Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Baanwielrennen

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 19 okt 2024 13:26

Is het opgevallen dat de Japanners met de aandrijving op links rijden?
Begreep dat het te maken heeft met de kracht naar boven drukken (dt - links, waardoor meer druk op de baan wordt uitgeoefend?) of naar beneden (dt - rechts? Bewijs daarvoor is er nog niet.
...

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 1324
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 19 okt 2024 13:29

Dat doen ze al langer.
Ik ben ook zeer benieuwd naar eventueel natuurkundig bewijs.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

7Wattperkg
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 dec 2024 11:48

7Wattperkg 11 dec 2024 12:07

Volgens mij had het met de aerodynamica te maken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6376
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 dec 2024 20:20

Dat was wat ze er op tv bij 't commentaar inderdaad over zeiden. Binnenkant van de bocht, meer in de luwte dan als dat grote blad aan de buitenkant zou zitten.
Voor wat 't waard is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gede
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 17 feb 2025 16:42

MarkVeenstra schreef: 12 dec 2024 20:20 Dat was wat ze er op tv bij 't commentaar inderdaad over zeiden. Binnenkant van de bocht, meer in de luwte dan als dat grote blad aan de buitenkant zou zitten.
Voor wat 't waard is.
Eigenlijk zijn we dus destijds vooral onze rondjes in de verkeerde richting beginnen draaien. :-).

Ik begrijp niet meteen de uitdrukking 'luwtje', maar als je in een rondje rijdt dan heeft de buitenkant van de fiets inderdaad net wat meer snelheid dan de binnenkant en een voorwerp (een tandwiel dus) ondervindt meer weerstand bij hogere snelheid. We kunnen dat wel uitrekenen, maar het verschil gaat zo belachelijk klein zijn dat de aanpassing daarmee in mijn ogen even belachelijk is. :-)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 18 feb 2025 11:07

Volgens mij had het te maken met de krachten die de combinatie (fiets en persoon) op de baan uitoefenen bij de aandrijving rechts naar beneden zijn gericht en daardoor minder grip zouden hebben. Bij aandrijving links is deze naar de verkanting naar boven dus gericht waardoor er meer pressie op de baan tot stand wordt gebracht. Over meer luwte heb ik ze niet gehoord!
...

gede
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 18 feb 2025 16:22

Oppbogga schreef: 18 feb 2025 11:07 Volgens mij had het te maken met de krachten die de combinatie (fiets en persoon) op de baan uitoefenen bij de aandrijving rechts naar beneden zijn gericht en daardoor minder grip zouden hebben. Bij aandrijving links is deze naar de verkanting naar boven dus gericht waardoor er meer pressie op de baan tot stand wordt gebracht. Over meer luwte heb ik ze niet gehoord!
Daar zou ik de mechanische afleiding wel eens van willen zien, want op het eerste zicht snap ik ze niet... Eindelijk komen de krachten op de pedalen en het tandwiel terecht op het achterwiel. Of dat achterwiel links of rechts wordt aangedreven, lijkt me geen invloed te hebben (aangenomen dat de as van het achterwiel zeer stijf is).

Als ik de wet van behoud van energie erbij haal, dan is het zelfs een beetje tegenstrijdig: Als er meer kracht (of 'pressie') op de baan wordt uitgeoefend, blijft er minder kracht over om vooruit te gaan en net dat laatste is de bedoeling :-).

7Wattperkg
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 dec 2024 11:48

7Wattperkg 23 feb 2025 12:31

Oppbogga schreef: 18 feb 2025 11:07 Volgens mij had het te maken met de krachten die de combinatie (fiets en persoon) op de baan uitoefenen bij de aandrijving rechts naar beneden zijn gericht en daardoor minder grip zouden hebben. Bij aandrijving links is deze naar de verkanting naar boven dus gericht waardoor er meer pressie op de baan tot stand wordt gebracht.
WTF did I just read.

https://velo.outsideonline.com/road/roa ... elt-tafrd/

De Amerikanen noemen aerodynamica als reden, wat aannemelijk klinkt.


https://english.kyodonews.net/news/2024 ... ndard.html

Hierin wordt iemand van Toray gequote die ook aerodynamica als reden noemt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6376
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2025 08:46

WK baan is van start.., Nederland staat op 3x goud met Wiebes op scratch, de sprintploeg (WK titel nummer 17 voor Lavreysen), en een primeur met goud voor de dames teamsprint.
Je kunt ze maar vast in je zak hebben, en goed voor het moraal voor de rest van de week.

Al zal de kairin en de individuele sprint wel een heel zwaar duel worden tussen Lavreysen en Richardson (ze komen overigens beiden ook naar de 6 daagse in Ahoy dit jaar)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5914
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 23 okt 2025 08:58

Teamsprint voor vrouwen… ideaal daarmee kun je elkaar in ieder geval niet in t verlies rijden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43505
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2025 09:52

MarkVeenstra schreef: 23 okt 2025 08:46
Al zal de kairin en de individuele sprint wel een heel zwaar duel worden tussen Lavreysen en Richardson
Zou toch ook eens tijd worden dat er serieuze concurrentie opstaat.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6376
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2025 10:49

Die vent is er al een paar jaar. Heeft Lavreysen ook regelmatig verslagen. Maar niet zo vaak op de grote eindtoernooien. En afgelopen jaar mocht hij niet meedoen omdat hij van Australië naar Groot Britannië ging (dubbel paspoort, terug uitkomen voor het land waar hij geboren is).
Het is in mijn ogen ook niet het gebrek aan concurrentie wat de oorzaak is van de vele titels van Lavreysen, dan doe je hem in mijn ogen echt te kort.

Puur atletisch, kijk even naar de kilometertijden van het WK vorig jaar..,. dat gaat naar 55 a 56 seconden. Nog niet zo heel veel jaar terug waren de toppers blij als ze onder de minuut kwamen. Nu rijden er meer mannen onder die minuut, maar steken Hoogland en Lavreysen daar bovenuit. De concurrentie is niet zozeer minder, maar de kwaliteit van Lavreysen - als een soort Pogi - steekt er exceptioneel bovenuit.

Gelukkig is bij een sprint de tactiek nog van belang. En bij de kairin nog meer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie