Tubeless
Het is al vaker voorbij gekomen, welke tape kan je het beste gebruiken voor over de spaakgaten als 1ste laag? ik zat te denken aan Tesa StopWater tape 12 mm (https://www.gamma.nl/assortiment/tesa-s ... /p/B517190) en daarna de 2de normale laag.
Glasvezeltape zat ik ook aan te denken.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Gewoon isolatieband kan ook.nijkie schreef: ↑18 nov 2025 10:00 Het is al vaker voorbij gekomen, welke tape kan je het beste gebruiken voor over de spaakgaten als 1ste laag? ik zat te denken aan Tesa StopWater tape 12 mm (https://www.gamma.nl/assortiment/tesa-s ... /p/B517190) en daarna de 2de normale laag.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Tesa 4289 wordt veel gebruikt. Andere opties werken vast ook.
Wat ook soms helpt is de band tot aan zijn max. toelaatbare druk oppompen. Dan zet deze zich vaak nog net even wat strakker tegen de zijwanden van de velg aan.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Da's wel interessant. Nu nog 30 of 32mm ook graag.Orlok schreef: ↑17 nov 2025 18:00 Nu ook tubeless ready banden bij Ekoi:
https://www.ekoi.com/nl/2273-pneus?utm_ ... p0b58yz_nl
Valt echt wel goed mee die prijs.
Wie test?
Ik had problemen met het achterwiel van mijn nieuwe set van csc. Ik dacht dat het aan slechte aanbrengen van de rimtape lag, maar na rimtape van bontrager 27mm op te leggen bleef er lucht uit exact dezelfde 2 spaakgaten komen.
(De bontrager tape ging trouwens veel makkelijker, omdat er meer rek in zat dan de china rimtape)
Uiteindelijk probleem gevonden. Bij het loshalen van de band zag ik de tape 'bol' staan, dus wist ik dat er lucht in de velg was gekomen. Schuldige gevonden: het ventieldop rubbertje loste lucht tussen ventiel en rubbertje in de velg volgens mij. Uiteindelijk veranderd in een andere vorm (mucoff) en heel hard vastgedraaid en nu blijft hij wel op druk. Wel vreemd gezien het voorwiel wel gelukt is, met het rubbertje waar het met het achterwiel niet lukte. Voorwiel ventiel ook niet zo hard moeten vastdraaien. Al doende leert men alleszins...
(De bontrager tape ging trouwens veel makkelijker, omdat er meer rek in zat dan de china rimtape)
Uiteindelijk probleem gevonden. Bij het loshalen van de band zag ik de tape 'bol' staan, dus wist ik dat er lucht in de velg was gekomen. Schuldige gevonden: het ventieldop rubbertje loste lucht tussen ventiel en rubbertje in de velg volgens mij. Uiteindelijk veranderd in een andere vorm (mucoff) en heel hard vastgedraaid en nu blijft hij wel op druk. Wel vreemd gezien het voorwiel wel gelukt is, met het rubbertje waar het met het achterwiel niet lukte. Voorwiel ventiel ook niet zo hard moeten vastdraaien. Al doende leert men alleszins...
Neem altijd een binnenband en patronen mee en een setje pluggen. Moet het afkloppen, maar nooit hoeven repareren of binnenband erin hoeven leggen, terwijl ik na de rit de enorme doornen eruit kon trekken. Kortom werkt perfect bij een MTB en is, vind ik, makkelijk tubeless te maken. Dit komt ook omdat de druk lager is dan bij de racefiets. Toch nu ook een jaar met de racefiets tubeless en tot nu toe ook zeer tevreden (9000 km).
-
scottpch64
- Forum-lid
Binnenband en patronen, bandenlichters en samoerai tooltje, quick link en opzetstukje voor Co2 patronen, multitooltje.