Daarom staan we allemaal volledig stil als er een paar vlokken sneeuw zijn gevallen en vinden we dat het aan anderen ligt dat wij niet door kunnen rijden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik ben op dit soort dagen heel blij met de winterbandjes…. En alle zomerbanden moeten gewoon de auto laten staan. Lost veel problemen op.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Nee hoor, zomerbanden hebben meer grip in tot pap gereden sneeuw dan winterbanden. Deze laatste hebben in losse sneeuw en vast gereden sneeuw wel meer grip maar dat komt hier in Nederland alleen voor in de woonwijken en/of secondaire wegen waar niet wordt gestrooid.daniel1975 schreef: ↑05 jan 2026 18:23 Ik ben op dit soort dagen heel blij met de winterbandjes…. En alle zomerbanden moeten gewoon de auto laten staan. Lost veel problemen op.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
Droom verder. Na >15jr winterbanden kan ok je uit eerste hand vertellen dat dat niet het geval is.Orlok schreef: ↑05 jan 2026 18:28Nee hoor, zomerbanden hebben meer grip in tot pap gereden sneeuw dan winterbanden.daniel1975 schreef: ↑05 jan 2026 18:23 Ik ben op dit soort dagen heel blij met de winterbandjes…. En alle zomerbanden moeten gewoon de auto laten staan. Lost veel problemen op.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Tussendoor
- Forum-lid
Het mooiste is nog is dat dezelfde discussie door dezelfde mensen ook nog eens in een andere topic wordt gevoerd 
Denk dat we het er over eens kunnen zijn dat winterbanden op een fiets onzin zijn.
Of pook ik nu een vuurtje op waarvan ik het bestaan niet wist?
Of pook ik nu een vuurtje op waarvan ik het bestaan niet wist?