Remco Evenepoel
Ik hoop voor Evenepoel dat Bora de zaken beter op orde heeft komend jaar, veel nieuwe renners bleven onder hun verwachte niveau.
Als ik hem was zou ik zoveel mogelijk wedstrijden rijden waar Pogacar niet rijdt. Muv het WK tijdrijden dan, daar is hij zelf de norm.
Als ik hem was zou ik zoveel mogelijk wedstrijden rijden waar Pogacar niet rijdt. Muv het WK tijdrijden dan, daar is hij zelf de norm.
Moeilijk om zeggen, Van Aert vanuit de vlucht en duidelijk met de missie zich leeg te rijden en desnoods naar boven te wandelen. Pogacar zat daar na 2,5week koers en met de inspanning om zo kort mogelijk (in tijd) te finishen
Ik ga Evenepoel het voordeel van de twijfel geven volgend jaar. Vergeet niet, in de Tour was hij niet fit en bleek hij achteraf een gebroken rib te hebben. Desondanks reed hij -zeker in het begin- erg goed. Pas toen hij brak was het gedaan. Ze hadden hem misschien niet moeten laten starten. Ik had hem graag zien strijden tegen Vingesaai in de Vuelta.
Een topfitte Evenepoel moet het Pogacar en Vingesaai toch moeilijk kunnen maken? Wellicht niet als het echt bergop gaat, maar hij zit altijd in de buurt. Blijven tijdritten, overgangsetappes en dat soort werk over om tijd te pakken.
De enige twijfel die ik blijf houden, is dat hij soms uit het niets het koppie laat hangen. Bijvoorbeeld het gedoe met die fietswissels laatst. En dan alsnog 2e worden achter Pogi omdat hij zich weer herpakt. Dat soort momenten kost hem zoveel tijd en kracht en levert teveel mentaal gedoe op. Misschien ook een punt om aan te werken.
Als ik kijk hoeveel tijd hij pakt in de laatste tijdritten, dan zou hij het vermogen toch moeten kunnen leveren om bergop met de beste mee te kunnen? Ik vind een tijdrit veel lastiger, omdat je vaak alleen het vermogen moet leveren. Dat stukje mentale weerbaarheid zit wel goed tussen de oren van Evenpoel. Ik vraag me dan echt af waarom het in de bergen dan toch zo vaak misgaat.
Een topfitte Evenepoel moet het Pogacar en Vingesaai toch moeilijk kunnen maken? Wellicht niet als het echt bergop gaat, maar hij zit altijd in de buurt. Blijven tijdritten, overgangsetappes en dat soort werk over om tijd te pakken.
De enige twijfel die ik blijf houden, is dat hij soms uit het niets het koppie laat hangen. Bijvoorbeeld het gedoe met die fietswissels laatst. En dan alsnog 2e worden achter Pogi omdat hij zich weer herpakt. Dat soort momenten kost hem zoveel tijd en kracht en levert teveel mentaal gedoe op. Misschien ook een punt om aan te werken.
Als ik kijk hoeveel tijd hij pakt in de laatste tijdritten, dan zou hij het vermogen toch moeten kunnen leveren om bergop met de beste mee te kunnen? Ik vind een tijdrit veel lastiger, omdat je vaak alleen het vermogen moet leveren. Dat stukje mentale weerbaarheid zit wel goed tussen de oren van Evenpoel. Ik vraag me dan echt af waarom het in de bergen dan toch zo vaak misgaat.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
Hij levert niet een enorm vermogen, maar zit zo aerodynamisch dat het erg hard gaat. Tenminste, dat is de verklaring van de wieleranalisten. Je zou kunnen zeggen dat het voor de concurrentie makkelijker is om dichter bij Evenepoel te komen in de tijdrit dan voor hem om dichter te komen in beklimmingen. Althans, aerodynamica kun je volgens mij makkelijker iets aan doen dan aan je FTP.Als ik kijk hoeveel tijd hij pakt in de laatste tijdritten, dan zou hij het vermogen toch moeten kunnen leveren om bergop met de beste mee te kunnen? Ik vind een tijdrit veel lastiger, omdat je vaak alleen het vermogen moet leveren. Dat stukje mentale weerbaarheid zit wel goed tussen de oren van Evenpoel. Ik vraag me dan echt af waarom het in de bergen dan toch zo vaak misgaat.
Aerodynamica is vaak lichaamsbepaald, lange of korte ledematen, brede schouders of juist niet, etc.el_loco schreef: ↑08 okt 2025 19:51Hij levert niet een enorm vermogen, maar zit zo aerodynamisch dat het erg hard gaat. Tenminste, dat is de verklaring van de wieleranalisten. Je zou kunnen zeggen dat het voor de concurrentie makkelijker is om dichter bij Evenepoel te komen in de tijdrit dan voor hem om dichter te komen in beklimmingen. Althans, aerodynamica kun je volgens mij makkelijker iets aan doen dan aan je FTP.Als ik kijk hoeveel tijd hij pakt in de laatste tijdritten, dan zou hij het vermogen toch moeten kunnen leveren om bergop met de beste mee te kunnen? Ik vind een tijdrit veel lastiger, omdat je vaak alleen het vermogen moet leveren. Dat stukje mentale weerbaarheid zit wel goed tussen de oren van Evenpoel. Ik vraag me dan echt af waarom het in de bergen dan toch zo vaak misgaat.
Klopt, Remco zou volgens insiders een cda hebben van 0.15 a 0.16 m2, bij veel tijdrijders ligt dit rond de 0.20, bij grote jongens als Ganna nog wat meer.el_loco schreef: ↑08 okt 2025 19:51Hij levert niet een enorm vermogen, maar zit zo aerodynamisch dat het erg hard gaat. Tenminste, dat is de verklaring van de wieleranalisten. Je zou kunnen zeggen dat het voor de concurrentie makkelijker is om dichter bij Evenepoel te komen in de tijdrit dan voor hem om dichter te komen in beklimmingen. Althans, aerodynamica kun je volgens mij makkelijker iets aan doen dan aan je FTP.Als ik kijk hoeveel tijd hij pakt in de laatste tijdritten, dan zou hij het vermogen toch moeten kunnen leveren om bergop met de beste mee te kunnen? Ik vind een tijdrit veel lastiger, omdat je vaak alleen het vermogen moet leveren. Dat stukje mentale weerbaarheid zit wel goed tussen de oren van Evenpoel. Ik vraag me dan echt af waarom het in de bergen dan toch zo vaak misgaat.
Als jij morgen plots het vermogen van Remco trapt op je ritje, ervaar je dat als enorm veelel_loco schreef: ↑08 okt 2025 19:51Hij levert niet een enorm vermogen, maar zit zo aerodynamisch dat het erg hard gaat. Tenminste, dat is de verklaring van de wieleranalisten. Je zou kunnen zeggen dat het voor de concurrentie makkelijker is om dichter bij Evenepoel te komen in de tijdrit dan voor hem om dichter te komen in beklimmingen. Althans, aerodynamica kun je volgens mij makkelijker iets aan doen dan aan je FTP.Als ik kijk hoeveel tijd hij pakt in de laatste tijdritten, dan zou hij het vermogen toch moeten kunnen leveren om bergop met de beste mee te kunnen? Ik vind een tijdrit veel lastiger, omdat je vaak alleen het vermogen moet leveren. Dat stukje mentale weerbaarheid zit wel goed tussen de oren van Evenpoel. Ik vraag me dan echt af waarom het in de bergen dan toch zo vaak misgaat.
Ook qua watt/kg behoort hij tot de top. Pogacar is uitzonderlijk en Vingegaard doet iets beter, maar daar moet hij wel heel veel andere wedstrijden voor laten schieten.
Campagnolo Ultra Dork
Natuurlijk trapt hij ook erg hoge waardes, zoals Ernie al zegt, iets minder dan de topklimmers.
Daar speelt die andere verhouding meer; vermogen/gewicht
Om een idee te geven van wat cda vermindering oplevert
Een renner met:
CdA = 0,32 m² (gewoon houding als wielertoerist)
Vermogen = 350 W - rijdt 45 km/u
Diezelfde renner (gefinetuned aerohouding, fiets en accesoires)
CdA = 0,25 m²
→ dezelfde 350 W daarmee rijdt hij dan: 48,5 km/u.
Dat is 3,5 km/u winst puur op aerodynamica — zonder extra wattage.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Mooie analyse Lugosi!
Adversity is the Catalyst of Change
Haha, ja dat denk ik ook, zou zo uit de bocht vliegen. Maar goed, ik bedoel het relatief tov Pogacar en andere klimmers natuurlijk.
Als jij morgen plots het vermogen van Remco trapt op je ritje, ervaar je dat als enorm veel.
Ook qua watt/kg behoort hij tot de top. Pogacar is uitzonderlijk en Vingegaard doet iets beter, maar daar moet hij wel heel veel andere wedstrijden voor laten schieten.