Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Barstjes ter hoogte van spanbouten zadelpen cube

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 jul 2025 18:57

Paintcrack komt door oppervlakte spanning wat altijd het gevolg is van onderliggende beweging/rek, echter carbon beweegt/rekt niet maar scheurt. Op die positie van de bevestiging van de zadelpen kan je wachten op het moment dat het verder doorscheurt. Dat hoeft niet alleen te komen door het (te) vast draaien van de boutjes maar kan ook komen door drukbelasting van de zadelpen op de klem/wig in het frame. Zolang de fiets nog in de garantieperiode zit heb je (zonder gezeur) recht op een nieuw frame.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 jul 2025 20:15

Op die plek zit er altijd wel beweging in het carbon. Carbon buigt juist veel meer dan de lak zelf zou kunnen.

Ik blijf er trouwens bij dat een ouderwetse zadelpen strop en klem verreweg het beste werkt. Veel beter dan welke wigklem constructie dan ook.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Wes56
Forum-lid

Wes56 20 jul 2025 10:13

Orlok schreef: 19 jul 2025 18:57 Paintcrack komt door oppervlakte spanning wat altijd het gevolg is van onderliggende beweging/rek, echter carbon beweegt/rekt niet maar scheurt. Op die positie van de bevestiging van de zadelpen kan je wachten op het moment dat het verder doorscheurt. Dat hoeft niet alleen te komen door het (te) vast draaien van de boutjes maar kan ook komen door drukbelasting van de zadelpen op de klem/wig in het frame. Zolang de fiets nog in de garantieperiode zit heb je (zonder gezeur) recht op een nieuw frame.
Ik kan het proberen, maar als ik het goed begrijp krijg je een los frame. De kosten om alle onderdelen over te zetten zijn mogelijks voor mijn eigen rekening.

Trouwens deze morgen zag ik deze scheurtje nauwelijks. Zet carbon materiaal uit bij warmte? Dit is de enige verklaring die ik heb. Toen ik de foto's nam waren ze goed zichtbaar en was het zeer warm in de zon. Nu deze morgen ik nog eens de scheurtjes wou bekijken zag ik ze zeer moeilijk. Fiets staat nu in koele garage.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 20 jul 2025 10:37

Wes56 schreef: 20 jul 2025 10:13
Orlok schreef: 19 jul 2025 18:57 Paintcrack komt door oppervlakte spanning wat altijd het gevolg is van onderliggende beweging/rek, echter carbon beweegt/rekt niet maar scheurt. Op die positie van de bevestiging van de zadelpen kan je wachten op het moment dat het verder doorscheurt. Dat hoeft niet alleen te komen door het (te) vast draaien van de boutjes maar kan ook komen door drukbelasting van de zadelpen op de klem/wig in het frame. Zolang de fiets nog in de garantieperiode zit heb je (zonder gezeur) recht op een nieuw frame.
Ik kan het proberen, maar als ik het goed begrijp krijg je een los frame. De kosten om alle onderdelen over te zetten zijn mogelijks voor mijn eigen rekening.

Trouwens deze morgen zag ik deze scheurtje nauwelijks. Zet carbon materiaal uit bij warmte? Dit is de enige verklaring die ik heb. Toen ik de foto's nam waren ze goed zichtbaar en was het zeer warm in de zon. Nu deze morgen ik nog eens de scheurtjes wou bekijken zag ik ze zeer moeilijk. Fiets staat nu in koele garage.
Ik praat uit ervaring, het begon bij een van mijn frames als 'paintcrack' en uiteindelijk na verloop van tijd begon het zadel te zakken, de scheurtjes bleken wat meer aanwezig te zijn en waren zodra de boutjes van de zadelpen werden aangedraaid duidelijker te zien.

Een nieuw frame krijg je niet zomaar, dat moet je eisen ( schriftelijk vastleggen) als dat nog binnen de garantie valt. De kosten voor het overzetten zijn meestal voor eigen rekening, zie de garantie voorwaarden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Wes56
Forum-lid

Wes56 20 jul 2025 19:13

Ik kan het nog even aanzien. Hier binnen de garaga kan ik ze nauwelijks opmerken met een zaklamp ertegen.
Het viel me enkel op buiten in vol zonlicht. Gezien de fiets nog maar van eind maart is gekocht kan ik het nog even opvolgen.
Ik weet dat ik 2 jaar garantie heb dus heb ik nog even tijd.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 20 jul 2025 19:18

Wes56 schreef: 20 jul 2025 19:13 Ik kan het nog even aanzien. Hier binnen de garaga kan ik ze nauwelijks opmerken met een zaklamp ertegen.
Het viel me enkel op buiten in vol zonlicht. Gezien de fiets nog maar van eind maart is gekocht kan ik het nog even opvolgen.
Ik weet dat ik 2 jaar garantie heb dus heb ik nog even tijd.
Let op want binnen de eerste 6 maanden van de wettelijke garantie moet de verkoper bewijzen dat het een fout gebruik door de koper is geweest, daarna moet de koper bewijzen dat het een fout product is. 🤔

pino
Forum-lid HC

pino 20 jul 2025 19:19

Lakgarantie is vaak korter dan garantie op materiaal en fabrikagefouten. Kijk dat na.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 jul 2025 09:28

Wat Orlok zegt. Meld het wel bij de dealer en maak de afspraak als het verder scheurt jij het nu al hebt aangegeven via mail oid.

Wes56
Forum-lid

Wes56 23 okt 2025 21:59

Vandaag pas bericht gekregen van de dealer dat ze een nieuw kader hebben ontvangen van Cube.
Ze gaan alle onderdelen kosteloos overzetten naar het nieuwe kader. Als dit geen goede service is!!!
Aan de andere kant kon ik ook het nieuwe kader opzij zetten als reserve. Want misschien zijn het wel enkel paintcracks en gebeurt er verder niks met m'n kader.
Maar mogelijks willen ze later de overzet niet meer kosteloos doen dus zal ik nu hun voorstel volgen.
Ik vraag zoiezo ook of ik het oude kader mag houden. Die kan ik ook houden als reserve.

wdfl
Forum-lid

wdfl 23 okt 2025 22:36

cube zal die oude terugwillen voor onderzoek denk ik
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 okt 2025 10:55

nou dat niet, maar ze willen niet dat je hem gaat verkopen. Bij mijn Cannondale wilde ze alleen een foto dat ik het bracket had doorgezaagd.
Dat kwam omdat ik het frame vanuit de importeur kreeg en vroeg of het niet anders kon dan terugsturen.

Zo ken ik Cube overigens wel, je hoort vrij lang niets en ineens staat er een nieuw frame en wordt het kosteloos geregeld

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 24 okt 2025 20:13

Mooi opgelost van Cube ondanks de lange wachttijd.
Was er overigens nog evolutie te zien in de lak?

Plaats reactie