Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 15 dec 2025 12:00

Sulla schreef: 15 dec 2025 10:46
Ramon73 schreef: 14 dec 2025 19:03 Welke kilometerstand per jaar zien we als "veel"?
Vanmiddag moeten lachen met iemand van 42 die veel fietst. 2000km per jaar.
Ik kom dit jaar eerlijk gezegd ook niet veel verder dan 2000 km (die ik gelogd heb). En nee, dat vind ik niet veel en is uiteraard ook niet echt veel. Maar als je een druk schema hebt, die hoge snelheden/lange afstanden gewoon niet haalt, of op wat voor manier dan ook met veel pijn en moeite die 2k haalt dan mag je dat van mij gewoon 'veel' noemen.

Alles is relatief.

Sta zelf bijvb 3 avonden in de week op het hockeyveld als trainer (2x) en speler (1x) en op de zaterdag sta ik te coachen.
Dan schiet het fietsen gewoon niet op, en mag ik niet eens klagen over die 2000 km.
Dat herken ik, ik heb ook een tijd langs 's lands hockeyvelden als coach doorgebracht. Mijn kinderen zijn inmiddels gestopt en doen andere dingen en zijn zo oud inmiddels dat pa niet meer mee hoeft. Dat scheelt een hoop. Voor mij hielp het wel vroeg in de ochtend te sporten voordat ik op pad moest. Daarna kwam het er meestal niet meer van.

En inderdaad, alles is relatief. 2000 is voor sommigen veel, 40000 is voor sommigen weinig.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Sulla
Forum-lid

Sulla 15 dec 2025 12:15

rikkert schreef: 15 dec 2025 12:00
Sulla schreef: 15 dec 2025 10:46
Ramon73 schreef: 14 dec 2025 19:03 Welke kilometerstand per jaar zien we als "veel"?
Vanmiddag moeten lachen met iemand van 42 die veel fietst. 2000km per jaar.
Ik kom dit jaar eerlijk gezegd ook niet veel verder dan 2000 km (die ik gelogd heb). En nee, dat vind ik niet veel en is uiteraard ook niet echt veel. Maar als je een druk schema hebt, die hoge snelheden/lange afstanden gewoon niet haalt, of op wat voor manier dan ook met veel pijn en moeite die 2k haalt dan mag je dat van mij gewoon 'veel' noemen.

Alles is relatief.

Sta zelf bijvb 3 avonden in de week op het hockeyveld als trainer (2x) en speler (1x) en op de zaterdag sta ik te coachen.
Dan schiet het fietsen gewoon niet op, en mag ik niet eens klagen over die 2000 km.
Dat herken ik, ik heb ook een tijd langs 's lands hockeyvelden als coach doorgebracht. Mijn kinderen zijn inmiddels gestopt en doen andere dingen en zijn zo oud inmiddels dat pa niet meer mee hoeft. Dat scheelt een hoop. Voor mij hielp het wel vroeg in de ochtend te sporten voordat ik op pad moest. Daarna kwam het er meestal niet meer van.

En inderdaad, alles is relatief. 2000 is voor sommigen veel, 40000 is voor sommigen weinig.
ah een collaga :D

Dat coachen/training geven gaat best tijd in zitten, zeker wanneer het echt coachen wordt ipv slechts 'kleuterleider' spelen, en ook de coach zelf zijn huiswerk moet gaan doen, om die kinderen echt met een idee het veld in te sturen.

Anyway, niet voor niets dat mijn jaarrecords qua afstand uit 2020 en 2021 kwamen. Toen lagen de teamsporten grotendeels op hun gat.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 16 dec 2025 10:29

Ik vind 20.000 kilometer per jaar echt heel veel en ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen.
En al helemaal niet toen mijn kinderen klein waren en ik gemiddeld 50 uur per week werkte.

Dat is per week bijna 400 kilometer. Met een gemiddelde van 30 kilometer per uur ben je dan 13 uur aan het fietsen, week in, week uit.

Nu heb ik inmiddels veel meer tijd maar de 30 km/u haal ik bij lange na niet. En de 20.000 kilometer al helemaal niet!

Uiteraard veel respect voor hen die het wel lukt
Courir c'est mourir un peu

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 17 dec 2025 16:14

Een week heeft 168 uur.
Da's 7.7 % van de week.
Ik hang al jaren rond de 11.000. Meer zou echt betekenen dat ik iets té veel van thuis zou weg zijn. Met twee half hulpbehoevende dochters is dat niet haalbaar.

En zonder m'n woonwerk zou het ook veel minder zijn.

DDX
Forum-lid HC

DDX 17 dec 2025 20:37

Genoeg mensen die uren in de auto of ov zitten.
Die tijd zit ik op de fiets.
En mensen die uren voor de tv hangen, daarvan zit ik er ook veel van op de fiets.

