Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen met Aliexpress wielen

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 nov 2025 19:23

JoeyvEde92 schreef: 13 nov 2025 19:02
Cupie24 schreef: 13 nov 2025 18:45 Naven maakt allemaal niet zoveel uit, veel van hetzelfde.
6 pawl of 54T ratchet en een gewichtsverschil van bijna 300 gram noem ik niet "veel van hetzelfde".
Helemaal waar!

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 13 nov 2025 19:42

Dit is fiets.nl en niet weightweenies toch?
Vandaag weer heerlijk naar het werk gefietst met m'n 9+kg gravelbike.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 nov 2025 19:49

koeroeur schreef: 13 nov 2025 19:42 Dit is fiets.nl en niet weightweenies toch?
Vandaag weer heerlijk naar het werk gefietst met m'n 9+kg gravelbike.
Ik rijd ook altijd zalig naar het werk met m'n 30-jarige stalen Norta met Sturmey Archer drie versnellingen en meer dan 20 kg. Neemt niet weg dat lichte onderdelen wel interessant kunnen zijn en beter rijden doet het altijd, zeker lichte wielen.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 13 nov 2025 20:17

koeroeur schreef: 13 nov 2025 19:42 Dit is fiets.nl en niet weightweenies toch?
Vandaag weer heerlijk naar het werk gefietst met m'n 9+kg gravelbike.
Je merkt het wel. M’n crosser is ruim 1,5kg lichter dan m’n gravelbike en vooral bergop en aanzetten is een groot verschil. Disclaimer: omdat ik die fiets niet zo heel veel gebruik heb ik voor de goedkope en ‘zware’ 6-pawl optie gekozen. Achteraf gezien had ik niet zo krenterig moeten zijn, want het zijn echt fijne wielen en ik gebruik m’n crosser nu weer veel vaker.
Laatst gewijzigd door tommeke14 op 13 nov 2025 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Cupie24
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 jun 2025 22:24

Cupie24 13 nov 2025 20:30

Gewicht zit als het om grammen gaat vooral tussen de oren. Minder gewicht gaat vaak gepaard met meer kosten en meer kosten gaat vaak gepaard met de illusie dat het allemaal sneller en makkelijker gaat, selffulfilling prophecy. De meesten van ons kunnen meestal nog wel tot een kg afvallen, dat is het goedkoopste en qua leefstijl vaak beter. Win, win, win situatie.

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 13 nov 2025 20:32

Ok. 1,5 kg vs 300 gram.
Met de ogen dicht gaat 90% van de fietsers het niet merken dat hun wielen 300 gr lichter zijn. En in wielen merk je het dan nog het meest.

Ik snap het wel, maar er wordt dikwijls té veel op gefocust. En vooral omdat het dikwijls gepaard gaat met veel extra euro's uitgeven. Té veel.
Mijn laatste setje is er ook een van 1350 gram. Merk ik echt het verschil met m'n set van 1600 gram? Neen?

En bergop merk je dat natuurlijk het meest. Maar ik ben bv met m'n gravelbike in de Cevennen gaan klimmen. Wel met een weg wielsetje en dan komt hij rond de 8.5 kg uit. En toch heb ik er volop van genoten.

Cupie24
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 jun 2025 22:24

Cupie24 13 nov 2025 20:38

tommeke14 schreef: 13 nov 2025 20:17
koeroeur schreef: 13 nov 2025 19:42 Dit is fiets.nl en niet weightweenies toch?
Vandaag weer heerlijk naar het werk gefietst met m'n 9+kg gravelbike.
Je merkt het wel. M’n crosser is ruim 1,5kg lichter dan m’n racefiets en vooral bergop en aanzetten is een groot verschil. Disclaimer: omdat ik die fiets niet zo heel veel gebruik heb ik voor de goedkope en ‘zware’ 6-pawl optie gekozen. Achteraf gezien had ik niet zo krenterig moeten zijn, want het zijn echt fijne wielen en ik gebruik m’n crosser nu weer veel vaker.
Dat doet vermoeden dat de racer boven de 10kg zit, mits het een crosser<8,5kg is, dan is hij wat lichter, maar nog relatief zwaar voor een moderne racer. Dan kan 300gr wat uitmaken maar niet het verschil maken.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 nov 2025 20:40

Het gaat over 300 gr. in de wieltjes, 150 gr. met TPU binnenbandjes, 100 gr. met lichtere buitenbandjes, een stuur/stuurpen combinatie die 150 gr. lichter is, zadelpen 50gr, enz... . Ik rijd al meer dan 40 jaar met koersfietsen. Neem gerust van me aan dat lichtere fietsen leuker rijden. En als je ze nog op een vrij goedkope manier lichter kan maken (lees: vooral Chinees shoppen), dan is dat een vrij goed overkomelijk iets.
En een kg afvallen in combinatie met onderdelen die wat lichter zijn is nog altijd leuker dan enkel een kg lichaamsgewicht verliezen. Zeker bij het klimmen, het MTB' en gravelen is lichter gewicht (zeker in de wielen) echt wel leuker.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7345
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 nov 2025 21:10

Ik ben gewoon blij met mijn Chinese wielen. Vooral omdat ze qua body uitwisselbaar zijn met DT Swiss, en de lagers vrij makkelijk te servicen zijn. Ik heb drie setjes voor de gravelbike; allen rond de 1380 gram gewogen. Twee setjes zijn 25mm intern en asymmetrisch, daarop 45mm Tufo Swampero & 45mm Specialized Pathfinder. Het andere setje is symmetrisch gebouwd en 23mm intern en heeft Panaracer Slick banden van 35mm.

