Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 okt 2025 15:47

Eens met Koereur.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 okt 2025 18:00

Niet eens met koeroeur.
De fietsers die bewust schakelen tussen een knipperend en constant brandend achterlicht zijn zeer zeldzaam. Vele sportieve fietsers met een varia hebben altijd de hinderlijke knipper stand aanstaan.
En dat jouw lamp beter zichtbaar is door het knipperen, betekent niet dat dat ook veiliger is.

Ik ben het dan ook zeker met de ANWB eens dat er goede regelgeving moet komen voor fietsverlichting. Niet alleen vanwege knipperen, maar zoals in het artikel staat zeker ook vanwege de felle verkeerd afgestelde koplampen

senior
Forum-lid

senior 20 okt 2025 19:32

Van mijn varia kun je geen last hebben van knipperen. Ik rijdt met een Duitse versie: aan of uit. En hier in Nederland overdag dus gewoon uit. Overigens heb ik de (beperkte) handleiding nog eens gelezen en daarin staat toch echt dat het geen vervanging is van de eigen verantwoordelijkheid. om uit te kijken.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 20 okt 2025 20:33

scottwilko schreef: 20 okt 2025 18:00 Niet eens met koeroeur.
En dat jouw lamp beter zichtbaar is door het knipperen, betekent niet dat dat ook veiliger is.
Ik heb dit hier al eens gezegd, maar kom als Nederlander eens een paar weken in de ochtendspits in Vlaanderen fietsen.
Dan wil je écht wel gezien zijn. :winkthumb:

IK zou 'begot' niet weten waarom gezien zijn niet veilig zou zijn.

walters
Forum-lid

walters 20 okt 2025 20:55

koeroeur schreef: 20 okt 2025 20:33

Helemaal mee eens :like:

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 20 okt 2025 21:48

Ik heb dit hier al eens gezegd, maar kom als Nederlander eens een paar weken in de ochtendspits in Vlaanderen fietsen.

Knipperend licht is perfect, bij daglicht. Bij schemer of donkerder is knipperend licht no go. Andere weggebruikers kunnen nauwelijks plaatsen waar de fietser zich bevindt, geen idee van veraf of dichtbij. Er is maar 1 ding erger dan knipperend licht in het donker en dat is helemaal geen licht.

Speaking of which: is er een wet die licht verbiedt voor hondenuitlaters in de ochtend? Ik reed vanmorgen van klimmen naar Voerendaal. Straatverlichting uit, geen autos, behoorlijk donker. Dan maar koplamp op bijna max. Huh, rare reflectie vóór mij? Oh, licht weerspiegelt in de ogen van een hond.....beestje en baasje gewoon NIET zichtbaar. Kun je, nadat je de tegenliggers gezien hebt, je licht weer in sterkte verlagen. Waarom niet een zaklampje of helder jack? Vooral zo donker mogelijk kleden....pffff
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 21 okt 2025 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 20 okt 2025 21:48

Een knipperend licht mag dan volgens de regels wel niet, fietsers afsnijden, geen of onvoldoende afstand houden, te hard rijden, geen voorrang verlenen, gevaarlijk inhalen etc mag ook allemaal niet. Zolang een auto + automobilist 10 tot 15 keer zo zwaar zijn en bij een impact ik meer kans op letsel loop dan de automobilst kies ik voor mijn eigen veiligheid/zichtbaarheid. Overdag met de garmin varia met de knipperstand, in de schemer en 's avonds met een permanent brandend achterlicht. Van menig kennis al gehoord dat ze de variaknipper niet hinderlijk vinden en dat het goed opvalt.

1094
Forum-lid

1094 20 okt 2025 22:35

Ramon73 schreef: 20 okt 2025 21:48

Knipperend licht is perfect, bij daglicht. Bij schemer of donkerder is knipperend licht no go. Andere weggebruikers kunnen nauwelijks plaatsen waar de fietser zich bevindt, geen idee van veraf of dichtbij. Er is maar 1 ding erger dan knipperend licht in het donker en dat is helemaal geen licht.
Daar is volgens mij geen wetenschappelijke consensus over

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 21 okt 2025 07:34

En daarom rijdt iedere fiets forens in Londen met felle reflecterende kleding. Dat is altijd beter zichtbaar en veiliger dan felle knipperende lampen

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 21 okt 2025 12:34

scottwilko schreef: 21 okt 2025 07:34

En daarom rijdt iedere fiets forens in Londen met felle reflecterende kleding. Dat is altijd beter zichtbaar en veiliger dan felle knipperende lampen
Dat draag ik dus ook in het donker :winkthumb: Reflecterende wowow rugzakhoes en ik ga nog reflecterende stickers plakken op de wielen van woonwerk fiets.
Het is niet omdat iemand reflecterende kledij draagt, dat een knipperlicht niet werkt? Snap de (kromme) redenering niet zo goed.

Ik heb zelf last van beginnende nachtblindheid. Bij veel lichten en zeker als het wat vochtig is, krijg ik moeite.
Maar zelfs ik kan perfect de afstand inschatten van een fietser met knipperlicht.
Zoals gezegd is een fel knipperlicht idd irritant, maar ik kan perfect de helderheid aanpassen in de app van m'n lichten.

In België dus gewoon toegestaan en ik zal het dan ook met volle overtuiging blijven doen ;)

pino
Forum-lid HC

pino 21 okt 2025 14:31

Reflecterend materiaal op je schoenen beweegt en wordt nog beter opgemerkt.
Niet zijken maar reiden !

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 21 okt 2025 17:42

koeroeur schreef: 21 okt 2025 12:34 .
Zoals gezegd is een fel knipperlicht idd irritant, maar ik kan perfect de helderheid aanpassen in de app van m'n lichten.

In België dus gewoon toegestaan en ik zal het dan ook met volle overtuiging blijven doen ;)
Daar lekker blijven doen dan. Gelukkig is de kans maar klein dat ik daar achter je fiets..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie