Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
23 okt 2025 19:47
Dubbeldekker schreef: ↑22 okt 2025 17:05
Ben benieuwd! Ik heb nog een bija antiek Batavus schildje liggen hier, hoort op de stuurbuis.
Als je ‘m af hebt stuur ik die graag toe. Als een soort kers op de taart

Mooi dat je zo je vaders fiets weer een nieuw leven gaat geven.
Ik zou je de tip willen geven om forumlid Klimmer eens te contacteren. Die weet heel veel van wat oudere modellen fietsen en is zelf ook wel een tourfietser meen ik.
Succes man!
Dat schildje is een extra reden om door te zetten....
Ik heb ondertussen al van alles geleerd. Dat een racefietsgroep niet werkt met V-brakes (maar dat je mini v-brakes of travel agents moet gebruiken), dat ik beter voor nieuwe wielen kan gaan omdat daar een 8 speed body (of 9 of 10) op past en dat ik dan meer te kiezen heb (en omdat de naven ook vervangen moeten worden van de oude wielen). Bij de Ahead adapter voor de quill stuurpen raakte ik de draad kwijt. En toen het over een vierkante of hollowtech II trapas ging, ben ik afgehaakt.
Ik zal van het weekend meer uitzoeken en misschien een topic aanmaken. Kan ik laten zien wat er gebeurt en meteen vragen stellen aan de kenners hier op het forum. Klimmer heb ik nog niet benaderd, zal ik wel gaan doen.
Dank voor alle tips!
Michiel
-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
23 okt 2025 19:55
thestudent schreef: ↑22 okt 2025 19:19
Geen mission impossible hoor. Dit lijkt me allemaal vrij standaard spul en niet eens super oud. Je moet vooral eerst even controleren of er niets verdomde vast zit ( zadelpen, cranks, trapas, stuurpen ). En even controleren of het balhoofd goed is. Het balhoofd vervangen is eigenlijk het lastigste klusje met het duurste gereedschap, maar als het nog goed is gewoon laten zitten met een likje vers vet erin.
Begin om te bedenken wat je erop wil.
- 99% zeker dat het gewoon een BSA draad frame is.
- As achter evt 135 maar kan ook 130 zijn, dat moet je even opmeten. Voor gewoon 100.
- 28'' wielen.
- Stel cantilever remmen. Tektro
- Een deftige stuurpen, zoek je een flatbar of race stuur?
Groepsetje kan zo gek als je het wil natuurlijk. Nieuw/oude onderdelen. Heb je eventueel nog onderdelen?
- tipje microshift sword 1x10 of 2x10. Niet extreem duur en meer dan genoeg voor het doel.
Ik wil voor een racestuur gaan. Dat tipje van microshift neem ik mee. Ken ik niet. Ga ik eens induiken.
Michiel
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
23 okt 2025 20:46
Microshift is een relatief goedkoop merk voor o.a shifters, crank sets, tandwielen of complete groepsets.
Het is een Huismerk van Decatlon en volgens mij heel compatibel met Shimano (van wat ik begrepen heb bijna inwisselbaar)
Adversity is the Catalyst of Change
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
24 okt 2025 09:50
Microshift is geen huismerk van decathlon. Decathlon bestelt hun 'huismerk' producten deels bij microshift.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
24 okt 2025 09:53
[/quote]
Dit balhoofd is een vrij eenvoudig ouderwets ding die je zelfs met een eenvoudige waterpomptang los krijgt.
En nieuwe varianten zijn heel makkelijk te vinden. En als je de kogeltjes kwijtraakt zijn die ook goed te vinden.
Ik heb er velen liggen: balhoofd en kogels.
[/quote]
Los krijg je hem natuurlijk wel. Ik bedoel alleen dat het persen van een nieuwe set cups is wat lastiger is. Natuurlijk kan je dat op allerlei manieren ook voor elkaar krijgen. Maar een goede balhoofdpers is op zich wel een uitkomst en dat kan je dan beter laten doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
25 okt 2025 17:19
Dubbeldekker schreef: ↑23 okt 2025 20:46
Microshift is een relatief goedkoop merk voor o.a shifters, crank sets, tandwielen of complete groepsets.
Het is een Huismerk van Decatlon en volgens mij heel compatibel met Shimano (van wat ik begrepen heb bijna inwisselbaar)
Relatief goedkoop ja, maar als je een hele groep samenstelt, kom je zo ruim de 300 euro uit. Moet ook een nieuwe wielset in de fiets, nieuw stuur, vork, balhoofd, mini v-brakes. Opgeteld iets te veel voor een 'aardig' project. Denk dat ik voor tweedehands groep ga via marktplaats. Om het beetje binnen de perken te houden.
Michiel
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
25 okt 2025 17:31
Ik heb ook nog wel wat liggen dus als je een lijstje maakt en in het verkoop/gevraagd topic plaatst kan ik eens meekijken en denken.
-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
26 okt 2025 08:19
Dubbeldekker schreef: ↑25 okt 2025 17:31
Ik heb ook nog wel wat liggen dus als je een lijstje maakt en in het verkoop/gevraagd topic plaatst kan ik eens meekijken en denken.
Dat is een goeie tip. Liefst zou ik een 1x10 groep gebruiken; makkelijk in gebruik en makkelijk te monteren (qua afstelling e.d.). Maar als ik voor tweedehands ga, is de keuze beperkt in 1x10.
Het zal dus iets van 2x10 gaan worden, schat ik in. Komende week naar een deskundige vriend die de trapas en crank verwijdert, dan weet ik precies wat ik nodig heb en kom ik terug in het verkoop/gevraagd topic. Top!
Michiel
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
26 okt 2025 08:28
Een Aliexpress Sensah GRA 1x10 groepje? 100€ zonder crank.
Campagnolo Ultra Dork
-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
28 okt 2025 09:19
Dank voor de tip, maar ik ben niet zo van Alie. Tweedehands past beter bij het project.
Michiel
-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
25 nov 2025 11:52
Omdat ik altijd wil weten hoe een topic eindigt, bij deze het eindproduct van het frame waar ik dit topic mee opende. Ik heb veel online gezocht en heel veel geleerd. Belangrijkste les; het is mij niet gegeven om een fiets op te bouwen. Zelfs niet met al jullie tips. Daar heb ik de tijd, de techniek en de handjes niet voor. Chapeau voor iedereen die het wel durft.
Met hulp van een handige hobby-mekanieker en online koopjes is de Batavus van mijn vader klaar voor dagelijks gebruik. Ik ben er blij mee.

Michiel
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dubbeldekker
25 nov 2025 18:38
Toch mooi dat het dan naar tevredenheid gelukt is.
De set-up van stuur en shifters oog alleen niet heel comfortabel voor een toerfiets. Maar daar zal ongetwijfeld over nagedacht zijn.