De cassettes zijn wisselend qua grootte dus kan ik zo wisselen met dit DT systeem, alle schijven zijn uitgelijnd dus kan zo alle combinaties steken. Al met al zit de gravelbike tussen de 7,3kg en 7,7 kg afhankelijk welke banden en cassette. Ik zit nog wel te kijken naar een Elilee crankset met powermeter, misschien leuk voor de Sint maand.

P.s. ik ben nu 69kg, er kan niet veel meer af ;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 13 nov 2025 21:31

Met de laatste weken ali en dit topic beter te volgen vandaag nog eens goed kunnen lachen met de nieuwe release van de ARC 1100 SPLINE 38 CS dt swiss wielen. 3200 euro voor 38mm diepe wielen, carbon spaken, dt swiss 180 hubs en 1174gr.
Op ali kan je de csc wielen ook al even met carbon spaken vinden 40mm hoog en 1180gr voor 500 euro.

Ik mag het hopen dat die dt swiss wielen beter zijn, maar om nu 6dubbel zo duur te zijn moeten ze wel heeel goed zijn.
Ook vele andere populaire chinese producten hebben al lang carbon gespaakte wielen. Waarom duurde het bij de high marketing producenten dan zo lang? Begrijpen wie begrijpen kan.
En oh, die western brands hebben vaak ook nog niet door dat bredere velgen the way to go zijn...

Laat ons zeggen, ik ben zeker niet verwachtingsloos als mijn wielset toekomt, en benieuwd hoe ze voelen tov reserve 40/44 wielen (die toch ook uitmuntende reviews krijgen)

hugovl
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 jan 2019 23:07

hugovl 13 nov 2025 21:36

Kiekeboe schreef: 13 nov 2025 17:03 Geen idee, misschien dat er hier forumleden zijn die een wheelset hebben 23mm inner 30 outer?
De shop waar ik ze gekocht heb, spreekt nogthans alleen over 30mm (tekst, images), ik heb wel 32mm ontvangen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050090 ... cification
Hier afgelopen februari een setje aangeschaft, even teruggezocht en zag wat foto's op m'n telefoon van 24,5 intern en 31 extern, gemeten na uitpakken.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 13 nov 2025 23:35

Cupie24 schreef: 13 nov 2025 20:38
tommeke14 schreef: 13 nov 2025 20:17
koeroeur schreef: 13 nov 2025 19:42 Dit is fiets.nl en niet weightweenies toch?
Vandaag weer heerlijk naar het werk gefietst met m'n 9+kg gravelbike.
Je merkt het wel. M’n crosser is ruim 1,5kg lichter dan m’n racefiets en vooral bergop en aanzetten is een groot verschil. Disclaimer: omdat ik die fiets niet zo heel veel gebruik heb ik voor de goedkope en ‘zware’ 6-pawl optie gekozen. Achteraf gezien had ik niet zo krenterig moeten zijn, want het zijn echt fijne wielen en ik gebruik m’n crosser nu weer veel vaker.
Dat doet vermoeden dat de racer boven de 10kg zit, mits het een crosser<8,5kg is, dan is hij wat lichter, maar nog relatief zwaar voor een moderne racer. Dan kan 300gr wat uitmaken maar niet het verschil maken.
Foutje: ik bedoel m’n gravelbike. M’n crosser zit iets onder de 9kg, gravelbike boven de 10. Beide zijn aluminium fietsen. Ik voel het verschil met aanzetten en klimmen tussen beide echt wel, maar uiteindelijk kom ik meestal met ongeveer hetzelfde gemiddelde thuis. Ik denk trouwens dat je 300 gram lichtere wielen wel sneller merkt dat een halve bidon extra op je frame.

En wat Jakkel zegt: ik heb m’n racefiets met wat goedkope Chinese upgrades bijna een halve kg lichter gemaakt. Die weegt nu rond de 7kg. De vorm van de dag zal altijd van meer invloed zijn op hoe hard ik een heuveltje oprij dan die halve kg, maar ik vind ‘t gewoon een leuk onderdeel van de hobby.

Om maar een beetje ontopic te blijven: in m’n gravelbike zitten (zwaardere) FFWD wielen. Met de kennis van nu had ik ook daar CSC’s voor gekocht.

Plaats reactie