Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lagere cadans gravel

BTL
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 10 dec 2025 06:45

Ik merk dat ik op mijn gravelbike veel sneller met een lagere cadans rijd dan met de racefiets. Op singletracks of bochtige paden snap ik dit, maar ook op asfalt merk ik dat een cadans van 85 prettiger is dan 95 (waar ik op de weg mee fiets ongeveer).

Kan iemand dit verklaren? Zelf zat ik aan 2 dingen te denken. Minder bandendruk, daardoor wat meer 'stuiteren' op de fiets waardoor lagere cadans fijner voelt.
En bij lagere snelheid is de cadans vaker lager. Ook op de weg ligt de snelheid natuurlijk lager bij een gravelbike.

Klopt dit? Of zijn er andere redenen te bedenken?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 dec 2025 07:15

Hebben de crnaks op je gravelbike dezelfde lengte?

DeHandelaar
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13

DeHandelaar 10 dec 2025 07:43

Het eerste herken ik zeker!
Verder zou ook mee kunnen spelen:
Grotere sprongen op de gravelfiets vanwege de 1x
Meer rolweerstand leidt tot het gevoel dat je daar tegenaan wil trappen.

BTL
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 10 dec 2025 09:21

Ik heb op beide fietsen een 172,5 crank, dus daar ligt het niet aan.
En qua sprongen ook niet, want op de gravel 2x12 (weg 2x11).

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 10 dec 2025 09:36

Ik verklaar het voor mijzelf in het gevoel van meer weerstand door een andere ondergrond en bandprofiel waardoor ik meer kracht wil leveren
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15007
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 dec 2025 09:50

synapse schreef: 10 dec 2025 09:36 Ik verklaar het voor mijzelf in het gevoel van meer weerstand door een andere ondergrond en bandprofiel waardoor ik meer kracht wil leveren
Dat is het vooral, even los van in het terrein, daar is het ook voor controle een single trek met 95rpm rijd voor geen meter. Dan heb je veel te weinig controle.

Op de weg fiets ik met de MTB en is mijn cadans wel iets lager maar het is ook gewenning. In de winter rijd ik twee a drie maanden met de MTB op de weg en dan wordt het wel minder. Het gevoel met een MTB of gravel op de weg is eigenlijk fijner, je beweging is veel meer gelijk. Ik kan ook echt meer vermogen leveren dan op de racert

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9471
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 dec 2025 10:21

Leuke vraag. Over het hoe en waarom van (keuze van) cadans op de fiets zijn al heel wat (bewegingswetenschappelijke) debatten gevoerd. Persoonlijk denk ik dat snelheid die je bij een bepaalde output fietst (of als je het mechanisch uit wil drukken: je "crank inertial load") de doorslaggevende factor is. Dat geef je zelf ook al een beetje aan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

BTL
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 10 dec 2025 10:25

wasbeer2006 schreef: 10 dec 2025 09:50
synapse schreef: 10 dec 2025 09:36 Ik verklaar het voor mijzelf in het gevoel van meer weerstand door een andere ondergrond en bandprofiel waardoor ik meer kracht wil leveren
Dat is het vooral, even los van in het terrein, daar is het ook voor controle een single trek met 95rpm rijd voor geen meter. Dan heb je veel te weinig controle.

Op de weg fiets ik met de MTB en is mijn cadans wel iets lager maar het is ook gewenning. In de winter rijd ik twee a drie maanden met de MTB op de weg en dan wordt het wel minder. Het gevoel met een MTB of gravel op de weg is eigenlijk fijner, je beweging is veel meer gelijk. Ik kan ook echt meer vermogen leveren dan op de racert
Dat laatste herken ik ook! Ik kom op de gravelbike 'automatisch' met 10 á 15 watt meer thuis, terwijl het gevoel hetzelfde is. Ook wel benieuwd waar dit door komt.

BTL
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 10 dec 2025 10:28

53x11 schreef: 10 dec 2025 10:21 Leuke vraag. Over het hoe en waarom van (keuze van) cadans op de fiets zijn al heel wat (bewegingswetenschappelijke) debatten gevoerd. Persoonlijk denk ik dat snelheid die je bij een bepaalde output fietst (of als je het mechanisch uit wil drukken: je "crank inertial load") de doorslaggevende factor is. Dat geef je zelf ook al een beetje aan.
Dat denk ik ook. Heb net even wat ritjes geanalyseerd. Zodra ik blokjes doe en de snelheid omhoog ga zie ik dat de cadans ook omhoog gaat. Dus in blokjes waarin ik 30 of 32 km/h fiets is de cadans ongeveer gelijk aan de racer (waar je ook ongeveer die snelheid fietst).
Dat zal dan wel de reden zijn.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9996
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 dec 2025 19:03

BTL schreef: 10 dec 2025 10:25
wasbeer2006 schreef: 10 dec 2025 09:50
synapse schreef: 10 dec 2025 09:36 Ik verklaar het voor mijzelf in het gevoel van meer weerstand door een andere ondergrond en bandprofiel waardoor ik meer kracht wil leveren
Dat is het vooral, even los van in het terrein, daar is het ook voor controle een single trek met 95rpm rijd voor geen meter. Dan heb je veel te weinig controle.

Op de weg fiets ik met de MTB en is mijn cadans wel iets lager maar het is ook gewenning. In de winter rijd ik twee a drie maanden met de MTB op de weg en dan wordt het wel minder. Het gevoel met een MTB of gravel op de weg is eigenlijk fijner, je beweging is veel meer gelijk. Ik kan ook echt meer vermogen leveren dan op de racert
Dat laatste herken ik ook! Ik kom op de gravelbike 'automatisch' met 10 á 15 watt meer thuis, terwijl het gevoel hetzelfde is. Ook wel benieuwd waar dit door komt.
Normelized power ligt dan hoger omdat je veel meer krachtig aanzet t.o.v een normale wegrit.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15007
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 dec 2025 13:23

Nee maar ook op de weg. Ik denk door het principe dat je in een klim ook altijd meer vermogen levert, maar 99% ook meer kracht in een klim kan leveren dan rechtdoor.

Dat heeft te maken wat 53x11 ook aangeeft je snelheid. Bij wind mee en 45 op de racer lukt het mij echt niet makkelijk om een uur boven de 250watt te rijden.
Op een klim lukt het me nu zonder conditie nog. Heeft er mee te maken dat je bij hard rijden ook veel meer met andere dingen bezig bent en niet gewoon lekker ontspannen zit.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 1324
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 11 dec 2025 15:32

Dat zit (bij mij) ook tussen de oren hoor. Als er een mooie snelheid op de garmin staat motiveert mij dat om lekker door de knallen, ook al weet ik dat het door de wind komt.
Zodoende trap ik bij tijd en wijle hogere wattages met wind mee dan met wind tegen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Plaats reactie