Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zuiger beschadigd van SRAM Rival eTAP AXS hydraulic remklauw achterkant

rovar
Forum-lid

rovar 23 nov 2025 23:34

Beste fietsfanaten,

Ik was afgelopen jaar na de aanschaf van mijn Propel Advanced Pro Disc 1 niet meer van plan om zelf aan mijn fiets te sleutelen, maar ben er toch weer ingetrapt en hoe.

Vorige week in de regen gefietst en bij terugkomst fiets gepoetst. Omdat de achterrem zo veel herrie maakte tijdens het fietsen heb ik de rotor en remklauw ook goed gepoetst maar heb deze week besloten de remblokken te vervangen en weer terug te gaan naar organic.

Tijdens het sleutelen kwam ik erachter dat beide zuigers niet meer goed teruggingen. Veel voorkomend probleem en heb met YouTube kunnen vinden hoe ik die kan reinigen, oliën met DOT en terugduwen. Alleen dat terugduwen ging niet zonder schade... Er is een klein hoekje van een zuiger afgebroken aan de buitenkant van de zuiger. De zuigers gaan nu wel goed terug en de rotor loopt vrij, maar ik vertrouw die zuiger niet meer. Wat gebeurt er onder zware belasting?

Nu zijn er remklauw service kits met nieuwe zuigers verkrijgbaar, maar ik kan ook de complete remklauw vervangen. Zo'n kit is niet veel goedkoper dan een hele remklauw. Wat is wijsheid? Hiermee doorrijden? Het oplossen van het probleem is niet eenvoudig maar wel te doen lijkt mij. In de service manual van SRAM staat beschreven hoe het vervangen van de zuigers moet gebeuren.

Waar mijn vraag over gaat is of de insert en compression fit vervangen moet worden als je de slang opnieuw aansluit op de remklauw. In de service manual staat een duidelijke warning dat de af-fabriek compressie fit niet herbruikt kan worden als de olive niet roodkleurig is. Ik heb geen idee wat voor een compressie fit er momenteel in zit omdat ik die nog niet heb opengedraaid want dat wil ik pas doen als ik een plan heb. Maar is het vervangen van de compressie fit echt nodig? Vervangen van de compression fit en olive betekent inkorten van de slang, maar daar heb ik geen lengte voor. Van de regen in de drup, zeg maar.

Mijn voorkeur gaat uit naar: hele remklauw vervangen, oude compressie-fit laten zitten en dan ontluchten. Is dat mogelijk?

Wat zouden jullie doen? Naar de FM is mijn laatste keuze.

Hier de SRAM service manual waar het staat beschreven:
https://docs.sram.com/en-US/publication ... stallation

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 24 nov 2025 07:41

Je kan het beste beide vervangen, zowel de insert als het olijfje.
Olijfje is samengedrukt tijdens montage en daardoor kun je de insert niet meer loskrijgen van het olijfje, wanneer je die gaat hergebruiken heb je kans op lekkage...
Je kan wel gemakkelijk de insert met het olijfje verwijderen van de leiding met het torx sleuteltje, hoef je niet van de leiding af te knippen.

Ik zou gewoon gaan rijden met huidige setup en kijken of alles goed werkt, of je moet die zuiger erg zwaar beschadigd hebben. (op de hoek van zo'n remcilindertje zit het meeste "vlees")
Het enige wat kan gebeuren is dat het zou gaan lekken en je langzaam steeds minder druk in je remleiding hebt.
Je gaat dat merken omdat je de remhendel steeds verder in moet knijpen, maar je hebt ook nog je voorrem.

bikerke
Forum-lid

bikerke 24 nov 2025 08:32

rovar schreef: 23 nov 2025 23:34
Er is een klein hoekje van een zuiger afgebroken aan de buitenkant van de zuiger. De zuigers gaan nu wel goed terug en de rotor loopt vrij, maar ik vertrouw die zuiger niet meer. Wat gebeurt er onder zware belasting?

Wat zouden jullie doen? Naar de FM is mijn laatste keuze.
Ik zou me geen zorgen maken.
Rond de zuiger zit er een dichting, deze is belangrijk voor de afdichting en het terugtrekken van de zuiger.
Zolang je geen olieverlies opmerkt zou ik zo blijven rijden.

rovar
Forum-lid

rovar 24 nov 2025 12:13

Goeie tips! Ik ga proberen door te rijden en zodra ik onderhoud of ontluchting plan, dan pak ik die zuiger of hele remklauw mee. Goed om te horen dat ik de insert kan vervangen zonder de slang te hoeven inkorten, ik ga dat zeker proberen.

NoChain
Forum-lid

NoChain 24 nov 2025 19:10

Ik heb bij mijn gravelbike ook de klauw vervangen. Gewoon aansluiten op de originele leiding en ontluchten, lukt prima.

Na veel wringen kreeg ik de zuigers soms weer goed werkend, maar na een tijdje zaten ze weer vast. Voor de prijs van een klauw (met nieuwe blokken) kan je ook niet sukkelen.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 25 nov 2025 05:32

Geen ervaring mee SRAM, met Shimano heb ik een keer een complete klauw vervangen zonder iets aan de leiding en olive te doen. Is na 2 jaar nog steeds lekdicht.
Dogma F

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 26 nov 2025 07:27

rovar schreef: 23 nov 2025 23:34 Beste fietsfanaten,

Ik was afgelopen jaar na de aanschaf van mijn Propel Advanced Pro Disc 1 niet meer van plan om zelf aan mijn fiets te sleutelen, maar ben er toch weer ingetrapt en hoe.
Als ik dit zo lees dan zou ik zeggen.

1. Gewoon zo doorrijden, of
2. Je verlies pakken en naar de fietsenmaker

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 26 nov 2025 09:59

35 euro voor een remklauw zie ik net. Daarvoor krijg je de huidige niet gereviseerd. Nieuw (rood) olijfje om de remleiding (zo te zien is de koppeling hetzelfde als aan de remhandle kant, dus zonder banjo), even bleeden en klaar. Olijfje hergebruiken kan wellicht ook goed gaan, maar waarom zou je dat risico willen lopen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie