Ja, precies. Met name dat laatste vind ik belangrijk om te horen. Ik kan ze natuurlijk altijd nog laten vervangen voor een betere versie. Thanks!
Het grote schijfremmentopic
-
scottpch64
- Forum-lid
Kan zijn dat juist de goedkopere en zwaardere schijven van Shimano vrij zijn van piepen en gillen. Remmen doen ze prima.
Iets wat met de duurdere remschijven, XT XTR Ultegra Dura Ace, veel vaker voorkomt!
Om een voorbeeld te geven, op mijn "stads" Koga zitten de goedkoopste Shimano schijfremmen. In al die 6jr dat ik 'm heb nog nooit enige piep/gil of verminderde remwerking gehad, zijn ook nog nooit geserviced...
Iets wat ik in de periode dat ik met Ultegra/ Dura ace/ GRX setup reed, niet kan zeggen!
Iets wat met de duurdere remschijven, XT XTR Ultegra Dura Ace, veel vaker voorkomt!
Om een voorbeeld te geven, op mijn "stads" Koga zitten de goedkoopste Shimano schijfremmen. In al die 6jr dat ik 'm heb nog nooit enige piep/gil of verminderde remwerking gehad, zijn ook nog nooit geserviced...
Iets wat ik in de periode dat ik met Ultegra/ Dura ace/ GRX setup reed, niet kan zeggen!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik rij met GRX en DA schijven, maar piepen doen ze zelden. Niet meer of minder dan de 105 schijven op de 2e fiets van mevr75.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ja dat kan, de duurdere zullen de Icetech's zijn met een RVS-Alu-RVS laminaat, de goedkopere zijn vol-staal. Ik ben zelf geen fan van Icetech door de gevoeligheid voor lawaai, slijtage en slingeren, en gebruik nu met tevredenheid SRAM Centerline's (icm GRX).
In mijn ogen zijn al die remklauwen identiek, van Tiara tot Ultegra, van GRX 400 tot 810. Er is wel in verschil in de remgrepen. GRX 810, Ultegra en Dura Ace hebben Servo Wave wat de remmen beter te doseren zou moeten maken. En bij deze duurdere remgrepen kan je het aangrijppunt beter afstellen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Servo Wave geeft iets meer ruimte tussen de blokken en de schijf wat aanlopen voorkomt. En dat afstellen van het aangrijppunt is fijn. Verder maakt het qua remkracht erg weinig uit.abdr schreef: ↑06 okt 2025 08:49 In mijn ogen zijn al die remklauwen identiek, van Tiara tot Ultegra, van GRX 400 tot 810. Er is wel in verschil in de remgrepen. GRX 810, Ultegra en Dura Ace hebben Servo Wave wat de remmen beter te doseren zou moeten maken. En bij deze duurdere remgrepen kan je het aangrijppunt beter afstellen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dit is een fijne toevoeging, want ik dacht zelf dat het meer in de klauw zat. Het zit hem dus met name in de shifters. Mijn potentiële nieuwe fiets heeft GRX 610 shifters. Deze zaten ook op mijn oude en daar was ik zeer tevreden over. Dit maakt de keuze voor die fiets ook weer wat makkelijker.abdr schreef: ↑06 okt 2025 08:49In mijn ogen zijn al die remklauwen identiek, van Tiara tot Ultegra, van GRX 400 tot 810. Er is wel in verschil in de remgrepen. GRX 810, Ultegra en Dura Ace hebben Servo Wave wat de remmen beter te doseren zou moeten maken. En bij deze duurdere remgrepen kan je het aangrijppunt beter afstellen.