Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Mijn eerste cyclo: Maratona 2026

marsvos
Forum-lid

marsvos 11 okt 2025 19:36

Het begon – zoals elk sterk verhaal – in de kroeg.
Na een weekje Dolomieten met mijn vrouw en hond vertelde ik mijn fietsmaten, met wie ik na de eerste spinningles van het jaar (altijd een pijnlijk moment) een alcoholvrij biertje dronk, over mijn ervaringen op de Pordoi, Sella, Gardena en Campolongo. Helaas was de Valparola dicht vanwege wegwerkzaamheden.
Al snel was het plan geboren: we gaan de Maratona rijden.

Qua bouw moet je bij mij denken aan een kruising tussen Magnus Bäckstedt, Daan Hoole en Eros Poli – alleen dan met een paar kilo extra en een chronisch gebrek aan sprint- en tijdrittalent. De kans dat ik ooit juich na een etappe over de Ventoux is trouwend ook klein.
Ik ben 1,98 meter lang en op dit moment moet er 94 kilo over de passen gesleept worden.

Vijf jaar geleden begon ik weer met fietsen, toen woog ik nog 115 kilo. Dus vooruitgang is er zeker, maar de meeste winst is nog te halen aan de rechterkant van de formule W/kg.
De Wattbike in een Utrechtse werfkelder bepaalde mijn FTP op 276 watt – goed voor 2,9 W/kg.

Voor de Maratona wil ik dat mijn FTP weer met een 3 begint.
Voor mijn knieblessure, die me twee jaar bezig hield, stond ik na wat maanden voorbereiding op Limburgs Mooiste op 311 watt.
Een gewicht onder de 90 kilo, liefst richting 88, zou mooi zijn.

Nog 268 dagen te gaan.
Het lijkt me leuk om de voortgang hier bij te houden en af en toe advies te vragen.

Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 okt 2025 21:21

Laat maar komen, ook hoe je het aanpakt qua voeding en training.
Alvast veel succes :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 okt 2025 21:23

Je pakt wel gelijk de mooiste Cyclo.
Veel plezier met de voorbereiding

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 okt 2025 23:21

Voorlopig lekker kilometers maken. Iets doen begint met ervan te dromen. Geniet van elke fase en deze als eerste.
hun fietsen.

bever
Forum-lid

bever 12 okt 2025 01:03

de passo Giau is de leukste :twisted:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 okt 2025 09:54

Leuk hoor, hele mooie cyclo. Zwaar, maar niet overdreven zwaar. Gaat je zeker lukken.

Ik heb trouwens een podcast over deze cyclo gemaakt, die kun je hier helemaal gratis terugluisteren.

marsvos
Forum-lid

marsvos 12 okt 2025 16:26

Bedankt voor de leuke berichten.

Afgelopen dagen heerlijk 80km gefiets op de vrijdag en net terug van een transheuvelrug op de mountainbike.

Havana, ik heb al je podcast al geluisterd en jullie mooie verhalen over cyclos en bergavonturen zijn een directe aanleiding om een cyclonta gaan fietsen. Jullie doen het erg leuk samen!!

De Maratona heb ik gekozen voor de prachtige omgeving, ik heb er ook twee keer gewintersport, de heerlijke ladische cultuur maar zeker ook omdat het nog wel te overzien is qua klimmen. De Pordoi ging bijvoorbeeld prima, natuurlijk zal de Giau zwaar worden maar het zijn geen klimmen van 25 km.

marsvos
Forum-lid

marsvos 14 okt 2025 17:17

Join geeft aan dat ik te veel doe, en heeft drie dagen rust voorgeschreven. Dus heb ik mooi de tijd om even verder te schrijven.

De voorbereiding is begonnen, toen mijn vrouw vroeg of ik bij onze favoriete bakker een cinnamon bun wou delen zei ik nee met mijn w/kg in mijn achterhoofd. De motivatie is er dus.

