Lagere cadans gravel
Ik merk dat ik op mijn gravelbike veel sneller met een lagere cadans rijd dan met de racefiets. Op singletracks of bochtige paden snap ik dit, maar ook op asfalt merk ik dat een cadans van 85 prettiger is dan 95 (waar ik op de weg mee fiets ongeveer).
Kan iemand dit verklaren? Zelf zat ik aan 2 dingen te denken. Minder bandendruk, daardoor wat meer 'stuiteren' op de fiets waardoor lagere cadans fijner voelt.
En bij lagere snelheid is de cadans vaker lager. Ook op de weg ligt de snelheid natuurlijk lager bij een gravelbike.
Klopt dit? Of zijn er andere redenen te bedenken?
Kan iemand dit verklaren? Zelf zat ik aan 2 dingen te denken. Minder bandendruk, daardoor wat meer 'stuiteren' op de fiets waardoor lagere cadans fijner voelt.
En bij lagere snelheid is de cadans vaker lager. Ook op de weg ligt de snelheid natuurlijk lager bij een gravelbike.
Klopt dit? Of zijn er andere redenen te bedenken?
-
DeHandelaar
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
Het eerste herken ik zeker!
Verder zou ook mee kunnen spelen:
Grotere sprongen op de gravelfiets vanwege de 1x
Meer rolweerstand leidt tot het gevoel dat je daar tegenaan wil trappen.
Verder zou ook mee kunnen spelen:
Grotere sprongen op de gravelfiets vanwege de 1x
Meer rolweerstand leidt tot het gevoel dat je daar tegenaan wil trappen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15007
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is het vooral, even los van in het terrein, daar is het ook voor controle een single trek met 95rpm rijd voor geen meter. Dan heb je veel te weinig controle.
Op de weg fiets ik met de MTB en is mijn cadans wel iets lager maar het is ook gewenning. In de winter rijd ik twee a drie maanden met de MTB op de weg en dan wordt het wel minder. Het gevoel met een MTB of gravel op de weg is eigenlijk fijner, je beweging is veel meer gelijk. Ik kan ook echt meer vermogen leveren dan op de racert
Leuke vraag. Over het hoe en waarom van (keuze van) cadans op de fiets zijn al heel wat (bewegingswetenschappelijke) debatten gevoerd. Persoonlijk denk ik dat snelheid die je bij een bepaalde output fietst (of als je het mechanisch uit wil drukken: je "crank inertial load") de doorslaggevende factor is. Dat geef je zelf ook al een beetje aan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat laatste herken ik ook! Ik kom op de gravelbike 'automatisch' met 10 á 15 watt meer thuis, terwijl het gevoel hetzelfde is. Ook wel benieuwd waar dit door komt.wasbeer2006 schreef: ↑10 dec 2025 09:50Dat is het vooral, even los van in het terrein, daar is het ook voor controle een single trek met 95rpm rijd voor geen meter. Dan heb je veel te weinig controle.
Op de weg fiets ik met de MTB en is mijn cadans wel iets lager maar het is ook gewenning. In de winter rijd ik twee a drie maanden met de MTB op de weg en dan wordt het wel minder. Het gevoel met een MTB of gravel op de weg is eigenlijk fijner, je beweging is veel meer gelijk. Ik kan ook echt meer vermogen leveren dan op de racert
Dat denk ik ook. Heb net even wat ritjes geanalyseerd. Zodra ik blokjes doe en de snelheid omhoog ga zie ik dat de cadans ook omhoog gaat. Dus in blokjes waarin ik 30 of 32 km/h fiets is de cadans ongeveer gelijk aan de racer (waar je ook ongeveer die snelheid fietst).53x11 schreef: ↑10 dec 2025 10:21 Leuke vraag. Over het hoe en waarom van (keuze van) cadans op de fiets zijn al heel wat (bewegingswetenschappelijke) debatten gevoerd. Persoonlijk denk ik dat snelheid die je bij een bepaalde output fietst (of als je het mechanisch uit wil drukken: je "crank inertial load") de doorslaggevende factor is. Dat geef je zelf ook al een beetje aan.
Dat zal dan wel de reden zijn.
Normelized power ligt dan hoger omdat je veel meer krachtig aanzet t.o.v een normale wegrit.BTL schreef: ↑10 dec 2025 10:25Dat laatste herken ik ook! Ik kom op de gravelbike 'automatisch' met 10 á 15 watt meer thuis, terwijl het gevoel hetzelfde is. Ook wel benieuwd waar dit door komt.wasbeer2006 schreef: ↑10 dec 2025 09:50Dat is het vooral, even los van in het terrein, daar is het ook voor controle een single trek met 95rpm rijd voor geen meter. Dan heb je veel te weinig controle.
Op de weg fiets ik met de MTB en is mijn cadans wel iets lager maar het is ook gewenning. In de winter rijd ik twee a drie maanden met de MTB op de weg en dan wordt het wel minder. Het gevoel met een MTB of gravel op de weg is eigenlijk fijner, je beweging is veel meer gelijk. Ik kan ook echt meer vermogen leveren dan op de racert
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15007
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee maar ook op de weg. Ik denk door het principe dat je in een klim ook altijd meer vermogen levert, maar 99% ook meer kracht in een klim kan leveren dan rechtdoor.
Dat heeft te maken wat 53x11 ook aangeeft je snelheid. Bij wind mee en 45 op de racer lukt het mij echt niet makkelijk om een uur boven de 250watt te rijden.
Op een klim lukt het me nu zonder conditie nog. Heeft er mee te maken dat je bij hard rijden ook veel meer met andere dingen bezig bent en niet gewoon lekker ontspannen zit.
Dat heeft te maken wat 53x11 ook aangeeft je snelheid. Bij wind mee en 45 op de racer lukt het mij echt niet makkelijk om een uur boven de 250watt te rijden.
Op een klim lukt het me nu zonder conditie nog. Heeft er mee te maken dat je bij hard rijden ook veel meer met andere dingen bezig bent en niet gewoon lekker ontspannen zit.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Dat zit (bij mij) ook tussen de oren hoor. Als er een mooie snelheid op de garmin staat motiveert mij dat om lekker door de knallen, ook al weet ik dat het door de wind komt.
Zodoende trap ik bij tijd en wijle hogere wattages met wind mee dan met wind tegen.
Zodoende trap ik bij tijd en wijle hogere wattages met wind mee dan met wind tegen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.