Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 18 dec 2025 20:00

kxlight schreef: 18 dec 2025 19:49
koeroeur schreef: 17 dec 2025 16:03
kxlight schreef: 16 dec 2025 13:13 Elodie Kuiper noemt zich prof maar 1,5 zin later stelt ze dat ze zelf moet opdraaien voor de kosten. Dan ben je dus een amateur of zo je wilt elite. Maar geen prof.
Dan denk ik dat je de sport niet zo hele goed kent?
Zelfs sommige (top)profs werd door hun ploeg gevraagd bij te dragen voor de verplaatsing naar bv Benidorm.
Die campers kopen ze ook allemaal zelf.
Prima dat iemand een vervoermiddel koopt. Max koopt ook n privejet om naar de wedstrijden te gaan. Maar als je per saldo niets overhoudt aan je sport ben je m.i. geen prof maar een hobbyst.
De camper is veel meer dan vervoermiddel. Het is dat of je in de kou omkleden waar iedereen op staat te kijken. Ik denk dat Max z'n accomodaties bij de circuits best goed geregeld is door de ploeg.
We zouden eens wat research moeten doen en kijken hoevelen echt deftig van deze sport kunnen leven. Dan zijn er echt wel weinig profs. Neem een Laurens Sweeck. Zonder startgeld zou het toch geen vetpot zijn vrees ik. En achter hem komen nog véél crossers.
Dan rijden we binnenkort met max 15 renners? Of dan doeken we de cross beter op en kunnen we zoals in de VS met geld staan zwaaien en renners die bier aannemen onderweg?
Ik weet wat Koksijde in de cross investeert. Ook dat is allesbehalve rendabel.

Telenet probeert zijn deel mee te pikken. Dat is hun recht. Maar nogmaals, zien hoe lang dit standhoudt.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 dec 2025 20:27

Een artikel over 'de knik' bij wielrenners, in het kader van het einde van de carrière van Verdonschot.
Het artikel belicht het probleem vanuit medisch oogpunt en mogelijke oplossing.
https://sporza.be/nl/2025/12/18/verdons ... 063884639/

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 19 dec 2025 00:01

Duidelijk artikel.
Letsel komt vaker voor dan we denken.
Voor Iserbyt zie ik het somber in.
Jammer voor hem.

el_loco
Forum-lid

el_loco 19 dec 2025 12:37

https://www.wielerflits.nl/nieuws/werel ... opig-stop/

Van Empel stopt voorlopig even met wielrennen en gaat weg bij Visma. Ik hoop dat ze weer iets vindt om plezier in te hebben. Zo`n topsport carrière gaat je niet in je kouwe kleren zitten blijkt maar weer.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 19 dec 2025 13:01

Dat zat er wel aan te komen. Nu ja, je kan wel andere zaken in het leven doen. Anderzijds zijn er heel veel mensen die zonder plezier of zin gaan werken.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 19 dec 2025 13:06

De één gaat beter om met druk om te moeten presteren dan de ander.
Ik denk dan ook dat van Empel om aan deze verwachtingen te voldoen gestruikeld is…!
...

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 19 dec 2025 13:38

Oppbogga schreef: 19 dec 2025 13:06 De één gaat beter om met druk om te moeten presteren dan de ander.
Ik denk dan ook dat van Empel om aan deze verwachtingen te voldoen gestruikeld is…!
Ik ga er vanuit dat jij er net zo weinig van weet als ik: niets. Wel weet ik dat Dumoulin niet aan druk ten onder ging, maar aan fysieke (overtraining) uitputting. Vaak gaan lichamelijk welbevinden en mentale gezondheid samen. Draait de mens in de soep doordat hij zijn eigen lat te hoog blijft leggen omdat hij denkt dat anderen dat verwachten, of draait hij in de soep doordat het lichaam over de kook gaat en zijn geest te lang achter de feiten aan blijft hikken? Of ... komt het doordat data (de vinger aan de pols van de entourage) nooit en te nimmer een waarheidsgetrouwe representatie kan geven van de mens in zijn geheel?

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 19 dec 2025 17:22

Oppbogga schreef: 19 dec 2025 13:06 De één gaat beter om met druk om te moeten presteren dan de ander.
Weten we eigenlijk wat de oorzaak is? Ze heeft het over geen zin en plezier in hebben, maar wat de oorzaak is daar is niks over gezegd. We kunnen alleen maar veronderstellen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 dec 2025 18:30

lugosi schreef: 19 dec 2025 17:22
Weten we eigenlijk wat de oorzaak is? Ze heeft het over geen zin en plezier in hebben, maar wat de oorzaak is daar is niks over gezegd. We kunnen alleen maar veronderstellen.
Volgens mij als Nederlander is het alleszins duidelijk "geen zin en geen plezier" meer hebben in het (presteren) fietsen.! 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 19 dec 2025 20:34

Op het ogenblik dat je hobby een beroep wordt veranderen verwachtingen en verhoogt de druk. Druk van buitenaf en van jezelf.
We kennen de juiste toedracht niet, maar bijzonder jammer dat een jonge atlete zo (voorlopig?) uit de sport verdwijnt.

i-mac
Forum-lid

i-mac 20 dec 2025 10:02

De cross te Antwerpen zal voor een vol huis doorgaan. Nu al meer dan 10.000 tickets de deur uit. Als er forumleden naar de cross gaan, geef ik de raad vroeg door te gaan. Want met de kerst shoppers die massaal naar Antwerpen afzakken, zal het niet makkelijk zijn om een parkeerplaats te vinden. Vorige week was het ook al van dat. En nu de vakantie is begonnen, zal de drukte nog groter zijn.

Ik verwacht dat Mathieu heel snel zijn duivels zal ontbinden, en dat de rest zal vechten voor de kruimels. Wout van Aert zie ik wel na VDP eindigen. En ik hoop dat Nys het hen ladtig kan maken. Maar heel eerlijk, VDP is een andere categorie.

CALPE
Forum-lid

CALPE 20 dec 2025 10:48

i-mac schreef: 20 dec 2025 10:02 De cross te Antwerpen zal voor een vol huis doorgaan. Nu al meer dan 10.000 tickets de deur uit. Als er forumleden naar de cross gaan, geef ik de raad vroeg door te gaan. Want met de kerst shoppers die massaal naar Antwerpen afzakken, zal het niet makkelijk zijn om een parkeerplaats te vinden. Vorige week was het ook al van dat. En nu de vakantie is begonnen, zal de drukte nog groter zijn.

Ik verwacht dat Mathieu heel snel zijn duivels zal ontbinden, en dat de rest zal vechten voor de kruimels. Wout van Aert zie ik wel na VDP eindigen. En ik hoop dat Nys het hen ladtig kan maken. Maar heel eerlijk, VDP is een andere categorie.

Paul Herygers verwacht dan ook een sterke Van Aert, die lang zijn goesting
mogen doen heeft en kunnen ontspannen. Maar daarna heeft hij heus niet enkel
pleziertochtjes tegen wat wielertoeristen gereden en zal hij al behoorlijk
hard getraind hebben.

Indien Herygers hier niet enkel de 'schone schijn' wilt ophouden, betekent dit
tevens dat Van Aert het aan zijn stand en klasse verplicht is om met Van der Poel
de finaleronde te kunnen ingaan en hem te kunnen verslaan.

Wat zelfs Thibau Nys realiseerde in een loodzwaar Namen tegen Van der Poel
die nog in opbouw is en 9 ronden lang (tot de val) in het wiel kleefde van
de maestro......hier kan Van Aert niet voor onderdoen om dit te evenaren.

Plaats reactie