Specialized Tarmac SL6 geometry versus ...
Hallo,
Na 7 jaar en 50.000km wordt het tijd om mijn Tarmac SL6 op pensioen te sturen. Na mijn introductie op een oldskool Zannata en een overbrugging op een nieuwe Kuota Kryon werd de Tarmac de fiets die me verliefd deed worden op het fietsen. Van lange solo tochten tot kermiskoersen, ik heb het er allemaal voor de eerste keer op ervaren en ik zat er gewoon perfect op (naar mijn gevoel). Nooit klachten gehad, nooit pijn gehad, ongeacht het aantal km's.
De Tarmac werd toen, maar nu nog steeds verkocht als "one bike to rule them all", en voor mijn nieuwe fiets ben ik net naar hetzelfde op zoek. De vele geometry topics hier hebben me nooit echt geboeid, omdat het niet nodig was voor mij op dat punt, maar in de zoektocht naar een waardige vervanger wil ik me toch baseren op de Tarmac SL6.
Ik meet zelf 1m78 en reed op een framemaat 56.
Deze had de volgende specs: https://geometrygeeks.bike/bike/special ... -sl6-2018/
Het frame die ik momenteel op oog heb (in maat M/L) toont de volgende specs:
https://www.evolvebicycles.com/product/ ... oad-frame/
Ik ben geen geometry specialist maar probeer enkel wat basislogica toe te voegen. Kloppen de volgende stellingen:
- Op de CIMA zit ik iets 'korter' dan de SL6.
- Daar combinatie head tube & front fork op 1mm na "gelijk" zijn, heb ik net zoveel spacers nodig op de CIMA als de SL6 om dezelfde positie te bekomen?
- Aangezien de hoek van de vork op 0.3° gelijk is, zijn deze van stuurgedrag vergelijkbaar?
- Over het algemeen is de CIMA overal net een paar milimeters "korter"?
Begrijp ik het goed dat de CIMA zeer grote overeenkomsten heeft met mijn voormalige SL6 en dat de zitpositie en ervaring vergelijkbaar zullen zijn?
Alvast bedankt,
Gunther.
Na 7 jaar en 50.000km wordt het tijd om mijn Tarmac SL6 op pensioen te sturen. Na mijn introductie op een oldskool Zannata en een overbrugging op een nieuwe Kuota Kryon werd de Tarmac de fiets die me verliefd deed worden op het fietsen. Van lange solo tochten tot kermiskoersen, ik heb het er allemaal voor de eerste keer op ervaren en ik zat er gewoon perfect op (naar mijn gevoel). Nooit klachten gehad, nooit pijn gehad, ongeacht het aantal km's.
De Tarmac werd toen, maar nu nog steeds verkocht als "one bike to rule them all", en voor mijn nieuwe fiets ben ik net naar hetzelfde op zoek. De vele geometry topics hier hebben me nooit echt geboeid, omdat het niet nodig was voor mij op dat punt, maar in de zoektocht naar een waardige vervanger wil ik me toch baseren op de Tarmac SL6.
Ik meet zelf 1m78 en reed op een framemaat 56.
Deze had de volgende specs: https://geometrygeeks.bike/bike/special ... -sl6-2018/
Het frame die ik momenteel op oog heb (in maat M/L) toont de volgende specs:
https://www.evolvebicycles.com/product/ ... oad-frame/
Ik ben geen geometry specialist maar probeer enkel wat basislogica toe te voegen. Kloppen de volgende stellingen:
- Op de CIMA zit ik iets 'korter' dan de SL6.
- Daar combinatie head tube & front fork op 1mm na "gelijk" zijn, heb ik net zoveel spacers nodig op de CIMA als de SL6 om dezelfde positie te bekomen?
- Aangezien de hoek van de vork op 0.3° gelijk is, zijn deze van stuurgedrag vergelijkbaar?
- Over het algemeen is de CIMA overal net een paar milimeters "korter"?
Begrijp ik het goed dat de CIMA zeer grote overeenkomsten heeft met mijn voormalige SL6 en dat de zitpositie en ervaring vergelijkbaar zullen zijn?
Alvast bedankt,
Gunther.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43476
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Je vergelijkt hier een SL6 met een SL8 terwijl de nieuwe fiets een "CIMA Speed" is die ik op het oog heb?daniel1975 schreef: ↑13 okt 2025 12:55 Deze is wel aardig gebaseerd op je SL6:
https://bikeinsights.com/compare?geomet ... 001a9a35bf,
Of heb ik je ergens verkeerd begrepen?
Alvast bedankt!
