Dik 90% van mijn rondjes rij ik in Zuid Holland (en vooral in het gebied tussen Den Haag, Leiden, Alphen, Reeuwijk, Rotterdam, Hoek van Holland). En tijdje terug (vooral voor woon-werk) een gravelbike gekocht, maar merk dat ik die fiets ook steeds vaker voor mijn recreatieve rondjes pak.
Maar er valt hier, niet geheel onverwacht, niet zo heel veel te gravellen. En vrijwel alle leuke onverharde paden hier in de buurt zijn wandelpaden en er zijn altijd wandelaars.
Dus wie weet er in deze regio of net erbuiten nog mooie onverharde paden, stukjes bos, postzegels natuur waar je wel doorheen mag fietsen.
thx
Gravelroutes/paden in Zuid-Holland/Haaglanden
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik heb dat zelf altijd een lastig te lezen pagina gevonden, met routes en segmenten door elkaar heen.
Maar mbt de gevraagde regio, ten zuiden van Delft laat de kaart meerder gravel segmenten zien waarvan ik 100% zeker weet dat ze verboden voor fietsers zijn.
Ze zijn hier heel erg goed in het scheiden van gebruikers, fietsers op fietspaden, wandelaars op schelpenpaden, ruiters op de zandstroken. En dan heb je ook nog enkele wandelroutes door de weilanden heen (over hekken en tussen het vee door), waarvan ik ook enkele als "gravelsegment" getekend zie staan.
Dus dat wekt mijn wantrouwen wel voor de aangegeven routes en segmenten op plekken waar ik minder bekend ben.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat klopt, het is even puzzelen hoe de filters werken.MarkVeenstra schreef: ↑04 nov 2025 15:18
Ik heb dat zelf altijd een lastig te lezen pagina gevonden, met routes en segmenten door elkaar heen.
Ik kijk altijd alles na op Google Maps. Daarna kan je wel de conclusie trekken of fietsen geoorloofd is of niet.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025

Zoiets als dit kun je maken door een query te schrijven voor https://overpass-turbo.eu.
(surface=unpaved or highway=track or surface=sand or tracktype=grade1 or tracktype=grade2 or surface=fine_gravel or surface=dirt)
Het resultaat kun je downloaden in GPX formaat. Dan kun je vervolgens aan de slag en gaan rijden. Een beetje lokale kennis, een beetje uitproberen, een beetje ondeugendheid. Voor je het weet heb je een leuke ronde gebakken die je kunt gaan uitproberen met een paar vrienden.
Er is ook een andere methode, maar die is wat rigoureus: op funda.nl kijken en naar Veenendaal e.o. verhuizen. Het is hier een waar zandwegen- en zandpadenparadijs.
hun fietsen.
Niet bepaald, maar een paar nieuwe fietsfanatieke buren zijn altijd welkom.
hun fietsen.