Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pensioen: Meer of minder fietsen?

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 14 dec 2025 18:24

Afbeelding

Na zo'n 10 maanden genieten van mijn (vervroegd) pensioen toch benieuwd hoe andere "oudjes" met het fietsen omgaan.
Even mijn situatie: Begin februari mocht ik door nette regeling 2,5 jaar eerder dan normaal stoppen met werken. Dus op 64,5 jarige leeftijd eind actieve loopbaan bij mijn werkgever.
Bij afscheid was het advies "vooral niet stil zitten" en anderen "Zit je vast elke dag op de fiets".

Nu 10 maanden later en kijkend naar aantal km's is het nu minder dan voorheen. OK, in april dit jaar motorongeluk(je) en even rust en campertrip Noorwegen zonder fiets. Maar zou nu je 168 uur per week de tijd hebt, eerder meer dan minder getrapt hebben.
Is het soms:
Vandaag effe niet, morgen toch weer een dag en alsnog weer een dag uitstellen?
Gevalletje leeftijd, kritischer worden op omstandigheden?
Prio's toch anders?

Dislaimer: Ik zit niet in een (fiets)dip en geniet dagelijks nog steeds van het "niets doen" :mrgreen: .
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 14 dec 2025 18:36

Fietsen na je 60ste: viewtopic.php?t=67223
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 14 dec 2025 19:01

Ik lees eventjes mee.
Ik ga dan nog niet met pensioen maar wel eind volgende maand met Functioneel Leeftijd Ontslag.
Het militaire leven houdt dan op.
Om niet gelijk achter de geraniums te verdwijnen ga ik wel nog 19 uurtjes per week terug te werk als burger, met de afspraak dat ik zelf mijn tijden mag invullen.
Maar ik krijg er dus een bult vrije tijd bij.
Ik wil dat wel gebruiken om meer te fietsen maar ik ben de laatste jaren een mooi weer fietser geworden.
Maar ik ben dus heel benieuwd of anderen die extra tijd benutten om meer op de fiets te zitten.

i-mac
Forum-lid

i-mac 14 dec 2025 19:45

Ik ben sinds 1 mei dit jaar met vervroegd pensioen. Ik heb 43 jaren gewerkt, waarvan 41 jaar op de spoedgevallendienst. Mijn verplichte legerdienst van 8 maanden telt ook als volledig werkjaar. Ik ben vroeg beginnen werken, dus kon ik stoppen op 60 jarige leeftijd.

De toenemende werkdruk, steeds meer (onnozele) regels en de toenemende agressie deden me al denken om vroeger te stoppen. De druppel was toen ik verlof werd geweigerd. Ik had de 2 maanden vooraf 11 dagen extra gewerkt, maar dat verlof kon niet. Toen was de kous definitief af.

Aangezien ik niet wou stilzitten, heb ik gekeken voor een flexi-job. De uitleg kan je via Google wel vinden. Ik mag jaarlijks iets minder dan €8000 bijverdienen, wat mooi meegenomen is. Ideaal om een paar keren op reis te gaan.

Ik fiets niet meer of minder dan voordien. Mijn regel nu is “niets moet, alles mag”. En mijn vrouw klaagt ook niet, want ik ben de huisman. En waar ik vroeger niet graag lijn tijd verdeed aan de tuin, neem ik nu alle tijd. Genieten, dat is het …

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 14 dec 2025 20:36

Ik ga eind december mijn 3de pensioenjaar afronden. Gestopt met werken in de sociale (?) sector op eerst mogelijke datum, en heb me dat nog geen minuut beklaagd.
Ik doe sinds het pensioen wel vrijwilligerswerk in het kader van 'Digipunt'. Met een ploeg vrijwilligers helpen we mensen met een smartphone, computer,... probleem. Daarnaast geven we workshops over bepaalde apps. We hebben een dankbaar publiek.
Dit jaar hebben mijn kopvrouw en ikzelf (16 maanden later dan mij in pensioen) voor het eerst de 10000 km afgevinkt. Ik sukkel momenteel met een verkoudheid, waardoor het fietsen nu minder is, anders was ook de 11000 al bereikt.
We fietsen bij mooi weer tot 4 keer per week, dit jaar was dat in voorbereiding op een fietsvakantie in Mallorca.
Qua afstand variëren onze ritjes tussen 60 en 100 km, soms wat meer.
We rijden sporadisch een toertocht, zijn af en toe met een club onderweg of met enkele Waalse vrienden, maar voor de rest samen onderweg. Ik heb het geluk een ex topsportster aan mijn zijde te hebben, dus het tempo wordt goed onderhouden.
Wat me wel beetje bezig houdt: je weet dat het enkel slechter zal gaan, dat moeten we aanvaarden.
Pensioen, kan het, zoals het nu loopt, enkel aanbevelen.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 14 dec 2025 21:21

Ik ga dit topic de komende 10 jaar ook volgen :mrgreen: . April 2036, dan ga ik ook met (niet vervroegd) pensioen. Ik zeg altijd dat het leven vol beperkingen zit: De meeste dingen doe je niet in je leven. Er is altijd wat. Dus haal er uit wat er in zit.