Het scheelt allemaal wel ietsGunther90 schreef: ↑13 okt 2025 11:44 Hallo,
Ik ben geen geometry specialist maar probeer enkel wat basislogica toe te voegen. Kloppen de volgende stellingen:
- Op de CIMA zit ik iets 'korter' dan de SL6.
- Daar combinatie head tube & front fork op 1mm na "gelijk" zijn, heb ik net zoveel spacers nodig op de CIMA als de SL6 om dezelfde positie te bekomen?
- Aangezien de hoek van de vork op 0.3° gelijk is, zijn deze van stuurgedrag vergelijkbaar?
- Over het algemeen is de CIMA overal net een paar milimeters "korter"?
Begrijp ik het goed dat de CIMA zeer grote overeenkomsten heeft met mijn voormalige SL6 en dat de zitpositie en ervaring vergelijkbaar zullen zijn?
Alvast bedankt,
Gunther.
Iets korter - iets andere stack en reach - iets andere balhoofdhoek. Of dat goed gaat bevallen kan alleen jij inschatten op basis van ervaring. Ik denk en snap ook, ( dat mocht je perfect hebben gezeten op je Sl6 ) dat Daniël met de Sl8 komt als alternatief.
P.s. bij MIJ doet een perfect zadel / en goede schoenen meer dan een paar mm korter - langer - hoger - lager.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
In principe hoef je alleen naar stack en reach te kijken en kun je alle andere zaken buiten beschouwing laten. Zaken als vorklengte en balhoofdhoek zitten hierin namelijk al verwerkt. Dit gaat echter alleen over het frame, niet over zaken als stuurpen en stuur.
De SL6 reach = 395 mm
De Evolve = 390 mm
Je zit op de Evolve dus net iets korter. Dat is eenvoudig op te lossen door:
- ofwel je zadel 5 mm naar achteren te zetten
- ofwel een 5 mm langere stuurpen te monteren
- ofwel een stuur met een 5 mm grotere reach te kiezen.
Dan de stack. De SL6 heeft 565 mm, de Evolve 562 mm. Dat scheelt slechts 3 mm, dat is bijna niks. Vergeet niet dat de stofkap (headset cap) ook nog een rol speelt en die wordt niet meegenomen bij stack en reach. In de praktijk kan daar ook best wat verschil in zitten. Stel dat de stofkap van de Evolvo 5 mm hoog is en die van de Specialized maar 2 mm, dan zit je dus precies gelijk.
Als we ervan uitgaan dat de hoogte van de stofkap exact gelijk is, zou je het verschil kunnen oplossen met een 3mm spacer. Maar de vraag is of je zoiets überhaupt zal merken. Ik zou hoe dan ook de vork altijd 1-2 cm langer laten dan nodig is, dan kun je nog wat finetunen na aankoop.
De SL6 reach = 395 mm
De Evolve = 390 mm
Je zit op de Evolve dus net iets korter. Dat is eenvoudig op te lossen door:
- ofwel je zadel 5 mm naar achteren te zetten
- ofwel een 5 mm langere stuurpen te monteren
- ofwel een stuur met een 5 mm grotere reach te kiezen.
Dan de stack. De SL6 heeft 565 mm, de Evolve 562 mm. Dat scheelt slechts 3 mm, dat is bijna niks. Vergeet niet dat de stofkap (headset cap) ook nog een rol speelt en die wordt niet meegenomen bij stack en reach. In de praktijk kan daar ook best wat verschil in zitten. Stel dat de stofkap van de Evolvo 5 mm hoog is en die van de Specialized maar 2 mm, dan zit je dus precies gelijk.
Als we ervan uitgaan dat de hoogte van de stofkap exact gelijk is, zou je het verschil kunnen oplossen met een 3mm spacer. Maar de vraag is of je zoiets überhaupt zal merken. Ik zou hoe dan ook de vork altijd 1-2 cm langer laten dan nodig is, dan kun je nog wat finetunen na aankoop.
-
Bianchi105
- Forum-lid
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Je zit op de Evolve dus net iets korter. Dat is eenvoudig op te lossen door:
- ofwel je zadel 5 mm naar achteren te zetten
- ofwel een 5 mm langere stuurpen te monteren
- ofwel een stuur met een 5 mm grotere reach te kiezen.
Het zadel naar achteren zetten is geen oplossing voor een langere reach! Hierdoor komt het zadel ook anders boven het bottom bracket te staan en ga je anders trappen wat ook weer tot ongemakken kan leiden. Dit is dus niet aan te raden.
- ofwel je zadel 5 mm naar achteren te zetten
- ofwel een 5 mm langere stuurpen te monteren
- ofwel een stuur met een 5 mm grotere reach te kiezen.
Het zadel naar achteren zetten is geen oplossing voor een langere reach! Hierdoor komt het zadel ook anders boven het bottom bracket te staan en ga je anders trappen wat ook weer tot ongemakken kan leiden. Dit is dus niet aan te raden.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij dit soort kleine verschillen zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Kijk nog even naar de hoeken van de zadelbuis en vork/headtube en als dat ook niet veel meer dan een 0,5 graad is kan je het vrij blind kopen.
Wat een aardige is, check de bovenbuis, wijkt die wel behoorlijk af bij een gelijke stack en reach is dat vreemd en dan ga ik verder kijken waar dat is zit.
Soms krijg je daar geen antwoord op en dan zit het vaak in het wel of niet meenemen van spacers of gewoon verkeerde getallen, dat heb ik al redelijk vaak gezien.
Kijk nog even naar de hoeken van de zadelbuis en vork/headtube en als dat ook niet veel meer dan een 0,5 graad is kan je het vrij blind kopen.
Wat een aardige is, check de bovenbuis, wijkt die wel behoorlijk af bij een gelijke stack en reach is dat vreemd en dan ga ik verder kijken waar dat is zit.
Soms krijg je daar geen antwoord op en dan zit het vaak in het wel of niet meenemen van spacers of gewoon verkeerde getallen, dat heb ik al redelijk vaak gezien.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43476
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gunther90 schreef: ↑13 okt 2025 13:01Je vergelijkt hier een SL6 met een SL8 terwijl de nieuwe fiets een "CIMA Speed" is die ik op het oog heb?daniel1975 schreef: ↑13 okt 2025 12:55 Deze is wel aardig gebaseerd op je SL6:
https://bikeinsights.com/compare?geomet ... 001a9a35bf,
Of heb ik je ergens verkeerd begrepen?
Alvast bedankt!
Ik reageerde op dit deel van je post. Als je nu perfect zit is dit de meest voor de hand liggende keuze, tenzij je perse iets anders wilt dan weer een Tarmac.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Wat een marketingbullshit is dat zeg. Een fiets is een fiets, het hele idee dat je voor een criterium een andere fiets nodig zou hebben dan een bergcyclo of een polderritje slaat helemaal nergens op. En zeker niet op ons niveau.
Duidelijk!havana schreef: ↑13 okt 2025 13:32 In principe hoef je alleen naar stack en reach te kijken en kun je alle andere zaken buiten beschouwing laten. Zaken als vorklengte en balhoofdhoek zitten hierin namelijk al verwerkt. Dit gaat echter alleen over het frame, niet over zaken als stuurpen en stuur.
De SL6 reach = 395 mm
De Evolve = 390 mm
Je zit op de Evolve dus net iets korter. Dat is eenvoudig op te lossen door:
- ofwel je zadel 5 mm naar achteren te zetten
- ofwel een 5 mm langere stuurpen te monteren
- ofwel een stuur met een 5 mm grotere reach te kiezen.
Dan de stack. De SL6 heeft 565 mm, de Evolve 562 mm. Dat scheelt slechts 3 mm, dat is bijna niks. Vergeet niet dat de stofkap (headset cap) ook nog een rol speelt en die wordt niet meegenomen bij stack en reach. In de praktijk kan daar ook best wat verschil in zitten. Stel dat de stofkap van de Evolvo 5 mm hoog is en die van de Specialized maar 2 mm, dan zit je dus precies gelijk.
Als we ervan uitgaan dat de hoogte van de stofkap exact gelijk is, zou je het verschil kunnen oplossen met een 3mm spacer. Maar de vraag is of je zoiets überhaupt zal merken. Ik zou hoe dan ook de vork altijd 1-2 cm langer laten dan nodig is, dan kun je nog wat finetunen na aankoop.
"In principle, you only need to consider stack and reach and can ignore everything else. "
Stack and reach measure the horizontal and vertical distance (resp.) between the bottom bracket and the steerer. They don't account for saddle position relative to the BB nor do they account for handlebar position relative to the steerer. So, for example, two bikes with the same stack and reach will fit you differently if they have different seat tube angles or different crank lengths. Similarly, two bikes with the same stack and reach will fit you differently if they have different stem lengths, stem angles, handlebar reaches, or shifters. This is a concern with integrated cockpits where you can't easily/inexpensively change the stem and bars.
Stack and reach measure the horizontal and vertical distance (resp.) between the bottom bracket and the steerer. They don't account for saddle position relative to the BB nor do they account for handlebar position relative to the steerer. So, for example, two bikes with the same stack and reach will fit you differently if they have different seat tube angles or different crank lengths. Similarly, two bikes with the same stack and reach will fit you differently if they have different stem lengths, stem angles, handlebar reaches, or shifters. This is a concern with integrated cockpits where you can't easily/inexpensively change the stem and bars.