Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe racefietsbanden met een beetje gravel

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 22 dec 2025 16:48

Ik heb een paar beginnersvragen over banden.

Ik heb een Cube Attempt racefiets uit 2011 met Lugano II 25mm bandjes. Ik rij meestal op asfalt maar toch ook ook vaak genoeg op goed verharde/aangestampte gravelpaden die over de heidegebieden van het Gooi voeren. Op zich lukt dat me prima met deze bandjes, maar omdat voor de racefiets de bandjes toch ook steeds breder worden zou ik willen switchen naar iets dat qua rolweerstand niet veel slechter is, maar wel wat meer grip en comfort geeft. Gezien de Lugano's geen rolweerstandwonders zijn moet dat mogelijk zijn lijkt me maar de fiets zou wel eens de beperking kunnen zijn qua ruimte.

Vraag 1:
Zijn deze bandjes al aan vervanging toe?

Vraag 2:
Tot hoe breed kan ik gaan in dit frame/vork? Velgen zijn ERTRO 622x15C wat me volgens google nog behoorlijk wat breedte moet kunnen geven, maar ik zie amper ruimte tussen band en frame/vork.

Vraag 3:
Even los van mijn huidige fiets. Zou een snelle dunne gravelband, neemt een 30mm G-One speed, me veel in snelheid/rolweerstand laten verliezen tegenover 25mm Lugano 2'S? Of is dat best vergelijkbaar. breder is niet per se langzamer en veel profiel zit er niet op de G-One's.

Vraag 4:
Stel, even dromend, dat je een Endurance achtige racefiets hebt (Canyon Endurance bijvoorbeeld), met deze 30mm G-One Speed banden, hoe erg gravel/off-road kan je hiermee gaan? Het lijkt me vrij beperkt, gezien geometrie, sterkte van de velg en profiel/breedte van de band, maar aan de andere kant kom ik mijn huidige 25mm racebandjes op een pure racefiets ook best ver, dus winst zou je er wel mee moeten behalen. Ik zit namelijk ook nog af en toe op de mtb, dus een beetje stuurkunst en techniek heb ik wel.

Je hebt hier veel leuke gravelroutes die ik nu op de mtb rijdt vanwege de offroad stukken, maar die ik liever op een wat snellere fiets zou rijden en ik wil niet naar 3 fietsen (mtb+race+gravel). En aangezien race voor mij belangrijker is dan gravel zou ik eerder vanuit race een paar streepjes richting gravel gaan en de beperkingen in grip/offroad accepteren dan van gravel richting race en teveel snelheid verliezen op asfalt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 22 dec 2025 18:09

1) Zo te zien zijn jouw banden nog niet toe aan vervanging wegens slijtage.

2) De maximale breedte van de band wordt bepaalt door de ruimte tussen voorvork en/of achterkant van het frame, minimaal 2 à 3mm vrije ruimte.

3) Geen idee, probeer https://www.bicyclerollingresistance.com/ eens voor de rijweerstand.

4) met harde tracks zal het m.i. niet zo veel uitmaken, eerder wel bij modderig parcours.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Joris
Forum-lid

Joris 22 dec 2025 19:19

Zo te zien heb je velgremmen - dat is vaak een beperkende factor voor bredere banden (ook icm smalle velgen). Kijk even hoever de remhoef open kan zonder de kabel los te halen en of de hoef de band niet gaat raken als je remt.

De trend naar bredere banden komt oa door overstap naar schijfremmen.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 22 dec 2025 19:56

Meestal kun je met velgremmen tot zo’n 28mm gaan. De achtervork is vaak ook een beetje de beperking. Afgaande op jouw foto’s zou ik daarom ook niet breder gaan dan 28mm.

Met 30mm kom je natuurlijk wel een eindje (ik heb jaren op een cyclocrosser met 32mm banden door het bos gefietst op een manier die men nu gravellen noemt), maar op paden met stenen, mul zand of echt modder is het misschien iets minder optimaal.

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 22 dec 2025 20:37

Bedankt voor jullie reacties. 28 mm zou ik dus nog wel net kunnen proberen als ik het zo lees, maar meer wordt sowieso lastig, dat is jammer.

Stenen, mul zand en echte modder is inderdaad meer mtb of gravelfiets met serieuzere bandenwerk, dat is ook niet mijn ambitie met deze, of een andere racefiets.

THIJS1988
Forum-lid

THIJS1988 23 dec 2025 10:09

Herkenbaar, ik ben zelf voor een Superior x-road gegaan met twee wielsetjes nu liggen er gravelbanden op van 38mm. Echt een top combi voor de overbrugging van 3 tot 4 maanden

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 23 dec 2025 12:45

Een bredere band gaat niet goed passen.

Met een beetje modder loopt alles aan bij de remhoeven en je frame.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 23 dec 2025 13:25

28 zou idd nog moeten lukken, meer niet vrees ik.
In 2011 was 25 al een brede band.
En ik vrees dat gravelbanden maar beginnen bij 30.

Neil
Forum-lid

Neil 23 dec 2025 14:27

Wat mij beteft zijn deze banden wél aan vervanging toe. Als ik inzoom zie ik (droogte)scheurtjes.
Meer dan 25mm ga je in dit frame niet kwijt kunnen ben ik bang, vooral als je eens zo'n pad mee wil pakken en dat ligt modderiger.

Verwacht van die G-one speed bandjes in 30mm niet teveel qua grip. Ik heb de Gooische 200 2 jaar geleden onder perfecte omstandigheden gereden met G-one Allrounds 35mm en dat ging prima, omdat het veel rechtdoor ging en droog lag. Heb die Allrounds ook uitgelaten in Toscane en in de Loirestreek en als het technischer, grover, muller of modderiger wordt dan kom je al vrij snel de beperkingen van die band tegen. En die is dus 5mm breder én heeft meer profiel dan de Speeds.
Overigens zijn die Allrounds wel fijne banden bij de juiste toepassing vind ik. Voor mijn gevoel lever ik op asfalt ten opzichte van wegbandjes maar 1,5km/u in. De afgelopen vakanties nam ik m'n gravelbike mee met die bandjes en dan kun je op asfalt lekker doorrijden, maar ook onverhard nog eens wat paadjes meepakken.

Aangezien die 30mm Speeds toch niet in je huidige fiets passen hoef je pas over banden na te denken bij een mogelijke nieuwe fiets.

Tip: leen van iemand even een 28mm bandje en leg die achterop. Dan weet je meteen of dit nog goed gaat (ik denk van niet helaas).

Past dat dus niet? Dan 25mm Vittoria Rubino Pro erop leggen.
Cube Agree Pro '25
Scott Addict Gravel '22
Colnago CX Zero '16
Colnago Super'91
Peugeot P10S '85

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 23 dec 2025 17:02

Die 30mm Speed zal idd niet passen, maar zou ik ook niet gebruiken in een fiets waar die wel in past. Wat je met die band kun je ook met een slick. Ik rijd met mijn Endurace op 34mm slicks. Weg en gravelstroken. Dat laatste laat ik achterwege als het nat is (met deze fiets iig). Iets met een mininopje gaat je dan ook niet helpen.

Voor het 'echte' gravelwerk heb ik een gravelfiets, maar je kunt heel veel met een wat dikkere slick.

pino
Forum-lid HC

pino 23 dec 2025 17:31

Veel woorden, maar als je breder wilt, zul je aan een andere fiets moeten.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie