Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.
Stamppot rauw andijvie!
- CampaYolo
- Forum-lid
Smaken verschillen, daar valt niet over te twisten.
Maar de spruiten van mijn oma zijn nog net niet tot soep gekookt en ze bezuinigd duidelijk op zout.
Dat wordt op zijn beurt overgecompenseerd met veel te veel nootmuskaat.
Zelf vindt ze het waarschijnlijk heerlijk.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
De spruiten van vroeger zijn niet de hedendaagse spruitjes. Zelfde met witlof, door selectief kweken en bepaalde eigenschappen eruit te halen zijn ze sowieso een stuk minder bitter tegenwoordig.
Maar een goed gekookt spruitje, al dan niet als stamppot met een balletje gehakt of een varkenshaasje. Yumyum… koken doen we trouwens zonder zout !! Alleen op vlees wat zout en peper.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Nee volgens mij zegt hij dat iedereen die ze niet lekker vindt, spruiten verkeerd bereidt.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Het is precies dat! De spuitjes die velen hier als kind moesten eten bevatte nog iets wat deed denken aan ‘mosterdgas’ je weet wel; die troep die tijdens WO1 vele doden veroorzaakte. En daar hebben kinderen echt een natuurlijke hekel aan omdat het appelleert aan een instinct wat bitterheid associeert met giftige voeding. Tenzij je een afwijkende smaak en reuk hebt. (geen verwijt, als je er geen last van had at je het gewoon)rene schreef: ↑30 okt 2025 18:21De spruiten van vroeger zijn niet de hedendaagse spruitjes. Zelfde met witlof, door selectief kweken en bepaalde eigenschappen eruit te halen zijn ze sowieso een stuk minder bitter tegenwoordig.
Maar een goed gekookt spruitje, al dan niet als stamppot met een balletje gehakt of een varkenshaasje. Yumyum… koken doen we trouwens zonder zout !! Alleen op vlees wat zout en peper.
Dat (een soort bittere smaak) is er inmiddels uit gekweekt -kom er maar in Daniel- dus de hedendaagse spruitjes zijn relatief kindvriendelijk. Net zoals het bittere uit lof trouwens er uitgekweekt is.
Precies zoals Renee al aangaf.
Ikzelf kan nog steeds geen spruitjes eten zonder te kokhalzen trouwens maar dat heeft meer te maken met een aversie tegen bepaalde koolsoorten (mijn darmen, niet mijn smaak)
Ik ben dol op boerenkool maar ik verdraag het gewoon niet.
Witloof, de moderne variant, met walnoten en sinaasappels of mandarijntjes: heerlijk!!
Gekookte witlof. Bah!!
Adversity is the Catalyst of Change
Ik vond spruiten, gekookt, vroeger al lekker.
Maar er moet wel een goede combinatie met het vlees zijn.
Aan boord had de kok de neiging om ze te (roer)bakken met spekkies.
Dat vond ik zelf niet echt geweldig maar veel collega's vonden dat dan weer lekkerder dan gekookte.
Tegenwoordig maken wij thuis er een stampot van, heerlijk met een rookworst.
Maar er moet wel een goede combinatie met het vlees zijn.
Aan boord had de kok de neiging om ze te (roer)bakken met spekkies.
Dat vond ik zelf niet echt geweldig maar veel collega's vonden dat dan weer lekkerder dan gekookte.
Tegenwoordig maken wij thuis er een stampot van, heerlijk met een rookworst.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dubbeldekker schreef: ↑30 okt 2025 22:30Dat (een soort bittere smaak) is er inmiddels uit gekweekt -kom er maar in Daniel- dus de hedendaagse spruitjes zijn relatief kindvriendelijk. Net zoals het bittere uit lof trouwens er uitgekweekt is.
Nu is spruitjes iets waar ik 25jr geleden voor het laatst mee te maken had, maar jullie beiden hebben inderdaad gelijk. Dat verbeteren van de smaak was toen al gaande. Je kon toen nog goed de verschillen proeven tussen de oude meer bittere rassen en de nieuwere, meer zoetige spruiten. Ik denk dat dat de key to survival is geweest voor de spuitenbusiness.
Ik pak ze zelf eigenlijk ook niet snel, maar kan idd heel lekker zijn.
Gegeten: boerenkool met spekjes en worst. Was lang geleden, maar geweldig!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
scottpch64
- Forum-lid
Spruitjes, altijd goed!
Met spekjes en champignons, heerlijk!
Met spekjes en champignons, heerlijk!