Het grote gravelbanden topic
Ik zou de Panaracer Gravelking willen aanschaffen om mijn gravelfiets op de weg te gebruiken.
Daarom zoek ik dus banden met weinig profiel maar wel 40mm om zo veel mogelijk comfort te hebben. 40mm banden specifiek voor op de weg zijn moeilijker vinden. Pirelli maakt ze (de P-Zero) maar die zijn redelijk duur in vergelijking met de Gravelking (60€ tov 40€). Schwalbe gaat tot 34mm in weg banden maar ook duurder in vergelijking met de Gravelking.
Goed idee of niet?

Daarom zoek ik dus banden met weinig profiel maar wel 40mm om zo veel mogelijk comfort te hebben. 40mm banden specifiek voor op de weg zijn moeilijker vinden. Pirelli maakt ze (de P-Zero) maar die zijn redelijk duur in vergelijking met de Gravelking (60€ tov 40€). Schwalbe gaat tot 34mm in weg banden maar ook duurder in vergelijking met de Gravelking.
Goed idee of niet?

Iedereen maakt zijn eigen keuzes natuurlijk. Ikzelf zou (voor zuiver weggebruik) niet verder gaan dan 32mm wegbandjes, ook op een gravelfiets. De inertie bij het accelereren van zo'n zware 40mm band is het extra comfort imho niet waard. 32mm op 3 bar -> het voelt als op een vliegend tapijt.
Ik stond voor dezelfde keuze en rijd met mijn gravelfiets in 'wegfiets' configuratie met 30mm brede tubeless racebandjes. Daarnaast heb ik een meer 'hybride' set wielen met 40mm semi slick gravelbandjes.
Ik stond voor dezelfde keuze en rijd met mijn gravelfiets in 'wegfiets' configuratie met 30mm brede tubeless racebandjes. Daarnaast heb ik een meer 'hybride' set wielen met 40mm semi slick gravelbandjes.

Eens met raven14, gooi er gewoon een setje wegbandjes op in je favoriete breedte...
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Ikzelf rij nog met de Pirelli Cinturato H banden die op de fiets geleverd werden. Zijn 40mm banden maar op 25mm intern velgen vielen ze ongeveer 42 breed. Rijden prima op zowel weg als lichte gravel en droge bospaden. Nog geen lek gehad. Heb ze nu op mijn nieuwe wielen met 29mm interne breedte. Nu vallen ze 45 breed.
Bianchi Impulso Pro GRX825
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Waarom zo breed intern, dat is ook nergens meer goed voor.
En als je dat doet gooi er dan 2.1 MTB banden op, dan heeft het nog enigzins zin.
25mm is tot 50mm echt zat of als je echt die stabiliteit wilt gooi er een insert in.
Die velgen worden zo breedt die rijd je op bepaalde parcoursen zo verrot
En als je dat doet gooi er dan 2.1 MTB banden op, dan heeft het nog enigzins zin.
25mm is tot 50mm echt zat of als je echt die stabiliteit wilt gooi er een insert in.
Die velgen worden zo breedt die rijd je op bepaalde parcoursen zo verrot
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Zat eigenlijk eerst te kijken naar de Zipp Xplr wielen. Die zijn nog breder. Volgens mij 32mm intern. In de specs daarvan is de minimale bandbreedte 40mm. De combi die ik nu rij is eigenlijk ook wel de maximale breedte die het frame kan hebben. Wielen stuk rijden zie ik niet gebeuren. Het is wel een gravelbike en geen downhill fiets.
Bianchi Impulso Pro GRX825
ik rij met de Tufo speedero,s in 40 mm. Gebruik ze ook om te backpacken. de tufo thundero kan ook voor iets meer zijdelingse grip. Deze rolt nauwelijks langzamer. Komen er in de testen altijd prima vanaf. bestaan ook in een hd versie voor meer lekbestendigheid.