Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wanneer vervangen jullie je helm?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9466
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 nov 2025 07:40

Bron=wij van WC-eend, maar de meeste fabrikanten stellen wel degelijk dat onder invloed van UV het materiaal broos kan worden.
En alhoewel induwen niet echt vergelijkbaar is met een plotselinge impact inderdaad, was het precies mijn indruk dat de helm broos geworden was.
Anecdotisch wellicht, dus doe met de info wat je wil ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 04 nov 2025 08:51

Ik weet niet waar jij de kennis vandaan haalt dat ik voor wc-eend werk; ik zal je niet wijzer maken.
Er zit natuurlijk een businessmodel achter de klant te vertellen dat "het materiaal" door UV-straling bros wordt en de helm daarom tijdig vervangen (lees: "een nieuwe, duurdere kopen") dient te worden. Doe met die info wat je wilt ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9466
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 nov 2025 09:17

Je kent de (oude) reclame "wij van WC-eend adviseren WC-eend" niet begrijp ik. Een slager (helmenfabrikant) die zijn eigen vlees keurt wordt daarmee bedoeld. Neemt niet weg dat ik het best aannemelijk vind dat materiaal te lijden heeft van UV straling. Ik ben echter zeker geen materiaaldeskundige. Jij wel?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 04 nov 2025 09:23

ik heb 2 helmen die ik afwisselend gebruik dus dat scheelt wrs ook wel in houdbaarheid/levensduur maar wat mij opvalt, ik lees al verschillende keren dat helm niet fris meer is, stinkt etc. Ben ik de enige die na elke rit helm, en dan vooral binnenkant en bandjes, onder kraan afspoelt, en regelmatig padding of wast of vervangt? ja, het scheelt dat wij een kraan in de schuur hebben maar dan nog, een helm met zoutwitte bandjes lijkt mij sowieso niet heel fris (en ik zweet best wel aardig)
Nu ik er over nadenk, zie inderdaad bij trainingsweekenden of fietsreizen na afloop hele hordes helmen ongewassen aan fietsen hangen. Verbaas me daar altijd over dat na 5-6 uur berg op-berg af zwetend men niet even de moeite neemt om die helm even af te spoelen. Zelfde geldt overigens ook vaak voor bidons (andere discussie).

7Wattperkg
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 dec 2024 11:48

7Wattperkg 04 nov 2025 09:54

Gravel-newbie schreef: 03 nov 2025 13:17 Maar wanneer vervangen jullie dus je helm?
Eens in de zoveel tijd brengt Big Helmet een nieuw overpriced stuk piepschuim in een hip kleurtje op de markt dat weer 1,5 Watt aerodynamischer is en trek ik gewillig de portemonnee. :winkthumb:

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 04 nov 2025 10:03

53x11 schreef: 04 nov 2025 09:17 Je kent de (oude) reclame "wij van WC-eend adviseren WC-eend" niet begrijp ik. Een slager (helmenfabrikant) die zijn eigen vlees keurt wordt daarmee bedoeld. Neemt niet weg dat ik het best aannemelijk vind dat materiaal te lijden heeft van UV straling. Ik ben echter zeker geen materiaaldeskundige. Jij wel?
Heb jarenlang bij een producent van onder andere kunststoffen ('plastics' noemt het volk dat) gewerkt en weet best wat van UV- en ozon-stabilisatoren, weekmakers en wat al dies mee. Mijn opleiding rechtvaardigt dat overigens.

En ik had even niet in de gaten dat je met de slager de helmenfabrikant bedoelde :) ; ik dacht dat je mij bedoelde :( .
Dus ben ik het eens met je wc-eend-analogie!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6371
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2025 11:24

Maar t sluit dus aan bij dat Canadese onderzoek dat leeftijd van de helm een verwaarloosbare invloed heeft op zijn vermogen om schokken te absorberen.
Waar ze meer dan 700 helmen getest hebben met een leeftijd tot 26 jaar oud, verkregen van zowel fabrikanten als particulieren.

