Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onmisbare site voor beginnende fietsenbouwer

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 22 okt 2025 12:53

Banden maak ik zelf tubeless, schijfremblokken kan ik vervangen, een cassette verwisselen is geen probleem. Verder gaat mijn fietstechniek niet. En toch wil ik een oude, aluminium Batavus Apache opknappen en ombouwen tot een racefiets-voor-huis-tuin-en-keuken-gebruik (supermarkt, kroeg, bezoek). Met spatbordjes (zitten er bij) en een klein dragertje voor of achter.

Zijn er sites aan te raden waar wannabees als ik bij de hand worden genomen om dit stap voor stap voor elkaar te krijgen? Of is dit een mission impossible en moet ik me beperken tot het kopen van producten (groep, stuur, nieuwe vork etc.) en een professional zoeken?

Het gaat om dit frame.

Afbeelding
Michiel

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 22 okt 2025 13:04

Hier op het forum is in ieder geval veel info te vinden. Soms kom je op iets anders dan wat je zocht, maar dat kan ook extra kennis zijn die nooit weg is.

Op Youtube zijn er maar zat filmpjes te vinden die je op weg kunnen helpen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 okt 2025 13:13

YouTube!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 okt 2025 14:51

Leuk project. Volgens mij een hybride Mtb/Tour frame met veel aansluitmogelijkheden voor spatborden en dragers.

In Nederland moet je echt zat onderdelen voor een Batavus frame kunnen vinden.
Adversity is the Catalyst of Change

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 22 okt 2025 15:06

Youtube inderdaad en analoog het boek van Fietsonderhoud van Rob van der Plas. Dat is sinds de eerste druk in de jaren '80 hét handboek voor de thuissleutelaar. Boeken zijn papieren dingen ter grootte van een iPad, maar dan zonder internet :mrgreen:

Hier bij De Slegte: https://www.deslegte.com/fietsonderhoud-493192

mimoza
Forum-lid

mimoza 22 okt 2025 15:21

Ik heb ook ergens het Blue Book van Parktool ronddwarrelen in PDF, als er liefhebbers zijn, hoor ik het graag.

pino
Forum-lid HC

pino 22 okt 2025 15:24

Barnett’s manual.
Ter dikte van een paar heilige schriften bij elkaar. Maar vast als pdf ergens te scoren.

En Sheldon Brown natuurlijk.
Niet zijken maar reiden !

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 22 okt 2025 16:22

Dubbeldekker schreef: 22 okt 2025 14:51 Leuk project. Volgens mij een hybride Mtb/Tour frame met veel aansluitmogelijkheden voor spatborden en dragers.

In Nederland moet je echt zat onderdelen voor een Batavus frame kunnen vinden.
Tourfiets inderdaad. Mijn vader ging er mee op ouderwetse fietsvakantie. Met tassen op een bagagedrager. Heel veel oogjes en nokjes voor van alles. Ik wil 'm alleen ombouwen naar een racefiets-setup met krom stuur.
Michiel

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 okt 2025 17:05

Ben benieuwd! Ik heb nog een bija antiek Batavus schildje liggen hier, hoort op de stuurbuis.
Als je ‘m af hebt stuur ik die graag toe. Als een soort kers op de taart 😉
Mooi dat je zo je vaders fiets weer een nieuw leven gaat geven.
Ik zou je de tip willen geven om forumlid Klimmer eens te contacteren. Die weet heel veel van wat oudere modellen fietsen en is zelf ook wel een tourfietser meen ik.
Succes man!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 okt 2025 19:19

Geen mission impossible hoor. Dit lijkt me allemaal vrij standaard spul en niet eens super oud. Je moet vooral eerst even controleren of er niets verdomde vast zit ( zadelpen, cranks, trapas, stuurpen ). En even controleren of het balhoofd goed is. Het balhoofd vervangen is eigenlijk het lastigste klusje met het duurste gereedschap, maar als het nog goed is gewoon laten zitten met een likje vers vet erin.

Begin om te bedenken wat je erop wil.
- 99% zeker dat het gewoon een BSA draad frame is.
- As achter evt 135 maar kan ook 130 zijn, dat moet je even opmeten. Voor gewoon 100.
- 28'' wielen.
- Stel cantilever remmen. Tektro
- Een deftige stuurpen, zoek je een flatbar of race stuur?

Groepsetje kan zo gek als je het wil natuurlijk. Nieuw/oude onderdelen. Heb je eventueel nog onderdelen?
- tipje microshift sword 1x10 of 2x10. Niet extreem duur en meer dan genoeg voor het doel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 okt 2025 20:40

Het blad behorende bij dit forum (of was het andersom) maar die hebben een paar keer een uitgebreid sleutel boek uitgegeven. Daar staat bijna alles wel in. Verder Youtube.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 okt 2025 22:53

thestudent schreef: 22 okt 2025 19:19 … En even controleren of het balhoofd goed is. Het balhoofd vervangen is eigenlijk het lastigste klusje met het duurste gereedschap, maar als het nog goed is gewoon laten zitten met een likje vers vet erin….
Dit balhoofd is een vrij eenvoudig ouderwets ding die je zelfs met een eenvoudige waterpomptang los krijgt.
En nieuwe varianten zijn heel makkelijk te vinden. En als je de kogeltjes kwijtraakt zijn die ook goed te vinden.
Ik heb er velen liggen: balhoofd en kogels.

Plaats reactie