Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

nielsh
Forum-lid

nielsh 09 dec 2025 08:36

wasbeer2006 schreef: 08 dec 2025 08:16 Nouja.... kortere ritjes wel, maar persoonlijk moet ik echt trainen om langere stukken te rijden.
Ik heb nu bv sinds september niet meer gefiets en loop twee keer per week een uurtje hard.

60 a 70 kilometer om een fiets gaat prima, maar bv 100 a 120 ik weet zeker dat ik me dan niet top voel als ik thuiskom en het echt zwaar heb gehad.
Training voor lange duur uiteraard wel relevant, maar onderschat de rol van voldoende en juist eten niet bij een rit van (ineens) een dubbele afstand. Veel fietsmaatjes van mij geven hun (nog beperkte) conditie de "schuld", terwijl ik vaak het idee heb dat ze gewoon "op" zijn door een energietekort. Zelf haal ik die twee ook wel eens door elkaar qua gevoel/inschatting.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

rton
Forum-lid

rton 12 dec 2025 08:07

Justrace schreef: 08 dec 2025 09:19
rton schreef: 04 dec 2025 08:48 Hoe is bij anderen het verband tussen de RPE range die wordt aangegeven in de suggested workout versus degene die in het workout score menu (dus na uploaden van de daadwerkelijke training) staat? Ik had gisteren een zogenaamde intensive endurance workout met hoofdzakelijk blokken op 60-75% ftp met wat kortere tempoblokken op 76%-86% ftp. Hiervoor geeft hij dan RPE ranges aan van respectievelijk 4-6 en 7-8. Nu lijkt met name de laatste me nogal hoog, maar dat terzijde.

Training netjes uitgevoerd en dan staat in het workout score menu een target RPE van 3. Niet alleen lijkt me dat niet alleen erg laag voor iets dat intensieve duur zou moeten zijn, maar het komt ook totaal niet overeen met de RPE ranges in het suggested workout menu. Hebben anderen dit ook?
Ja klopt heb dat ook weleens bij dat soort ritten en ook bij zware intervals in combinatie met wat langere ritten.

Ik heb afgelopen week m'n ftp blok afgerond en heb een ftp waar ik een jaar geleden niet van had durven dromen, dus zeker blij met Join. Maar nu zit ik op het punt, wat wordt het volgende? Als je niet traint voor een evenement, geen sprinter wilt worden en geen bergen in de buurt hebt, vind ik de keuzes toch wel wat beperkt. Volg nu maar het lsrf plan, kijken of dat wat is.
OK, dan ga ik die ingeschatte RPE score wel gewoon negeren.

Ik volg nu het improve short climbs plan, met name omdat mijn anaerobe capaciteit behoorlijk matig is. Zoals ik het begrijp richt dat programma richt zich vooral op het verbeteren van je 1 - 10 min max vermogens. Dat komt ook wel overeen met de trainingen die ik zie verschijnen. Dit is natuurlijk ook heel relevant op vlak terrein, in het bijzonder als je regelmatig in een groep rijdt.

Justrace
Forum-lid

Justrace 12 dec 2025 10:53

Oh goede, dan ga ik die ook proberen. Ik vind het wel prettig om toch iets van een doel te hebben ipv maar random wat trainingen te doen zoals nu en mijn 1 tot 10 minuten waarde verbeteren kan geen kwaad bij mij. :)

1094
Forum-lid

1094 12 dec 2025 12:16

Justrace schreef: 08 dec 2025 09:19
rton schreef: 04 dec 2025 08:48 Hoe is bij anderen het verband tussen de RPE range die wordt aangegeven in de suggested workout versus degene die in het workout score menu (dus na uploaden van de daadwerkelijke training) staat? Ik had gisteren een zogenaamde intensive endurance workout met hoofdzakelijk blokken op 60-75% ftp met wat kortere tempoblokken op 76%-86% ftp. Hiervoor geeft hij dan RPE ranges aan van respectievelijk 4-6 en 7-8. Nu lijkt met name de laatste me nogal hoog, maar dat terzijde.

Training netjes uitgevoerd en dan staat in het workout score menu een target RPE van 3. Niet alleen lijkt me dat niet alleen erg laag voor iets dat intensieve duur zou moeten zijn, maar het komt ook totaal niet overeen met de RPE ranges in het suggested workout menu. Hebben anderen dit ook?
Ja klopt heb dat ook weleens bij dat soort ritten en ook bij zware intervals in combinatie met wat langere ritten.

Ik heb afgelopen week m'n ftp blok afgerond en heb een ftp waar ik een jaar geleden niet van had durven dromen, dus zeker blij met Join. Maar nu zit ik op het punt, wat wordt het volgende? Als je niet traint voor een evenement, geen sprinter wilt worden en geen bergen in de buurt hebt, vind ik de keuzes toch wel wat beperkt. Volg nu maar het lsrf plan, kijken of dat wat is.
Hoeveel uur rij je per week?

Justrace
Forum-lid

Justrace 12 dec 2025 13:23

1094 schreef: 12 dec 2025 12:16
Hoeveel uur rij je per week?
[/quote]

Meestal rond de 9 uur per week, soms 8 en soms 10...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 dec 2025 09:29

Dat doe ik ook al jaren in het seizoen, dat zijn mooie uren. Voor mij de perfect hoeveelheid om echt beter te worden. Pak er wel eens 12, maar dat wordt na een aantak weken vaak teveel in die zin, de duur wordt wel beter maar de snelheid niet.

Ik rijd liever een uurtje of 3 wat harder dan 5 langzaam. Blijf ik ook wat frisser van.

Plaats reactie