Ik zou dus denken dat ik na mijn pensionering veel meer ga fietsen. Hangt ervan af of ik het leuk blijf vinden. Ben benieuwd naar de bevindingen van ervaringsdeskundigen…
older Budweiser

i-mac
Forum-lid

i-mac 14 dec 2025 21:31

Kilowatt schreef: 14 dec 2025 21:21 Ik zou dus denken dat ik na mijn pensionering veel meer ga fietsen. Hangt ervan af of ik het leuk blijf vinden. Ben benieuwd naar de bevindingen van ervaringsdeskundigen…
Wat bij het verschil maakt, is dat toen ik nog werkzaam was, na een vroeg dienst meestal nog een rit maakte, ongeacht het weer. Ik heb menig keer moeten aanhoren dat ik gek was om met dat slecht weer 2 uur te gaan fietsen. Nu kan ik gerust eens "foert" zeggen als het weer tegenvalt. Er is thuis altijd wel ergens een klusje die nog ligt te wachten. En als dat achter de rug is, is het weer misschien al wat opgeklaard.
Alles bij elkaar fiets ik nog steeds rond de 10.000km.

Binnen dik 3 jaar mag mijn vrouw ook met pensioen. Tot dan doe ik gewoon mijn goesting ;-) En dan hoop ik te kunnen/mogen doen als mijn vader nu al jaren doet(86 intussen). Die trekt elke winter voor 2 à 3 maanden naar het altijd warme Tenerife.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2025 07:17

Patrick VB schreef: 14 dec 2025 20:36 Ik sukkel momenteel met een verkoudheid, waardoor het fietsen nu minder is,
Hoe lang blijft die bij jou al hangen? Hier nu dik 2 weken. Hangerig, snotteren, niet fit. Doodvermoeiend en heel vervelend.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 15 dec 2025 07:46

daniel1975 schreef: 15 dec 2025 07:17
Patrick VB schreef: 14 dec 2025 20:36 Ik sukkel momenteel met een verkoudheid, waardoor het fietsen nu minder is,
Doodvermoeiend en heel vervelend.
Vooral als je nog 20 jaar moet wachten op je pensioen…. En terug on topic.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 15 dec 2025 08:55

Wat mij lekker lijkt aan pensioen is, je wacht tot het licht is, gaat lekker fietsen, daarna beetje relaxen, fietsje netjes poetsen. Nu ga ik doordeweeks spinnen omdat ik niet in het donker wil fietsen. Ik denk dat ik tegen die tijd inderdaad wel wat meer ga fietsen. Maar goed, dat is over een jaar of 13 pas :-)

Overigens hoor ik wel eens mensen die echt uitzien naar pensioen, ze snakken ernaar. Ik moet zeggen dat ik werken nog steeds leuk vind, en ik denk dat ik, mocht ik met pensioen gaan, wel wat blijf doen (of werk, of vrijwiliigerswerk, beetje bijbeunen in mijn vak). Alleen maar een beetje fietsen, lijkt me ook niks, beetje mijn hersens kraken is ook wel lekker. Maar iets meer tijd voor jezelf en een tempootje lager, is wellicht tegen die tijd wel fijn. Maar voorlopig vermaak ik me nog.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 15 dec 2025 11:15

Mag hopen tegen die tijd meer dan nu, want minder gaat eigenlijk niet.

Ludwig Ridley
Forum-lid

Ludwig Ridley 15 dec 2025 11:46

Tja ben nu zelf 2 jaar met pensioen en dacht vooraf nu ga ik meer kunnen fietsen.
Maar wat blijkt, ik fiets niet meer dan toen in nog werkte.
Vroeger was het fietsen wanneer ik kon, nu is het fietsen wanneer ik wil.
Regen, wind vroeger bleef ik er niet voor thuis nu kies ik meer mijn dagen.
Heb zeker zoveel plezier in het fietsen maar nu wel de luxe om de beste momenten qua weer te kiezen.
Pensioen is voor mij tot hiertoe een waar feest geweest en nu maar hopen dat het zo een tijdje mag duren.
Zo even naar buiten gekeken, het zonnetje schijnt, we zullen weer eens vertrekken. :)

Plaats reactie