Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Factor

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5765
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 dec 2025 11:09

De grootst mogelijke afstand tussen banden en frame/vork creëren lijkt aerodynamisch voordelen te brengen. De Hope baanfietsen van Team UK lijken dat gangbaar te hebben gemaakt. Mijn stromingskennis komt meer uit het zeilen en hydrologie, maar ik vind het geen gek idee. En daarmee fraai (form follows function).
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43527
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 dec 2025 11:41

Ik meen mij te herinneren dat jij ook de Fiat Multipla mooi vond…., :lol:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5765
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 dec 2025 12:36

daniel1975 schreef: 14 dec 2025 11:41 Ik meen mij te herinneren dat jij ook de Fiat Multipla mooi vond…., :lol:
Inderdaad. En uit menig onderzoek blijkt dat ik daarmee tot een select/elitair groepje behoor, hoewel dat niet de bedoeling is. Heb meer last van FOBI.
Niet zijken maar reiden !

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 14 dec 2025 12:39

Zie veel voordelen.
-genoeg ruimte spatborden
-slag in je wiel loopt niet aan
-bredere banden mogelijk

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2025 13:12

daniel1975 schreef: 14 dec 2025 09:33 Die vork is echt heeeeeeel lelijk.
En tav die steeds steilere zitbuizen: dan kom je toch ook heel anders te zitten tov BB.
“Vroeger” werd er altijd gezegd dat je eigenlijk geen zero-setback pen moet plaatsen op een frame wat op 15-25mm SB was ontworpen. Wat is dan het verschil?
Ik rij al mijn hele leven met zero-setback pen en het zadel ook nog voorop de rail. Dat komt ook omdat ik vrij kleine voeten heb. Toch vind ik het ook prettig om met de knieën iets voor pedalen te komen en dat zie je eigenlijk de laatste tijd steeds meer. Ik denk ook niet dat het kwaad kan, want ik rij al jaren zonder knieklachten toch wel +/- 12.000km per jaar.

Triathleten zie je ook extreem ver met de knie voor de pedalen en die moeten toch 180km fietsen en dus ook heel wat uren trainen daarop maken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43527
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 dec 2025 13:41

Ik zie het wel vaker. Maar ben vooral benieuwd waarom dat inzicht is veranderd.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 695
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 14 dec 2025 13:49

Kornuit schreef: 14 dec 2025 13:12
Triathleten zie je ook extreem ver met de knie voor de pedalen en die moeten toch 180km fietsen en dus ook heel wat uren trainen daarop maken.
De heuphoek is anders omdat ze na het fietsen nog moeten lopen....

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 14 dec 2025 13:54

ik vraag me ook af hoe deze fiets over qua stabiliteit aan de achterkant is, wanneer je als rijder zo'n stuk naar voren gaat zitten.
de reach is lang, waardoor de stabiliteit voor wel goed zal zijn. de lange reach wordt gecompenseerd door de postie. De bracket hebben ze lager gelegd, daardoor wordt de fiets natuurlijk ook stabieler en de luchtweerstand nog lager. Welk nadeel heeft zo'n laag bracket eigenlijk? kan me voorstellen dat dit inhoudt dat je minder wendbaar wordt, verder geen idee.
het voordeel van de vork zal m erin zitten dat die in de luchtstroom van de benen zit.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 2187
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 14 dec 2025 14:41

walters schreef: 14 dec 2025 10:52 Voorvork doet me denken aan de fiets van de Britse baanwielrenners.
Was ook het eerste waar ik aan dacht.
Afbeelding
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 14 dec 2025 16:26

Hij ziet er in ‘t echt wel cool uit maar het is wel wennen aan de vork. Dan is de nieuwe gravel bak (Aluto) leuker om naar te kijken.
Uno-X Mobility or bust!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 dec 2025 17:46

bikerke schreef: 14 dec 2025 13:49
Kornuit schreef: 14 dec 2025 13:12
Triathleten zie je ook extreem ver met de knie voor de pedalen en die moeten toch 180km fietsen en dus ook heel wat uren trainen daarop maken.
De heuphoek is anders omdat ze na het fietsen nog moeten lopen....
Ja als triatleet ken ik het. De heuphoek is groter, maar de knie komt nog steeds ver voor de pedalen. Dat zie je trouwens ook in het peloton steeds meer.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5765
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 dec 2025 20:58

Knie boven pedaal is al sinds de komst van ligfietsen volkomen achterhaald.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie