Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

racefiets met bagagedrager voor woonwerkverkeer

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 dec 2025 08:51

Naast alle goede tips, zou ik vooral ook zorgen voor goede - lange - spatborden. Dat maakt je comfort een stuk hoger, zeker met woon/werk ritten.
Eventueel van het type dat makkelijk op/af te monteren is, maar je kunt natuurlijk ook kiezen om ze te laten zitten in de minder mooie maanden van het jaar - en zonder te rijden in de zomer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 02 dec 2025 08:53

Ik rij op een oudere racefiets met bagagedrager naar mn werk. In een ortliebtas past met gemak een laptoptas met 15", geen enkel probleem met rammelen. Een laptophoes met cushioning zou ook werken, maar moet in de tas ook wat andere zaken kwijt. Eenzijdig gewicht valt mee op mn ritten door het stadsverkeer.
Nieuw zou ik dan idd een gravelbike met wegbanden kopen.

cad_user86
Forum-lid

cad_user86 02 dec 2025 10:18

Bedankt voor de vele fijne reacties!
Wat me duidelijk is: een gravelbike is de beste optie! Hier plaats ik dan wel best andere (dunne) banden op als ik het goed begrijp.
Die Cube Nuroad lijkt me een heel goede keuze als het enkel gaat om het rijden naar bureau, maar als ik later mee wil fietsen met een fietsclub, lijkt met dit veel werk om alle overbodige zaken te demonteren… of zie ik dit fout?
Een bagagerek is echt wel een must. Ik heb een grote, zware modelleer laptop welke dagelijks mee heen-en-weer moet. Als ik deze op het rek (dus net achter me) ipv naast het rek kan bevestigen zou nog beter zijn.
Op dit moment pendel ik met de trein en plooifiets heen-en-weer, met een laptoptas aan de zijkant. Soms stuitert dit wel eens, maar op zich ben ik er goed aan gewoon om zo te fietsen.
Helaas rijden de treinen meer niet dan wel en moet ik steeds op zoek naar een oplossing om thuis te geraken. Gisteren was ik het echt beu en ben uit frustratie naar huis gefietst op de plooifiets. Best een zware onderneming met plooifiets en wind op kop… in gewone werkkledij en winterjas. Maar uiteindelijk wel goed te doen.
In ieder geval: ik zie mij onderneming wel zitten, maar wil wel de geschikte fiets/bagagesetup vinden.

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 02 dec 2025 10:47

Ik heb een cube nuroad, niet de FE maar heb er wel spatborden en bagagerek op laten zetten. Het idee was om alleen met fietsvakanties, 3 of 4 x per jaar, te gebruiken en verder op de weg/gravel zonder te rijden. Maar vooral achter is best wat werk. En ook gravel gaat zonder rammelen of zwabberen, echt heel stevig en stabiel. Met bagage over de Muur en Kwaremont, geen probleem. Dus nu rij ik altijd met spatborden etc, alle seizoenen, alle ondergrond. Maar als je met groepje rijdt dat zal het aanpoten worden. Voor mij is het mooi excuus dat ik zo traag ben. Maar met racers tegen 30km/u zal een opgave zijn. Met mijn conditie in elk geval.

roelw
Forum-lid

roelw 04 dec 2025 13:48

marsman schreef: 01 dec 2025 11:20 Ik denk dat je uitkomt bij een Gravelbike. Die zijn bijna allemaal wel voorzien van nokjes, waaraan je een bagagedrager goed kan monteren. Al mijn fietsen zijn van Canyon, zij hebben een eigen bagagedrager die perfect past op (ik dacht) de Grail en Grizl Gravelbikes > https://www.canyon.com/nl-nl/gear/acces ... 14690.html
Hoe wordt de drager bevestigd aan de zadelbuis, Er is nergens een duidelijke foto.

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 04 dec 2025 16:05

roelw schreef: 04 dec 2025 13:48
marsman schreef: 01 dec 2025 11:20 Ik denk dat je uitkomt bij een Gravelbike. Die zijn bijna allemaal wel voorzien van nokjes, waaraan je een bagagedrager goed kan monteren. Al mijn fietsen zijn van Canyon, zij hebben een eigen bagagedrager die perfect past op (ik dacht) de Grail en Grizl Gravelbikes > https://www.canyon.com/nl-nl/gear/acces ... 14690.html
Hoe wordt de drager bevestigd aan de zadelbuis, Er is nergens een duidelijke foto.
Even swipen naar volgende plaatje.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 04 dec 2025 18:05

Of je gaat voor een klassieke Britse zadeltas (ook naar maat te maken door timtasrek, en je bevestigt een Carradice Bagman aan je zadel. Zo heb je geen gedonder met bagedragers monteren aan frames die daar te weinig oogjes voor hebben, en je hebt het geheel in een minuut of wat van je zadel geschroefd, wil je met de club gaan fietsen.

DDX
Forum-lid HC

DDX 04 dec 2025 20:08

Of een tailfin, die klik je er in aantal secondes op.

ijpie013
Forum-lid

ijpie013 04 dec 2025 21:28

Ik gebruik al vele jaren een topeak mtx beamrack icm mtx trunkbag.
Werkt perfect met een snelspanner aan de zadelpen dus monteren/demonteren in seconden.
Kleren en eten in de trunkbag, laptop erbovenop in een waterdichte tas met een snelbinders.
Ik vind het op mijn mtb beter werken dan op mijn racefiets, het is toch een behoorlijk gewicht wat je achteraan je fiets hangt waardoor de voorkant wat zwabberig wordt/aanvoelt.
Op de mtb minder last van, waarschijnlijk omdat geometrie anders is of omdat de mtb voorkant wat zwaarder is van zichzelf.

Plaats reactie