Factor
De grootst mogelijke afstand tussen banden en frame/vork creëren lijkt aerodynamisch voordelen te brengen. De Hope baanfietsen van Team UK lijken dat gangbaar te hebben gemaakt. Mijn stromingskennis komt meer uit het zeilen en hydrologie, maar ik vind het geen gek idee. En daarmee fraai (form follows function).
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik meen mij te herinneren dat jij ook de Fiat Multipla mooi vond…., 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Inderdaad. En uit menig onderzoek blijkt dat ik daarmee tot een select/elitair groepje behoor, hoewel dat niet de bedoeling is. Heb meer last van FOBI.daniel1975 schreef: ↑14 dec 2025 11:41 Ik meen mij te herinneren dat jij ook de Fiat Multipla mooi vond….,![]()
Niet zijken maar reiden !
Ik rij al mijn hele leven met zero-setback pen en het zadel ook nog voorop de rail. Dat komt ook omdat ik vrij kleine voeten heb. Toch vind ik het ook prettig om met de knieën iets voor pedalen te komen en dat zie je eigenlijk de laatste tijd steeds meer. Ik denk ook niet dat het kwaad kan, want ik rij al jaren zonder knieklachten toch wel +/- 12.000km per jaar.daniel1975 schreef: ↑14 dec 2025 09:33 Die vork is echt heeeeeeel lelijk.
En tav die steeds steilere zitbuizen: dan kom je toch ook heel anders te zitten tov BB.
“Vroeger” werd er altijd gezegd dat je eigenlijk geen zero-setback pen moet plaatsen op een frame wat op 15-25mm SB was ontworpen. Wat is dan het verschil?
Triathleten zie je ook extreem ver met de knie voor de pedalen en die moeten toch 180km fietsen en dus ook heel wat uren trainen daarop maken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik zie het wel vaker. Maar ben vooral benieuwd waarom dat inzicht is veranderd.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
ik vraag me ook af hoe deze fiets over qua stabiliteit aan de achterkant is, wanneer je als rijder zo'n stuk naar voren gaat zitten.
de reach is lang, waardoor de stabiliteit voor wel goed zal zijn. de lange reach wordt gecompenseerd door de postie. De bracket hebben ze lager gelegd, daardoor wordt de fiets natuurlijk ook stabieler en de luchtweerstand nog lager. Welk nadeel heeft zo'n laag bracket eigenlijk? kan me voorstellen dat dit inhoudt dat je minder wendbaar wordt, verder geen idee.
het voordeel van de vork zal m erin zitten dat die in de luchtstroom van de benen zit.
de reach is lang, waardoor de stabiliteit voor wel goed zal zijn. de lange reach wordt gecompenseerd door de postie. De bracket hebben ze lager gelegd, daardoor wordt de fiets natuurlijk ook stabieler en de luchtweerstand nog lager. Welk nadeel heeft zo'n laag bracket eigenlijk? kan me voorstellen dat dit inhoudt dat je minder wendbaar wordt, verder geen idee.
het voordeel van de vork zal m erin zitten dat die in de luchtstroom van de benen zit.
Ja als triatleet ken ik het. De heuphoek is groter, maar de knie komt nog steeds ver voor de pedalen. Dat zie je trouwens ook in het peloton steeds meer.