Specialized
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43452
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat is het verschil voor jou tussen de 6 en 8 qua rijden?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Als ik de groep, aero cockpit en wielen van de sl8 overzet op de sl6? Weinig
https://www.strava.com/athletes/113532620
Specialized S-Works Tarmac Sl8
Specialized S-Works Tarmac Sl8
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43452
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Geen verschil in rijgedrag etc?
Jij kunt echt 1-op-1 vergelijken, dus ben wel nieuwsgierig.
Jij kunt echt 1-op-1 vergelijken, dus ben wel nieuwsgierig.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ja, ik voel echt wel verschil. Voor mij is de sl8 de fijnste fiets waar ik ooit op gefietst heb. T.o.v. de sl6 is hij wat directer, agressiever, stuurt sneller, voelt lichter, klimt sneller. Maar wat de sl8 voor mij vooral beter maakt, is het verhoogde rijcomfort. Deze fiets is echt een heel stuk comfortabeler.daniel1975 schreef: ↑06 okt 2025 20:38 Geen verschil in rijgedrag etc?
Jij kunt echt 1-op-1 vergelijken, dus ben wel nieuwsgierig.
https://www.strava.com/athletes/113532620
Specialized S-Works Tarmac Sl8
Specialized S-Works Tarmac Sl8
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43452
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb een Sworks 6 gehad, vond het een stijf oncomfortabel hek. Kon er niet aan wennen, ondanks dat het een supermooi en licht ding was. Blauw-wit met Superrecord en Shamals.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dit is wel de basic SL6 toch? FACT9 carbon (voor zover dat echt iets uitmaakt) en ronde zadelpen ipv met geïntegreerde klem.
Ik heb de ‘gewone’ SL6, FACT10 carbon en vind ‘t een heerlijke fiets. Lekker licht en speels. Hiervoor had ik een Venge, maar vind dit een stuk fijner. Vind hem qua gevoel erg lijken op de Aethos, al is die wel iets comfortabeler.
Ik heb de ‘gewone’ SL6, FACT10 carbon en vind ‘t een heerlijke fiets. Lekker licht en speels. Hiervoor had ik een Venge, maar vind dit een stuk fijner. Vind hem qua gevoel erg lijken op de Aethos, al is die wel iets comfortabeler.
Klopt, met 105 mechanische groepset en alu wielset. Desalniettemin zeer sneltommeke14 schreef: ↑06 okt 2025 20:51 Dit is wel de basic SL6 toch? FACT9 carbon (voor zover dat echt iets uitmaakt) en ronde zadelpen ipv met geïntegreerde klem.
Ik heb de ‘gewone’ SL6, FACT10 carbon en vind ‘t een heerlijke fiets. Lekker licht en speels. Hiervoor had ik een Venge, maar vind dit een stuk fijner. Vind hem qua gevoel erg lijken op de Aethos, al is die wel iets comfortabeler.
Qua onderhoud kan het bijna niet makkelijker dus perfect voor de smerige ritjes en winterperiode.
https://www.strava.com/athletes/113532620
Specialized S-Works Tarmac Sl8
Specialized S-Works Tarmac Sl8
Ik rijd bij mooi weer ook met een SL8, de pro versie. Bij slecht weer neem ik mijn oude SL5 en ik merk toch ook veel verschil, komt goed overeen met wat jij zegt. Ik heb wel nog velgremmen op de SL5, waardoor ik toch het gevoel heb iets sneller bergop te gaan dan bij de SL8 met de zwaardere schijven, kan ook in mijn hoofd zitten.Pw90 schreef: ↑06 okt 2025 20:43Ja, ik voel echt wel verschil. Voor mij is de sl8 de fijnste fiets waar ik ooit op gefietst heb. T.o.v. de sl6 is hij wat directer, agressiever, stuurt sneller, voelt lichter, klimt sneller. Maar wat de sl8 voor mij vooral beter maakt, is het verhoogde rijcomfort. Deze fiets is echt een heel stuk comfortabeler.daniel1975 schreef: ↑06 okt 2025 20:38 Geen verschil in rijgedrag etc?
Jij kunt echt 1-op-1 vergelijken, dus ben wel nieuwsgierig.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 17264
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat zou inderdaad zomaar eens de belangrijkste reden kunnen zijn.
Maar dat is toch mooi, dat je een nieuwe/betere fiets hebt aangeschaft en dat die sneller, al is het enkel in je hoofd, is.
Ik heb ooit eens een nieuwe fiets, geen Specialized, gekocht en deze voelde eerder trager, waarschijnlijk ook enkel in mijn hoofd, dan mijn oude fiets. Ik heb hem terug verkocht.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Voornaamste reden was hier wel dat ik me niet zo veilig voelde bij steile afdalingen met velgremmen, ik ben niet de lichtste renner (83kg voor 1m84) en ik voel me toch een pak beter met schijvenLcsmet schreef: ↑07 okt 2025 08:04Dat zou inderdaad zomaar eens de belangrijkste reden kunnen zijn.
Maar dat is toch mooi, dat je een nieuwe/betere fiets hebt aangeschaft en dat die sneller, al is het enkel in je hoofd, is.
Ik heb ooit eens een nieuwe fiets, geen Specialized, gekocht en deze voelde eerder trager, waarschijnlijk ook enkel in mijn hoofd, dan mijn oude fiets. Ik heb hem terug verkocht.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Fietsen van 10 jaar terug zijn over het algemeen knalhard en stijf.
Nu is er niet heel veel veranderd aan het frame qua stijfheid, maar wel aan de vorkbuis, die vaak veel meer beweegt en de zadelpen.
Tel dan de grootste verandering banden/wielen erbij en je hebt het verschil
Nu is er niet heel veel veranderd aan het frame qua stijfheid, maar wel aan de vorkbuis, die vaak veel meer beweegt en de zadelpen.
Tel dan de grootste verandering banden/wielen erbij en je hebt het verschil
Zaterdag de 11 stuwmeren gedaan. Op de echt steile stukken is de 44x42 maar net te doen (maar daar zal geen enkel verzet licht genoeg zijn, denk ik)
Wel blij met de 44x11 als zwaarste verzet. Op verschillende stukken dan toch bij kunnen trappen als het harder dan 50km/u ging.
De Crux is echt wel geweldig, ging overal met sprekend gemak over, zowel bergop als bergaf. Geeft zoveel meer vertrouwen om hard mee te gaan dan wat ik had op de Scott Addict.
Geen enkel technisch probleem gehad (buiten platte batterij in de 4iiii, erg lastig dat die geen melding geeft wanneer de batterij bijna leeg is), kettingvanger is ook niet nodig, geen platte band gehad en heel de rit vlot kunnen doorduwen (met een lekkere pannenkoek bij de laatste bevoorrading)
Geweldige dag gehad.


Wel blij met de 44x11 als zwaarste verzet. Op verschillende stukken dan toch bij kunnen trappen als het harder dan 50km/u ging.
De Crux is echt wel geweldig, ging overal met sprekend gemak over, zowel bergop als bergaf. Geeft zoveel meer vertrouwen om hard mee te gaan dan wat ik had op de Scott Addict.
Geen enkel technisch probleem gehad (buiten platte batterij in de 4iiii, erg lastig dat die geen melding geeft wanneer de batterij bijna leeg is), kettingvanger is ook niet nodig, geen platte band gehad en heel de rit vlot kunnen doorduwen (met een lekkere pannenkoek bij de laatste bevoorrading)
Geweldige dag gehad.


