GRX remhendel tot tegen stuur
Een kameraad heeft een probleem met zijn GRX remmen. De rem werkt gewoon en goed maar in een afdaling wanneer er langer geremd moet worden, trekt hij de remhendel steeds dichter tegen het stuur, totdat hij volledig tegen het stuur zit (en dan de remkracht wat wegvalt), als hij de hendel los laat en terug nijpt, dan remt het terug goed en begint het proces opnieuw.
Mijn eerste gedacht was: simpel, even ontluchten en klaar. Niet dus. Hij stond er een week dus terug mee bij mij.
Ik heb wat getest met het ding, het is steeds wanneer je rijdt over slecht wegdek. Op vlak asfalt doet het probleem zich niet voor.
Ik heb alles nagelopen, zelfs de leiding vervangen. Nergens lekken en zeker geen lucht in de leidingen.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Mijn eerste gedacht was: simpel, even ontluchten en klaar. Niet dus. Hij stond er een week dus terug mee bij mij.
Ik heb wat getest met het ding, het is steeds wanneer je rijdt over slecht wegdek. Op vlak asfalt doet het probleem zich niet voor.
Ik heb alles nagelopen, zelfs de leiding vervangen. Nergens lekken en zeker geen lucht in de leidingen.
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Genoeg olie?
Lek rubber in hoofdcilinder?
Lek bij remklauw? (Dat laatste zou je moeten zien)
Als je een elastiekje om de hendel doet en nachtje laat staan, staat er dan nog druk op, of loopt die hendel dan ook langzaam terug?
Lek rubber in hoofdcilinder?
Lek bij remklauw? (Dat laatste zou je moeten zien)
Als je een elastiekje om de hendel doet en nachtje laat staan, staat er dan nog druk op, of loopt die hendel dan ook langzaam terug?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Hoe heb je ontlucht ?? Ook via de onderkant olie doorgedrukt naar boven via de caliper tot in het trechtertje ?! Dan weer de injector terug trekken ( je zal zien dat er kleine luchtbelletjes komen - trechtertje NIET leeg trekken )
Dit een paar keer goed herhalen met een goed bleed blok in de caliper. Enkel op deze manier zal je alle lucht weg krijgen, en krijg je de gehele caliper goed gevuld ( geen lucht pocket meer ! Mocht dit echt niet hebben geholpen, dan zit er misschien toch een klein lekje !
Mijn Shimano remmen zijn dusdanig goed luchtvrij dat ik ze ook gewoon op de kop kan zetten voor een uur of zo. Geen belletjes lucht die weer zorgen dat de remhandle tegen het stuur getrokken wordt.
Dit een paar keer goed herhalen met een goed bleed blok in de caliper. Enkel op deze manier zal je alle lucht weg krijgen, en krijg je de gehele caliper goed gevuld ( geen lucht pocket meer ! Mocht dit echt niet hebben geholpen, dan zit er misschien toch een klein lekje !
Mijn Shimano remmen zijn dusdanig goed luchtvrij dat ik ze ook gewoon op de kop kan zetten voor een uur of zo. Geen belletjes lucht die weer zorgen dat de remhandle tegen het stuur getrokken wordt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Yep.
Morgen komt de fiets terug naar mij, dan nog eens een poging wagen.
Tijdens onze rit vandaag, zei hij dat het beter was. Dan moet het ontluchten toch iets gedaan hebben, dus nog eens doen met de spuit onder-/achteraan zoals Rene voorstelde.
Morgen komt de fiets terug naar mij, dan nog eens een poging wagen.
Tijdens onze rit vandaag, zei hij dat het beter was. Dan moet het ontluchten toch iets gedaan hebben, dus nog eens doen met de spuit onder-/achteraan zoals Rene voorstelde.

- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb die methodiek zoals Rene beschrijft ook 1x moeten toepassen. Ik trok toen ook al heel snel 2-3 luchtbelletjes terug de injectiespuit in. Daarna nooit geen gedoe meer gehad. Zaten blijkbaar in achtercaliper.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Haal je remcaliper (achter) ook maar eens los van het frame en laat hem hangen. Hang je fiets eens verticaal en probeer het dan nog eens.
Zoals al genoemd zit er waarschijnlijk ergens een dooie pocket waar lucht blijft zitten.
Zoals al genoemd zit er waarschijnlijk ergens een dooie pocket waar lucht blijft zitten.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ook gehad met grx remmen....na vervangen remvloeistof ging de hendel tot tegen het stuur.
Hier mijn oplossing: viewtopic.php?p=1616790&hilit=Remmen+bleeden#p1616790
Tldr; zorg dat de streepjes op de hendel horizontaal staan. Dan pas bleeden.
Hier mijn oplossing: viewtopic.php?p=1616790&hilit=Remmen+bleeden#p1616790
Tldr; zorg dat de streepjes op de hendel horizontaal staan. Dan pas bleeden.
Dogma F
Ik heb de remmen ontlucht zoals Rene voorstelde. Eerste keren kwam er echt niks van lucht uit, dan maar een paar keer van onder naar boven en van boven naar onder (met de spuit onderaan ook een beetje 'vacuum' trekken) en dan ineens na een aantal keren kwam er een grote hoeveelheid lucht uit (aan de remklauw kant)
Vandaag zijn we een uurtje of 6 gaan rijden, ding bleef blijkbaar perfect. Volgens mijn maat heeft de achterrem nooit zo goed gewerkt
Merci voor de tip.
Vandaag zijn we een uurtje of 6 gaan rijden, ding bleef blijkbaar perfect. Volgens mijn maat heeft de achterrem nooit zo goed gewerkt
Merci voor de tip.

Bedankt voor de terugkoppeling
. Goed te horen dat het opgelost is. Het voordeel van deze methode is dat je de caliper goed ontlucht, en de stand van de fiets niet meer zoveel uitmaakt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless