Met welke verlichting de winter in?
In de omtrek is België nog het enige land waar knipperende verlichting verboden. In Nederland en Duitsland is het nooit toegestaan geweest, in Frankrijk is het toestaan van knipperende fietsverlichting inmiddels weer teruggedraaid.
depoldertoerist schreef: ↑21 okt 2025 17:42Daar lekker blijven doen dan. Gelukkig is de kans maar klein dat ik daar achter je fiets..
Ongelooflijk hoe verblindend dit is
https://youtu.be/tqRUQDT6yak?si=MWfJvXVoxgMx2a-j&t=209
Laatst gewijzigd door koeroeur op 22 okt 2025 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Idd. En de meeste deftige lichten hebben een app waarin je alles kan aanpassen, ook de helderheid. Maar de wetgeving verbiedt ze gewoon tout court.
Ik wordt veel meer verblind door auto's met grootlicht - die niet dimmen als een fietser-tegenligger aankomt - dan door andere fietsers.
Volgende week zit ik een weekje in NL. Ga er echt aan moeten denken lichtjes niet op flash te zetten.
Ik wordt veel meer verblind door auto's met grootlicht - die niet dimmen als een fietser-tegenligger aankomt - dan door andere fietsers.
Volgende week zit ik een weekje in NL. Ga er echt aan moeten denken lichtjes niet op flash te zetten.
Al eerder schreef ik dat ik in de markt ben voor goede fietsverlichting. Volgens mij ben ik weer een stapje verder in mijn oriëntatie en ben benieuwd of ik een goed pad bewandel en mogelijk niet iets over het hoofd zie. Vandaar jullie input, al is het positief als negatief, altijd handig om mee benemen in mijn overwegingen.
Als voorlicht zie ik momenteel de Ravemen FR500 en de Ravemen FR1000
Super handig, omdat ik daar mijn Garmin Edge 850 kan plaatsen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de stabiliteit van die geïntegreerde houder van die FR1000 ten opzichte van de originele Garmin houder? En hoe is het koppelingsmechanisme van de FR500 en FR1000 sowieso? Zit dat goed strak en degelijk of is het slijtage onderheven? Nu zit ie netjes in de originele houder van Garmin en zit prima.
Wat lichtopbrengst betreft begrijp ik uiteraard dat de 1000LM feller is dan de 500LM. Maar is dat nodig voor op de racefiets die 1000LM? (woon-werk in de ochtend zo'n 15 km door deel buitengebied in de ochtend ca. met straatlantaarns en stad (Rotterdam naar Coolsingel ))
Als achterlicht zie ik de lezyne-strip-pro-ai-alert-400-rear-black
Dit lijkt mij de beste middenweg voor mij. Radar is (nu) niet van toepassing.
Leuke aan deze is dat er een "remlicht" inzit. Op Ai gebaseerd en net even anders dan het "remmechanisme" (vraag me niet hoe of wat) in de Ravemen TR350, welke ook als optie was/is.
Wat wel opvalt is dat beide achterlichten parallel aan de zadelbuis gemonteerd worden en dus niet horizontaal naar achter schijnen. Is simpel op te lossen, maar vanuit originele bevestiging gebeurt dat niet, of zie ik iets over het hoofd?
De Ravemen TR350 is de enige met IPX4, de rest IPX6. In hoeverre zal ik daar last van dat verschil hebben als ik af en toe een regenbui heb of over natte wegen fiets?
Al met al volgens mij wel mooie en goede verlichting waarmee ik de winter door kan fietsen (mits het niet sneeuwt of ijzelt
)
Alvast dank voor jullie input / gebruikers ervaringen.
Als voorlicht zie ik momenteel de Ravemen FR500 en de Ravemen FR1000
Super handig, omdat ik daar mijn Garmin Edge 850 kan plaatsen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de stabiliteit van die geïntegreerde houder van die FR1000 ten opzichte van de originele Garmin houder? En hoe is het koppelingsmechanisme van de FR500 en FR1000 sowieso? Zit dat goed strak en degelijk of is het slijtage onderheven? Nu zit ie netjes in de originele houder van Garmin en zit prima.
Wat lichtopbrengst betreft begrijp ik uiteraard dat de 1000LM feller is dan de 500LM. Maar is dat nodig voor op de racefiets die 1000LM? (woon-werk in de ochtend zo'n 15 km door deel buitengebied in de ochtend ca. met straatlantaarns en stad (Rotterdam naar Coolsingel ))
Als achterlicht zie ik de lezyne-strip-pro-ai-alert-400-rear-black
Dit lijkt mij de beste middenweg voor mij. Radar is (nu) niet van toepassing.
Leuke aan deze is dat er een "remlicht" inzit. Op Ai gebaseerd en net even anders dan het "remmechanisme" (vraag me niet hoe of wat) in de Ravemen TR350, welke ook als optie was/is.
Wat wel opvalt is dat beide achterlichten parallel aan de zadelbuis gemonteerd worden en dus niet horizontaal naar achter schijnen. Is simpel op te lossen, maar vanuit originele bevestiging gebeurt dat niet, of zie ik iets over het hoofd?
De Ravemen TR350 is de enige met IPX4, de rest IPX6. In hoeverre zal ik daar last van dat verschil hebben als ik af en toe een regenbui heb of over natte wegen fiets?
Al met al volgens mij wel mooie en goede verlichting waarmee ik de winter door kan fietsen (mits het niet sneeuwt of ijzelt
Alvast dank voor jullie input / gebruikers ervaringen.
Redbull Pro-SL 2010 + CSL - 3000 - Edge 850
Heb dit jaar de ravemen fr 500 gekocht, voor een omgeving waar straatverlichting aanwezig is is hij perfect. Garmin 1050 zit er mooi stabiel op. Voor het buitengebied is de verlichting voor mij net te weinig. Zie de klei klompen op de weg net te laat, dus daarvoor gebruik ik een Sigma Buster met externe accu.
De lezyne strip is al jaren bij bij in gebruik, zonder remfunctie. Ik heb er twee dus vaak een op de zadelpen en een op de staande achtervork.
Heb wel een sigma met remfunctie en dat werkt prima, maar die gebruik ik in lente en herfst juist bij de schemering, geeft namelijk iets minder licht.
Succes met je keuze.
De lezyne strip is al jaren bij bij in gebruik, zonder remfunctie. Ik heb er twee dus vaak een op de zadelpen en een op de staande achtervork.
Heb wel een sigma met remfunctie en dat werkt prima, maar die gebruik ik in lente en herfst juist bij de schemering, geeft namelijk iets minder licht.
Succes met je keuze.
De Ravemen FR100 tem 500 is een licht bedoeld om gezien te worden. De lichtstraal is totaal niet gefocust. Dus dient hij niet om de weg te verlichten.
Ik heb sinds een paar dagen de FR300 maar nog niet getest. Voor gebieden zonder verlichting is 500lm nipt als je een zekere snelheid aanhoudt. Dan vin dik 800 zowat het minimum. Ik heb een Magicshine die tot 2500 gaat, maar da's total overkill.
Als achterlichtje vind ik de Sigma Blaze heel fijn. Remlichtfunctie, lichtsensor, een goeie (onregelmatige) knipperstand (voor de Vlamingen).
https://www.bikester.be/products/sigma- ... lfBWqavmph
Ik gebruik in middels een radar maar doe deze zeker niet weg.
Je hangt hem aan de zadelpen maar hij zit wel mooi verticaal recht.

Ik heb sinds een paar dagen de FR300 maar nog niet getest. Voor gebieden zonder verlichting is 500lm nipt als je een zekere snelheid aanhoudt. Dan vin dik 800 zowat het minimum. Ik heb een Magicshine die tot 2500 gaat, maar da's total overkill.
Als achterlichtje vind ik de Sigma Blaze heel fijn. Remlichtfunctie, lichtsensor, een goeie (onregelmatige) knipperstand (voor de Vlamingen).
https://www.bikester.be/products/sigma- ... lfBWqavmph
Ik gebruik in middels een radar maar doe deze zeker niet weg.
Je hangt hem aan de zadelpen maar hij zit wel mooi verticaal recht.

Waarom zou je je achterlicht horizontaal willen laten schijnen?
Dan kan je misschien de zadelbuis van jan willem van schip gebruiken.
Maar serieus, dat maakt voor de zichtbaarheid niet veel uit
Ik noem dat verticaal, maar dat kan de strip ook. Hij loopt net als de Sigma Blaze een stukje taps toe. Dus rond je zadelbuis heb je een mooi verticaal gericht lampje wat van achter zeer goed te zien is.
Kijk misschien ook eens naar de Magicshine EVO 1700. Ietsje duurder dan die Ravemen, maar ik denk wel echt van een andere klasse. Ik heb die eens in de uitverkoop erbij gekocht en de lamp heeft me echt verbaasd. Mooie, bruikbare bundel (wat toch vaak onderschat wordt imho) en voor zo'n compact ding toch prima accuduur.