Enige wat ik me kan voorstellen dat hieraan ontbreekt is dat een helm dat 10 jaar op de plank ligt toch wat anders is dan diezelfde helm die 10 jaar lang 2 a 3 keer per week gebruikt is, en dus onder invloed van zweet, regen, zon is geweest. En in hoeverre de geteste helmen niet, weinig of veel gebruikt zijn is niet duidelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gravel-newbie
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 sep 2025 12:18

Gravel-newbie 04 nov 2025 11:53

Als radiologisch technicus begrijp ik ook dat kunststof sneller verouderd door straling. Bij ioniserende straling nog vele malen sneller dan bij direct zonlicht.
Dus bij geen gebruik opbergen in het donker en niet in de vensterbank is aan te raden.
Ik kon mij echter ook vaag iets herinneren over een termijn van +/- 5 jaar. Weet alleen niet meer waar ik dat had gehoord. Misschien ergens gelezen of van collega gehoord, of zo.
Wel een interessant onderzoek. Zullen veel marketingafdelingen niet blij mee zijn.
Bianchi Impulso Pro GRX825

wdfl
Forum-lid
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 04 nov 2025 12:41

5j komt ook terug als advies bij helmen in de bouwsector.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5172
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 nov 2025 12:42

Een helm net uit de verpakking zal beter beschermen dan 1 van 10 jaar oud, maar die laatste zal nog altijd beter beschermen dan geen enkele helm.
Ik koop alleen een nieuwe helm wanneer ik een nieuwe wil. Meestal is dat ergens tussen de 5 en 10 jaar.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9466
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 nov 2025 13:30

martinbo schreef: 04 nov 2025 10:03
53x11 schreef: 04 nov 2025 09:17 Je kent de (oude) reclame "wij van WC-eend adviseren WC-eend" niet begrijp ik. Een slager (helmenfabrikant) die zijn eigen vlees keurt wordt daarmee bedoeld. Neemt niet weg dat ik het best aannemelijk vind dat materiaal te lijden heeft van UV straling. Ik ben echter zeker geen materiaaldeskundige. Jij wel?
Heb jarenlang bij een producent van onder andere kunststoffen ('plastics' noemt het volk dat) gewerkt en weet best wat van UV- en ozon-stabilisatoren, weekmakers en wat al dies mee. Mijn opleiding rechtvaardigt dat overigens.

En ik had even niet in de gaten dat je met de slager de helmenfabrikant bedoelde :) ; ik dacht dat je mij bedoelde :( .
Dus ben ik het eens met je wc-eend-analogie!
Soms is het best relevant om iemand's achtergrond een beetje te kennen. ;-)
Wat is jouw expert-mening over de claims van fabrikanten dat de kwaliteit van helmen met de tijd achteruit gaat?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 04 nov 2025 14:23

Het energie absorberende materiaal van een fietshelm bestaat bijna altijd uit EPS (Expanded Polystyrene) aka 'piepschuim'. Als je in de natuur om je heen kijkt, dan zie hoe slecht dat afbreekbaar is. Steek je helm echter niet in een emmer aceton... :D
De harde schaal van je helm (de eerste generatie helmen had die niet eens) is voor een deel cosmetisch (de aerodynamica natuurlijk) en het beschermt de EPS tegen scherpe voorwerpen die het zouden kunnen beschadigen en tegen vuil. Bescherming tegen zonlicht en water minder belangrijk. De shell van je helm is meestal van ABS ('legoblokjes') of polycarbonaat (slagvaste ramen en bushokjes) gemaakt. De harde shell verdeelt de impact van met name een hoekig voorwerp over het absorberende EPS. In deze op zich al sterke kunststoffen zitten pigmenten als UV-absorbers die het zonlicht niet doorlaten.

Bij een hevige impact veert de shell vaak terug en afgezien van wat krasjes is soms niets te zien. Het achterliggende EPS kan ingedeukt, wat niet terugveert, of zelfs gescheurd zijn. Dit is vaak niet zichtbaar door die shell zodat je na een harde impact beter de helm kunt vervangen.

Plaats reactie