Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dure fiets vs goedkopere fiets

Jeronimo73
Forum-lid

Jeronimo73 28 okt 2025 20:03

Nou lekker dan…heb ik voor niks een dikke s-works gekocht :lol:

Weet natuurlijk dat dat in mijn geval een volstrekt overbodige aanschaf is…maar wèl leuk! Buiten wat er meetbaar is gaat het er om dat je blij bent met je fiets.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 28 okt 2025 20:28

BTL schreef: 27 okt 2025 19:26
Patrick VB schreef: 27 okt 2025 18:35 Is 'beter' dan een bepaald merk of ga je voor een fiets van een qua naam minder hoog aangeschreven merk maar met betere componenten?
Beide opties zijn mogelijk met een totaal verschillend prijskaartje.
Ik doel meer op dat je niet snel van elektrisch terug gaat naar mechanisch schakelen of van carbon wielen naar aluminium. Als ik een nieuwe fiets koop moet die niet minder zijn dan dat ik heb.

Maar ik fiets nu nog maar 8 jaar en zit bij m'n 2e fiets. Dus dan zijn er nog wat stappen in prijscategorie te maken, haha.
Carbon of aluminium maakt toch echt een verschil. Altijd de eerste upgrade die ik doe aan een fiets.
Elektronisch schakelen vs mechanisch. Hm.... Ik heb nu twee fietsen met Sram Rival AXS. Heel fijn, maar het scheelt snel een kleine 1.000 euro en dat is het mijns inziens niet waard. Vandaag heerlijk gaan gravelen met Ultegra mechanisch. En met 105 mechanisch ging dat net even leuk geweest zijn.

En een zwarte fiets is altijd mooi. Net zoals een zwarte auto. Maar origineel is het niet nee.
Van m'n drie fietsen is er (bijna) altijd één exemplaar zwart.

DDX
Forum-lid HC

DDX 28 okt 2025 21:11

Ik ga echt nooit meer een fiets met mechanisch schakelen kopen, 1 keer gedaan met gravelbike maar daarna weer spijt.
Schakelt zoveel prettiger en veel minder onderhoud nodig. En veel nieuwe frames zijn ook niet ontworpen voor mechanisch schakelen kwa kabelloop.
En met koud weer als je verkleumde handen hebt geen probleem om voorblad te schakelen. (kan mij nog wel herinneren dat je met verkleumde handen niet genoeg kracht kon zetten om voorblad omhoog te schakelen)

En dure fiets verder tja is het het geld waard voor mij wel maar dat is ook omdat ik het geld kan uitgeven gelukkig.
Maar mocht ik minder budget hebben ook prima, m'n canyon grizl die ik als slechtweer fiets heb met rival axs en aluminium wielen rijd ook prima.
Tuurlijk m'n nieuwe factor ostro rijd net even wat prettiger en zal 30 seconde eerder bovenop op een col zijn.
Fiets gekocht/opgebouwd in juli dit jaar en in augustus weer aantal pr's gezet op klimmetjes in Frankrijk.
De ostro heeft wat leukere kleurtjes maar ga je daardoor harder nee. Maar het is wel leuk.
Dura ace erop gezet, maar met ultegra had ik ook prima kunnen fietsen, 105 had ik dan weer de extra buttons gemist op de shifters.

Zo heb ik ook flinke voorraad kleding gewoon omdat shirtje er leuk uitzet bestel je die dan. Maar met 10 shirts minder had ik ook prima kunnen fietsen.
Voor slechtweer/winter moet je wel flinke voorraad kleding hebben voor wisselende omstandigheden...

walters
Forum-lid

walters 28 okt 2025 22:00

Heb altijd mechanisch geschakeld (shimano en Campagnolo), nu een jaar electronisch DI2. Werkt goed, maar vanavond weer op mechanisch 2x 11 gereden, schakelde net zo lekker (beide Dura ace).
De een koopt een fiets, de ander heeft als hobby een paard, beide kosten geld, maar je kunt een zeer kostbare fiets kopen voor de maandelijkse kosten van een onderhoud van een paard. Dus iedereen zijn hobby :winkthumb:

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 29 okt 2025 00:10

Ik weet dat wat betreft een eventuele nieuwe fiets ėėn ding vast staat: elektronisch schakelen.
Jazeker, mechanisch schakelen (wat ik voor naar schatting 25% van de gereden km nog doe) gaat ook vlot, maar elektronisch schakelen heeft mijn voorkeur.
Zoals hierboven al aangehaald, ook met verkleumde handen lukt dat nog steeds; in mijn geval ook met handen die wat last hebben van artrose gaat het vlotter.
Kortom: ik ben fan.😉

Ronschr
Forum-lid

Ronschr 29 okt 2025 14:13

Ik heb niet de luxe/ruimte om meer fietsen te stallen, en ik rijdt het jaar rond.

Onlangs proefgereden met zowel een mechanische als elektronische 105 groep. Elektronisch schakelt geweldig! Ik had de duurdere fiets bijna gekocht, maar ik maakte ook even een rondje met mijn winterhandschoenen aan. En toen viel toch de keuze op de goedkopere fiets: ik kon de knopjes voor schakelen niet vinden met dikkere handschoenen aan.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2025 17:19

Tot nu toe de verleiding kunnen weerstaan, wel al kennis gemaakt met Dura-Ace 9070 omdat het verschil met Ultegra toendertijd €500,- was.
Soms denk ik wel je bent nu 57 koop waar je zin in hebt als je er maar geen snee brood minder om eet, klopt helemaal maar dan denk ik gelukkig ook weer nuchter wat schiet je ermee op, het is toch zo ook goed.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 29 okt 2025 19:19

Ronschr schreef: 29 okt 2025 14:13 Ik heb niet de luxe/ruimte om meer fietsen te stallen, en ik rijdt het jaar rond.

Onlangs proefgereden met zowel een mechanische als elektronische 105 groep. Elektronisch schakelt geweldig! Ik had de duurdere fiets bijna gekocht, maar ik maakte ook even een rondje met mijn winterhandschoenen aan. En toen viel toch de keuze op de goedkopere fiets: ik kon de knopjes voor schakelen niet vinden met dikkere handschoenen aan.
Met het toewijzen van een andere functie aan de shifters is dat elektronisch prima op te lossen.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 29 okt 2025 19:26

Ronschr schreef: 29 okt 2025 14:13 Ik heb niet de luxe/ruimte om meer fietsen te stallen, en ik rijdt het jaar rond.
Bij ons staan de fietsen op 2 locaties, vandaar dat mijn madam en ik 2 fietsen hebben.
Met of zonder winterhandschoenen, bij SRAM is het gewoon op de hendel duwen, net als bij mechanische shifter, maar 't kost gewoon minder moeite.

Plaats reactie