Joris
Forum-lid

Joris 17 dec 2025 21:01

Voor de hockey coaches: wordt wielertrainer! Voor mij circa 2.000 “gratis” kilometers.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 18 dec 2025 07:49

Justrace schreef: 15 dec 2025 09:53 Ben wel benieuwd hoe je dat doet als je naast die 40 uur werken ook nog een vrouw, kinderen, sociaal leven en andere hobby's hebt en ervan uitgaande dat er geen dagelijkse lange woonwerk ritten bij zitten. Ik vind het knap!
Ik heb een vrouw en een kind (ondertussen al 19 jaar) en voorzie ook genoeg tijd voor hen.
Toen mijn dochter nog jonger was en mijn gezelschap wel op prijs stelde, zat ik net boven de 10.000km per jaar.

Woon-werk zit er niet bij (ik ben dit jaar een keer of 10 met de fiets naar het werk geweest, 10km enkele rit)

Ik heb geen andere hobby's :mrgreen: (mijn vrouw wandelt graag, dus dat doen we ook wel best vaak)

Tijd 'heb' je niet, die maak je. Ik zit niet vaak in de zetel.
Ik heb het geluk met een erg flexible baan, dus ik kan ook vaak gewoon onder de middag een uurtje of 2-3 gaan fietsen (wat vroeger beginnen, wat langer doorwerken)

Iedereen heeft dezelfde 24u per dag beschikbaar, het is maar hoe je ze zelf invult.
Afbeelding

1094
Forum-lid

1094 18 dec 2025 17:11

TL@ schreef: 18 dec 2025 07:49
Justrace schreef: 15 dec 2025 09:53 Ben wel benieuwd hoe je dat doet als je naast die 40 uur werken ook nog een vrouw, kinderen, sociaal leven en andere hobby's hebt en ervan uitgaande dat er geen dagelijkse lange woonwerk ritten bij zitten. Ik vind het knap!
Ik heb een vrouw en een kind (ondertussen al 19 jaar) en voorzie ook genoeg tijd voor hen.
Toen mijn dochter nog jonger was en mijn gezelschap wel op prijs stelde, zat ik net boven de 10.000km per jaar.

Woon-werk zit er niet bij (ik ben dit jaar een keer of 10 met de fiets naar het werk geweest, 10km enkele rit)

Ik heb geen andere hobby's :mrgreen: (mijn vrouw wandelt graag, dus dat doen we ook wel best vaak)

Tijd 'heb' je niet, die maak je. Ik zit niet vaak in de zetel.
Ik heb het geluk met een erg flexible baan, dus ik kan ook vaak gewoon onder de middag een uurtje of 2-3 gaan fietsen (wat vroeger beginnen, wat langer doorwerken)

Iedereen heeft dezelfde 24u per dag beschikbaar, het is maar hoe je ze zelf invult.
Dat is natuurlijk niet het geval als je in de wintertijd door de weeks van zonsopkomst tot zonsondergang moet werken.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 19 dec 2025 08:12

Er bestaan lichtjes voor op de fiets.

Zelf kruip ik dan liever op Zwift (uurtje of 2 is toch prima te doen) maar ik heb een kameraad die gewoon na het werk zijn ritjes buiten afwerkt, in het donker.

Excuses om niet te fietsen (sporten) zijn er altijd meer dan redenen om wel te rijden (sporten)

In de weken dat het druk is op het werk (december) fiets ik niet minder dan in de rustige weken (waar ik de mogelijkheid heb om zelf te kiezen op welk uur ik ga fietsen)
Deze maand is druk, werkdagen van 12uur zijn er al genoeg geweest maar toch heb ik al bijna 1000km gefietst (het is al lekker weer geweest). Kwestie van planning en een beetje efficient te zijn.
Afbeelding

Justrace
Forum-lid

Justrace 19 dec 2025 10:35

Ik fiets inderdaad ook gewoon 's avonds in de winter, zeker nu het redelijk warm is de laatste weken prima te doen. Twee uur binnen trainen ga ik niet overleven denk ik. Gisteravond voor het eerst anderhalf uur binnen gefietst, wat een hel was dat. Misschien moet ik eens een tweede (en grotere) ventilator kopen maar dan alsnog is het dodelijk saai. Meestal hou ik het bij max een uur.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 19 dec 2025 13:10

Na één uur haak ik binnen ook af.
...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 dec 2025 15:39

Ik ook :-)

Het moet gewoon passen en je moet het willen.
wat ik deed toen de kinder klein waren, maar dat moet kunnen. 1 of 2 dagen dag per week in de agenda om 16 a 17uu thuis en meteen dan op de fiets, uurtje of drie, mis je een keer het eten met de kinderen, maar eigenlijk had niemand daar last van. Dan in het weekend wanneer het kon een keertje. Zo kwam ik op een 8 tot 10k per jaar, meer dan nu :-). Het hoeft niet 4 a 5 is toch ook prima, iig meer dan zat voor je gezondheid.

Al vind ik kilometers een vrij slecht meetpunt dit jaar 3000 op de MTB gezeten waar het gemiddelde misschien 20 was...... en 4000 op de race waar het 30 was.

Plaats reactie