Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen in combinatie met hardlopen

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 10 dec 2025 22:02

Ik fiets heel graag, racefiets en gravelbike, samen tussen 11000 en 13000km per jaar. Hardlopen vind ik ook leuk, maar is in hoofdzaak een noodgreep voor als er geen fiets beschikbaar is (veel op reis voor werk).
Hardlopen doe ik 200-250km per jaar, niet zo veel dus. Na een rondje hardlopen (tussen 8-12km) merk ik de 2-3 dagen erna toch wat spierpijn. Fietsen gaat daarna toch iets beter.

Wat is nu mijn vraag?
Kan ik iets plannen voor de afwisseling hardlopen/fietsen om het fietsen beter te krijgen en van de spierpijn na hardlopen af te komen? Nu heb ik mij nooit aan een vast schema kunnen houden, daarvoor is mijn leven en weersomstandigheden toch te wisselvallig. Liefst zou ik een app hebben die advies geeft over de afwisseling tussen fietsen en hardlopen op het moment dat ik wil gaan sporten. Ben een fervent Garmin gebruiker, fenix7 om de pols, Edge 840 op het stuur.
Ideaal zou een app zijn die de activiteiten uit Garmin connect haalt en dan gaat inschatten wat ik het beste kan doen, fietsen of hardlopen en hoe lang/intensief.
Een schema met dag 1 xx km fietsen, dag 3 x km hardlopen, 2 dagen rust etcetera is voor mij onmogelijk om te volgen. Daar heb ik noch tijd, noch zin voor.

Zou zoiets bestaan? Ik wil er geen AI voor gebruiken, je weet niet of die gaan gokken of er de juiste bronnen voor gebruiken.....
Dogma F

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 10 dec 2025 22:15

Ik herken het wel. Ik loop een stuk minder de laatste jaren, maar vroeger meer.
Dit jaar al/nog maar 130 km. Ik moet erg opletten anders krijg ik kniepijn. M'n doel dit jaar was om voor de zomer weer 'vlot' 10 km te lopen. Maar in mei kreeg ik last van achillespees en m'n kinesist verbood me om voor juli nog te lopen.
Maar de spierpijn is er altijd, na elk loopje. Dan wordt de trap opgaan een klein auw auw momentje. Ik merk dat ik de dag na een loopje wel zware benen heb, maar ik kan dan net wel blijven gaan.
Als ik een sessie op de crosstrainer deed, heb ik dat niet.

Dus ik kan je niet helpen met een schema of dergelijke. Maar opwarmen is zeker bij hardlopen cruciaal. Idem bij stretchen nadien.
Als ik die beide negeer, heb ik duidelijk meer last.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 11 dec 2025 08:14

Ik loop in de zomer wat meer, dan is het in de avond licht en maak ik eerder een rondje. En ik doe in september altijd een triathlonnetje dus dan wil ik wat meer lopen. In de winter loop ik steevast op zaterdagmorgen vroeg een km of 10 en voor de rest fitness ik een keer, spin ik een keer en fiets ik 2 maal per week.

Die ene keer per week lopen is voor mij voldoende om het ri zomer weer iets meer te doen en na het lopen er niet veel last van te hebben. Dus ik zou proberen een vast moment in de week te pakken om 1 maal in de week te lopen. Daar kom je denk een eind mee. Voor mij werkt de zaterdagmorgen goed, ik ben altijd vroeg op, ga dan meteen lopen en heb het dan de rest van de dag druk met klussen, bezoekjes, andere dingen.

Als ik het zo lees (10km per keer met 200 km totaal) loop je dus minder dan een maal per twee weken, dus dan is bij het volgende loopje het effect van de vorige training wel weg lijkt me.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 11 dec 2025 08:54

Inderdaad, als je het dan toch wil volhouden, doe het dan minstens 1x per week. Je spieren en pezen moeten er anders telkens terug aan wennen. En let niet op de chrono maar op je hartslag, die dan in de endurance zone moet zitten ( -> minder belasten vd spieren). Moeilijker moet je het niet maken.
Afbeelding

