Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

el_loco
Forum-lid

el_loco 16 dec 2025 09:13

pino schreef: 16 dec 2025 08:20 Who the fuck is Elodie Kuijper?
Als je liefhebber bent, ga je met je fietsje achterin de regionale crosses als GOW af zonder reservemateriaal.
De prof CX-scene is een waterhoofd, een opgeblazen ballon die zo doorgeprikt kan worden.
Het schaatsen draait op een paar fans die naar Calgary vliegen alleen al om een Zamboni een rondje te zien draaien.
Dat is precies het punt, door het achter de decoder te zetten trek je sponsors weg bij sporten die al weinig basis hebben en worden ze dus verder in de ellende geduwd.

pino
Forum-lid HC

pino 16 dec 2025 10:04

el_loco schreef: 16 dec 2025 09:13

Dat is precies het punt, door het achter de decoder te zetten trek je sponsors weg bij sporten die al weinig basis hebben en worden ze dus verder in de ellende geduwd.
Ze gaan weer terug naar het medianiveau waar ze thuishoren. Niet de overdreven exposure die ze nu soms krijgen.
Er is geen "recht" om prof te zijn. Het is een prestatiesport, geen werkverschaffing.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2025 11:06

Het gaat volgens mij niet om een riant inkomen, maar om een stukje tegemoetkoming in de kosten die een sponsor kan bieden.

Voor de lokale fietsenmaker of keukenboer is een sport achter de decoder waardeloos. Dat zijn wel het type sponsors waar een groot deel van de veldvulling het van moet hebben.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2025 11:15

el_loco schreef: 16 dec 2025 08:07 . Dat heb ik nu met Formule 1, vond het af en toe wel leuk om te zien maar ik ga er echt geen extra geld voor betalen dus volg ik het niet meer.
Ik heb wel betaald, maar nu er reclame komt op de meest stompzinnige momenten zoeken ze het maar uit. Na 30jr F1 volgen :-(

Ik heb zondag met veel plezier naar Namen gekeken.
1. Omdat het vrij beschikbaar was en ik dus vrijblijvende kon kijken of het boeiend was.
2. Omdat dit de eerste “andere” cross was zowel qua deelnemer als parcours.
Als ik niet gratis had kunnen kijken zou ik niet gekeken hebben.

Elodie heeft gewoon goed betoog geschreven imho.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

marsman
Forum-lid

marsman 16 dec 2025 11:21

Is hier dacht ik al vaker voorbij gekomen. Veldrijden is als sport gewoonweg veel te klein om een grote groep aan sporters / organisatoren / media etc etc financieel te steunen. Veldrijden wordt vooral bekeken in NL en B, daarbuiten nauwelijks. Maar een paar ploegen hebben echt grote sponsoren, veel anderen moeten het hebben van lokale bedrijfjes / vrienden / etc. Ik durf niet goed te zeggen wat dit soort sponsoren gaan doen, als de sport achter een decoder verdwijnt. Ik denk dat het zo maar kan zijn dat de kleine sponsoren eerder blijven (is toch al oud papier liefde werk) en dat de grotere juist gaan bedanken. Dan is de sport wel gezien.

Ik snap de frustratie van een Elodie. En met haar socials maakt ze er nog iets van qua inkomsten. Maar als je matig getalenteerd bent, dan is het in zo'n marginale sport gewoon moeilijk rondkomen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 dec 2025 11:48

Ja maar als het beschikbaar is kijk ik wel, maar betalen voor veldrijden, het komt niet eens in me op.
Die van der Poel is lekker naar de sportschool gegaan deze winter. dat bovenlijf zag er sterk uit....

CALPE
Forum-lid

CALPE 16 dec 2025 12:16

daniel1975 schreef: 16 dec 2025 11:15
el_loco schreef: 16 dec 2025 08:07 . Dat heb ik nu met Formule 1, vond het af en toe wel leuk om te zien maar ik ga er echt geen extra geld voor betalen dus volg ik het niet meer.
Ik heb wel betaald, maar nu er reclame komt op de meest stompzinnige momenten zoeken ze het maar uit. Na 30jr F1 volgen :-(

Ik heb zondag met veel plezier naar Namen gekeken.
1. Omdat het vrij beschikbaar was en ik dus vrijblijvende kon kijken of het boeiend was.
2. Omdat dit de eerste “andere” cross was zowel qua deelnemer als parcours.
Als ik niet gratis had kunnen kijken zou ik niet gekeken hebben.

Elodie heeft gewoon goed betoog geschreven imho.

Allez, daar gaan we weer met het " Ik verfoei die vervloekte reclame-blokken " nr 59.
Bestaat hier geen apart 'ik erger me te pletter aan-topic' voor?

Mijn opa en overgrootopa zijn fervente fans van de cross, superlieve mensen maar ook
van de generatie die het meest verwend geweest zijn, want 'vroeger was het gratis!'
Maar daar stopt het niet want ze ergeren zich ook te pletter aan de commentatoren,
dan weer aan de beeldkwaliteit, dan weer aan de camera's die er te weinig zijn of verkeerd
opgesteld zijn, dan ook weer gemekker over zelfs kortstondige reclameblokken.

Ik ben van de jongere generatie die gewoon is om voor onze pleziertjes te
betalen, zonder gejammer hierover. Heb op Playsports ook kortstondige en zeker
niet frequent die reclameblokken....maar uiteindelijk ergeren we ons daar niet in
want we zijn blij dat we überhaupt, al betalend, kunnen kijken naar de cross. :mrgreen:

el_loco
Forum-lid

el_loco 16 dec 2025 13:08

Om nog maar een ergernis er in te gooien: het regiewerk afgelopen zondag was om te janken, van die irritante slow-motions waar niemand op zit te wachten (alleen als er iets gebeurd is, anders gewoon niet) Erg irritant! (wel gratis, dat dan weer wel haha)

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 16 dec 2025 13:13

Elodie Kuiper noemt zich prof maar 1,5 zin later stelt ze dat ze zelf moet opdraaien voor de kosten. Dan ben je dus een amateur of zo je wilt elite. Maar geen prof.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 dec 2025 20:45

Een prof die rijdt voor de spreekwoordelijke trui en broek.
En zo zijn er in het veldrijden veel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 16 dec 2025 20:52

Niet alleen in het veldrijden!

Joris
Forum-lid

Joris 16 dec 2025 21:33

Ik weet nooit of ik dat juist heel mooi of problematisch vind: het contrast van MvdP en zijn Lamborghini promotie filmpjes vs de trui-en-broek coureurs in dezelfde wedstrijd. Aan de ene kant niet fair - aan de andere kant is veldrijden één van de weinige sporten waar je als amateur kunt ellebogen met de echte toppers (soms met koddige resultaten zoals die jonge Zweedse gast die verkrampte op een helling en de kop van de wedstrijd ophield).

Plaats reactie