Het wielerwoord/uitdrukking/zin van 2025
-
Thierry le Brun
- Forum-lid
Het wielerwoord van 2025 is toch gewoon Pogacar? En anders UAE.
Er komen nu nog alleen oudere woorden voorbij. "Boren" is '23 of '24 en de rest is nog ouder of zelfs antiek.
Ik heb ook niet echt nieuwe, specifieke woorden gehoord denk ik.
Ik nomineer er twee:
Vanwege de ongekende politisering van het wielrennen m.n. in de laatste seizoenshelft, waardoor het zelfs soms moeilijk werd de koers hier op het forum te bespreken: "sportswashing". Niet nieuw in de sport, maar wel de eerste keer dat het wielrennen er op deze schaal mee te maken kreeg.
Verder een woord dat veel ter sprake is gekomen en wat ik gewoon een prachtig woord vind, zo eentje die hopelijk nooit door een anglicisme wordt voorbijgestreefd: "stuurbreedte". Je zou er zo een liedje over kunnen schrijven. Mocht ik er maar één kunnen nomineren, dan wordt het die.
Ik heb ook niet echt nieuwe, specifieke woorden gehoord denk ik.
Ik nomineer er twee:
Vanwege de ongekende politisering van het wielrennen m.n. in de laatste seizoenshelft, waardoor het zelfs soms moeilijk werd de koers hier op het forum te bespreken: "sportswashing". Niet nieuw in de sport, maar wel de eerste keer dat het wielrennen er op deze schaal mee te maken kreeg.
Verder een woord dat veel ter sprake is gekomen en wat ik gewoon een prachtig woord vind, zo eentje die hopelijk nooit door een anglicisme wordt voorbijgestreefd: "stuurbreedte". Je zou er zo een liedje over kunnen schrijven. Mocht ik er maar één kunnen nomineren, dan wordt het die.
Campagnolo Ultra Dork
Voor mijn PPP, pro palestina protest, niet positief, maar wel heel aanwezig in de koers, zeker het laatste deel van het seizoen. Maar liever stuurbreedte of zadelpen, zoals Ernie zegt. Die komen echt uit het wielrennen zelf en geven veel reuring.
Ooit actief als Ophetkantje
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Ik las ergens, geen idee meer waar, in een artikel (Vlaams) het woord:
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.
Adversity is the Catalyst of Change
Dat ken ik niet. Een piemelverzet dan weer wel. Dat is een klein verzet.Dubbeldekker schreef: ↑16 dec 2025 16:50 Ik las ergens, geen idee meer waar, in een artikel (Vlaams) het woord:
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Ik kende het ook niet maar het allitereert wel lekker 
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
Hmm, klinkt eerder als de grote plaat maar dat zal persoonlijk wezeni-mac schreef: ↑16 dec 2025 16:59Dat ken ik niet. Een piemelverzet dan weer wel. Dat is een klein verzet.Dubbeldekker schreef: ↑16 dec 2025 16:50 Ik las ergens, geen idee meer waar, in een artikel (Vlaams) het woord:
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
Wil je mij erbuiten laten, Cock?i-mac schreef: ↑16 dec 2025 16:59Dat ken ik niet. Een piemelverzet dan weer wel. Dat is een klein verzet.Dubbeldekker schreef: ↑16 dec 2025 16:50 Ik las ergens, geen idee meer waar, in een artikel (Vlaams) het woord:
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
i-mac schreef: ↑16 dec 2025 16:59Dat ken ik niet. Een piemelverzet dan weer wel. Dat is een klein verzet.Dubbeldekker schreef: ↑16 dec 2025 16:50 Ik las ergens, geen idee meer waar, in een artikel (Vlaams) het woord:
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.
[/Taaltopic]
Volgens mij ben je abuis met jouw "allitereert" @Dubbeldekker, want:
Allitereren, betekent dat woorden met dezelfde beginletter of -klank herhaaldelijk in een zin of uitdrukking voorkomen (stafrijm), zoals in "Heerlijk helder Heineken" of "Verrassend Volledig, Verbazend Voordelig" (Action), gebruikt om zinnen pakkend en memorabel te maken, zoals in titels of slogans en dat is hier niet het geval.
[/Taaltopic]
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
Noem het binnenrijm. En met Dubbeldekker eens, klinkt gewoon lekker.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Zoiets als onze Nederlandse en vaak ook Belse Rusland correspondent Geert Groot Koerkamp. Een dubbele alliteratie zelfsOrlok schreef: ↑16 dec 2025 19:06i-mac schreef: ↑16 dec 2025 16:59Dat ken ik niet. Een piemelverzet dan weer wel. Dat is een klein verzet.Dubbeldekker schreef: ↑16 dec 2025 16:50 Ik las ergens, geen idee meer waar, in een artikel (Vlaams) het woord:
Een “janetten verzet”
Kon wel mee lachen.[/Taaltopic]
Volgens mij ben je abuis met jouw "allitereert" @Dubbeldekker, want:
Allitereren, betekent dat woorden met dezelfde beginletter of -klank herhaaldelijk in een zin of uitdrukking voorkomen (stafrijm), zoals in "Heerlijk helder Heineken" of "Verrassend Volledig, Verbazend Voordelig" (Action), gebruikt om zinnen pakkend en memorabel te maken, zoals in titels of slogans en dat is hier niet het geval.
[/Taaltopic]
Maar graag terug on topic nu.