Remcowww
Forum-lid

Remcowww 11 dec 2025 08:54

Een app gaat je hier waarschijnlijk niet bij helpen. Als ik het zo lees dan zou je iets vaker moeten hardlopen (en wellicht minder lang/intensief) om ervoor te zorgen dat je geen spierpijn krijgt. Met het lage volume dat er momenteel gelopen wordt zijn je spieren waarschijnlijk niet genoeg gewend aan dit type inspanning.
Zelf ben ik een fanatiek hardloper (>2500 km per jaar) en fiets ook veel, en het blijft toch altijd een beetje schipperen. Het is lastig om beide onderdelen gelijktijdig te verbeteren. Het is vooral een kwestie van luisteren naar je lichaam. Als je nog spierpijn hebt van het lopen dan zou ik geen nieuwe looptraining doen, maar 'rustig' gaan fietsen. Je zou de loopbelasting wat rustiger kunnen opbouwen, 8-12 km is wellicht te lang, of je loopt te hard.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 dec 2025 08:59

Het draait allemaal om regelmaat. Misschien kun je wat vaker gaan lopen, maar dan wel wat korter. Max 5km oid.

Of - mentaal zwaar - direct aansluitend op het fietsen nog een klein stukje hardlopen.
hun fietsen.

meuk
Forum-lid

meuk 11 dec 2025 09:49

Inderdaad regelmaat. Ik ben in Juni beginnen hard te lopen naast het fietsen om op 1 nov 50km hard te kunnen lopen op de 11 strandentocht. Beetje korte timeline, maar rustig opbouwen en vooral regelmaat (meerdere keren per week) zorgden ervoor dat ik geen spierpijn had. Die had ik zeker wel na de 50km... :)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 11 dec 2025 12:41

Ik ben nu sinds 1.5 jaar aan het hardlopen naast het fietsen en dat bevalt mij erg goed!
Net even Garmin Connect geraadpleegd en zit nu op 1100km hardlopen en 9150 fietskilometers dit jaar. Het liefst loop ik zo'n 3x per week en fiets ik zo'n 4x per week. De afwisseling voelt erg goed en zelfs direct hardlopen na het fietsen voelt vrij lekker, maar dat doe ik niet heel vaak.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 dec 2025 13:30

Ik ben dit jaar weer wat intensiever gaan hardlopen, had na de zomervakantie ff geen zin in saaie polder kilometers.
Dus gaan lopen.

Wat hier al staat, ik moet ook echt wel 1x per week lopen om niet te veel (spier)pijn te hebben. 8 tot 12km zijn ook mijn rondjes en dat gaat goed,
Ik wil nu in de lente zomer ook het fietsen van 3x naar 2x per week en dan 1x een uur lopen.

Ik merk dat ik ook van wat fietspijntje en de lage rugpijn helemaal af ben.
Merk wel dat hardlopen prima voor je conditie is, maar ik ben mijn peakpower stukken tot 30 a 40seconde echt compleet kwijt.
Dat komt met fietsen heus wel weer snel terug, maar dat scheelt echt een 15 a 20% vermogen. Nu zal dat per persoon verschillen

rton
Forum-lid

rton 11 dec 2025 20:54

Eens met alle bovenstaande reacties: de enige manier om die spierpijn te voorkomen is het vaak genoeg doen. Helaas zijn die excentrische spiercontracties die gepaard gaan met het hardlopen, niet echt iets wat het lichaam erg kan waarderen.

Zelf ben ik te kwalificeren als fietsende hardloper met een behoorlijk hardloopverleden (nationale (sub)top op de lange afstand). Als ik een aantal weken niet loop, krijg ik gewoon weer spierpijn en ik merk dat het benodigde onderhoud om die spierpijn enigszins te vermijden toch wel 2 keer per week lopen vergt.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 11 dec 2025 22:00

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik denk aan 1x wekelijks een rondje van 5-7km. Over 5km loop ik een half uurtje en dat vind ik net te kort. Is dat iets waarmee ik én voordeel heb van het hardlopen én problemen gerelateerd aan hardlopen vermijd ?
Dogma F

meuk
Forum-lid

meuk 11 dec 2025 22:09

Ik denk dat dat per persoon verschild en afhankelijk is van je conditie en hardloopconsistentie. Ik zou zoals gesuggereerd is 2x per week aanhouden om je lichaam te laten wennen. Sinds ik ben gaan hardlopen sta ik nu vaak 6.15 op, hardloopspullen aan en 7 uur ben ik thuis als de rest van het gezin wakker wordt. Heerlijke energieke start van de dag.

Plaats reactie