Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 10012
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
20 dec 2025 09:46
walters schreef: ↑20 dec 2025 09:41
De lengte is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het een heerlijk stabiel stuur. Was wel even goochelen met de grepen hoe ze het prettigste stonden qua steun/ondersteuning, maar eenmaal gevonden, helemaal tevreden. Een aparte stuurpen en stuur zijn natuurlijk makkelijker af te stellen.
Ik wil graag een overloop van de stuurbocht naar de remgreep zonder kuil er in.
Waar ik ook fan van ben is dat de stuurpen evenwijdig loopt aan de bovenbuis

Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 7356
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
20 dec 2025 10:01
nijkie schreef: ↑20 dec 2025 09:42
daniel1975 schreef: ↑20 dec 2025 09:17
Ik heb een 90mm stuur op mijn Dogma, maar ik heb nog steeds idee dat het ten koste gaat van de rijeigenschappen. Dat 90 té kort is zeg maar. Als 100mm je past zou ik dat eerst proberen.
Op mijn Canyon Grizl zit een 90mm pen reach van 40.9 ik zit als een vorst.
Ik moet de maten van de Sensa-Canyon en de Tarmac nog onder elkaar zetten.
De Canyon heeft naar verwachting een langere bovenbuis, en daardoor een kortere stuurpen. Zo blijft de totale reach overeenkomstig.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 10012
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
20 dec 2025 10:30
rene schreef: ↑20 dec 2025 10:01
nijkie schreef: ↑20 dec 2025 09:42
daniel1975 schreef: ↑20 dec 2025 09:17
Ik heb een 90mm stuur op mijn Dogma, maar ik heb nog steeds idee dat het ten koste gaat van de rijeigenschappen. Dat 90 té kort is zeg maar. Als 100mm je past zou ik dat eerst proberen.
Op mijn Canyon Grizl zit een 90mm pen reach van 40.9 ik zit als een vorst.
Ik moet de maten van de Sensa-Canyon en de Tarmac nog onder elkaar zetten.
De Canyon heeft naar verwachting een langere bovenbuis, en daardoor een kortere stuurpen. Zo blijft de totale reach overeenkomstig.
Canyon bb 57.8 cm reach 40.9cm stack 60.5 cm 9cm pen reach stuur 70 mm balhoofd 164 mm balhoofd hoek72.5 gr
Sensa bb 57.5 cm reach 39.3cm stack 59.5 cm 11cm pen reach stuur 70 mm balhoofd 186 mm balhoofd hoek 73 gr
Tarmac bb 57.7 cm reach 40.2 cm Stack 59.1 cm 11cm pen reach stuur 70 mm balhoofd 184 mm balhoofd hoek 73.5 gr
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 7356
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
20 dec 2025 10:51
Bij een Grizl maat L hoort toch een balhoofdhoek van 72 graden, of kijk ik naar een andere geometrie chart ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless

-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43560
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
20 dec 2025 11:09
Een Grizl is ontworpen op een kortere pen, een Tarmac niet.
Als het even kan zou ik eerst met een losse pen + stuur proberen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
20 dec 2025 13:39
nijkie schreef: ↑20 dec 2025 09:46
walters schreef: ↑20 dec 2025 09:41
De lengte is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het een heerlijk stabiel stuur. Was wel even goochelen met de grepen hoe ze het prettigste stonden qua steun/ondersteuning, maar eenmaal gevonden, helemaal tevreden. Een aparte stuurpen en stuur zijn natuurlijk makkelijker af te stellen.
Ik wil graag een overloop van de stuurbocht naar de remgreep zonder kuil er in.
Waar ik ook fan van ben is dat de stuurpen evenwijdig loopt aan de bovenbuis
Dat wil bijna iedereen, ik heb het opgelost met foam tape en dat werkt super goed nog nooit zo lekker gezeten.
Ik ga er maar mijn volgende technische obsessie van maken, sturen op een racer zijn totaal niet mee ontwikkeld, het is eerder slechter dan beter. 90% zit 10x beter met een coefficient stuur. de reach klopt vrijwel nooit goed met de fiets.
De reach van de grepen is nooit gecompenseerd en vrijwel geen enkel stuur heeft een goede backsweep van minimaal 6 tot 8 graden.
Dan nog maar niet te spreken over de bizarre uci regels waarbij je comfort verlaagt door de beperking aan instellingen. Doel is anders, maar wat een wanvertoning.
-
RUUD33
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 16 sep 2013 16:59
RUUD33
20 dec 2025 13:45
Een losse frameset van de tarmac kost al 3999, raar dat ze dan voor 4199 een zelfde Frameset en 105di2 verkopen.
Je hebt groot gelijk dat je deze aanschaft.
Ben benieuwd naar de ombouw.
Dan nog over de maten.
Ik heb een Diverge maat 56 met 80 mm pen
En een sl8 56 met 100mm pen en zit uitgestrekter op de Diverge
-
Ivo W
- Forum-lid
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10
Ivo W
20 dec 2025 15:09
het alpinist stuur heeft een 75mm reach. dat is een halve cm korter dan de meeste sturen. misschien dat je dan toch op een 100mm cockpit uitkomt
-
Ivo W
- Forum-lid
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10
Ivo W
20 dec 2025 15:16
overigens zou ik via
https://www.ihrfahrradprofi.de/collections/rennrad toch voor het Sworks frame gaan. de 105 Groep is bij Wim de vos voor 699 te koop. de rest van de onderdelen die je op de SL8 comp krijgt is spul dat je toch vervangt.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17301
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
20 dec 2025 15:43
De S-Works heeft naar mijn idee voor de meesten, behalve de naam op de buis, geen enkele meerwaarde.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 6161
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
20 dec 2025 16:40
S-Works op het frame, maakt hem sowieso 100W sneller