De afgelopen periode heb ik door blessures niet veel maar ook niet intensief kunnen fietsen. Het begon met kniepijn tijdens Limburgs mooiste twee jaar geleden. Een jaar lang had ik daar alleen last van tijdens 100 kilometer plus tochten. Daar kon ik nog mee leven. maar het werd langzaam maar zeker erger en het kwam vroeger. Afgelopen Maart is dit gelukkig opgelost door een goede bikefitter en een Fysio. Mijn zadel is naar beneden gezet en het grootste verschil is een paar goede zooltjes met voetboog support van Specialized. Tijdens de knieblessure viel ik ook nog hard tijdens het skieen en ben ik flauwgevallen op de trap met een hoofdwond tot gevolg.

Anyway nu ben ik dus weer helemaal gezond, en de afgelopen 2 jaar heb ik 2-4 keer per week krachttraining gedaan als blessurebehandeling. Tot mijn eigen verbazing vond ik het leuk en kwam er resultaat. Vooral de voortgang van steeds meer gewicht motiveerd me. Ik wil graag 1-2 keer per week naar de gym blijven gaan om spieren die ik heb opgebouwd enigsinds te behouden.

Ik ben zelf een soort hobby amateur sportfysioloog en lees graag boeken en artikelen en luister naar podcast over training en voeding. Ik heb goede ervaringen met Join dus dat is de basis vsn de voorbereiding. Mijn eerste blok qua programering is de winterperiode (tussen Lombardije en De Omloop). Mijn training ziet er als volgt uit:

-Blokjes: 1 keer per week spinning (wattbike) met mijn fietsclub
-Langzame duur: Elke vrijdag lange duur(wellicht een keer tempo, of een dagje nederlandse bergen) 70-100 km
-Tempo/V02 max: Zaterdag of Zondag heb ik MTB of Wegtraining met mijn fietsclub of ga ik alleen op pad op de Heuvelrug of Veluwe
-Bonus: 1 keer per week een join workout op de Tacx, hardloop rondje of een extra gym sessie
-1 keer per week Gym (Full body, Compound)

In het voorjaar zal join het wat meer overnemen qua planning en wil ik mogelijk mijn vrije dag naar woensdag verplaatsen.

Ik kom een paar keer per jaar in Slowakije voor familiebezoek en in de kerstvakantie hoop ik een paar goede klimtrainingen te doen in de Kleine Karpaten. Verder wordt het trainen op de Ruiterberg en Postbank, en 2 of 3 keer een paar daagjes Limburg, Ardennen of Eiffel.

Het afgelopen jaar merkte ik dat het makkelijker voor me is om af te vallen als ik vooral krachttraining doe. Veel fietsen doet gekke dingen met mijn hongergevoel. Wellicht is het minder door wat meer focus op langzamere duurteaining maar ik wil ook testen of ik niet gewoon te weining eet tijdens het fietsen waardoor mijn hersenen dit later willen compenseren.

Trainings- en voorbereidings tips zijn van harte welkom, dan ga ik even bidden voor een droge winter.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 okt 2025 22:08

Ruiterberg 😍😍

marsvos
Forum-lid

marsvos 15 okt 2025 12:08

Uiteindelijk is de maratona gewoon 111 keer de Ruiterberg natuurlijk.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 okt 2025 12:56

marsvos schreef: 14 okt 2025 17:17 De voorbereiding is begonnen, toen mijn vrouw vroeg of ik bij onze favoriete bakker een cinnamon bun wou delen zei ik nee
Blijf dat -met mate!- wel gewoon doen. Het is maar een hobby en door dat soort dingen soms wel toe te staan is het veel makkelijker vol te houden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

1094
Forum-lid

1094 15 okt 2025 14:55

Inderdaad, blijven genieten van wat je doet. Na een tijdje zal het als een verplichting gaan voelen als je te veel overdrijft. Staar je ook niet blind op je join score en de score die bij het event staat opgegeven.
Laatst gewijzigd door 1094 op 15 okt 2025 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie