Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 05 okt 2025 14:09

kxlight schreef: 05 okt 2025 13:47 Met t ouder worden, worden er vaker plasjes gedaan… ;-)
:lol:
Adversity is the Catalyst of Change

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 okt 2025 14:18

jakkel schreef: 05 okt 2025 14:04
Kornuit schreef: 05 okt 2025 08:57

Het valt mij altijd op dat FTP voor veel mensen een soort van status is, terwijl het niet meer is als een tool om mee te trainen. Op het vlakke is je frontale oppervlak een vaak onderschatte component voor je snelheid. Bij fietsen draait het om snelheid en niet om power. Ik haal met mijn postuur niet super hoge waardes (FTP ligt in seizoen tegen de 290w), maar als ik mijn snelheid/vermogen vergelijk met anderen doe ik het niet zo gek. Dat komt ook door mijn postuur met 64kg en 179cm. Het lukt mij ook makkelijk (of doe het onbewust) dat ik mijn schouderbladen wat intrek.
FTP is een feitelijk gegeven en daarom is het wel een sterke indicator van hoe het gesteld is met je conditie. Ik gebruik het helemaal niet om te trainen. Ik volg ook totaal geen trainingsschema's ofzo. Ik rijd altijd maar wat naar hoe ik me voel of waar ik zin in heb. Uiteraard gaat het in eindeffect maar om één ding: snelheid. De houding op de fiets is daarmee ook een heel bepalend iets. En hoe hoger de snelheid, hoe meer die houding mee gaat spelen.
Ben het met je eens dat het postuur en houding op de fiets heel bepalend is voor de snelheid. Dat is ook wat ik hierboven probeer te zeggen.
Daarmee is ook FTP niet alleen bepalend doormiddel van conditie maar ook hoe zwaar iemand is. Een groter persoon zal sneller een hoger FTP hebben omdat die gewoon meer power heeft. Maar grote kans dat die ook meer weerstand heeft door zijn postuur. Daarom is het dus totaal onzinnig om FTP's met elkaar te vergelijken. Het is uiteindelijk gewoon een tool om dmv training beter te worden, niet als doel opzich. Er zijn geen wedstrijden waarbij na afloop op basis van de FTP de ranking wordt opgemaakt. Vergelijken heeft geen zin omdat FTP niet alles zegt over snelheid. Alleen bergop kom je in de buurt bij FTP/kg, maar ook daar speelt aerodynamica tot 7% ofzo best een grote rol.

Een maat van mij is bij de amateurs Nederlands kampioen geweest en veel omlopen/criteriums gewonnen. Zijn FTP was echt niet hoog, maar hij had een erg hoog anaerobe vermogen en max power. Hij klapte zo naar een kopgroep toe, of maakte zelf het verschil. Kan je een heel hoog FTP hebben, maar als je die punch niet bezit...ben je op het vlakke in de koers ook nergens.

Een hoog FTP met een laag CDA is dan wel weer heel mooi in triathlons, daar hoef je nergens te demarreren en de sfeer onderling is daar ook nog eens veel beter dan bij de koers. :like:
Laatst gewijzigd door Kornuit op 05 okt 2025 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 05 okt 2025 14:23

kxlight schreef: 05 okt 2025 13:17
Jans schreef: 05 okt 2025 10:09 Zoals je ziet, ik hoef niet zo nodig meer, maar heb redelijke resultaten in andere sporten gehaald, vanaf mijn 10de. Turnen, badminton, tennis, iets minder bij windsurfen. Prima als die cijfers voor anderen wel belangrijk zijn. Hopen dat wanneer het wel minder wordt, mensen wel plezier houden in het fietsen. Bij jou is het duidelijk dat het goed lukt.
Tussen de regels door pochen ;-)
Als jij dat vindt dan is dat zo. Ik heb geen cijfers genoemd en geen uitslagen.
Wie weet is het helemaal niet waar, maar dat weet ik alleen, of iemand uit mijn directe omgeving. Het was in ieder geval voor het digitale tijdperk.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 05 okt 2025 14:34

De knipoog heeft n betekenis.

De een noemt dit de ander haar FTP. We lezen t, tikken wat en klikken heerlijk door.
Laatst gewijzigd door kxlight op 05 okt 2025 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.

jakkel
Forum-lid

jakkel 05 okt 2025 14:34

Kornuit schreef: 05 okt 2025 14:18
Ben het met je eens dat het postuur en houding op de fiets heel bepalend is voor de snelheid. Dat is ook wat ik hierboven probeer te zeggen.
Daarmee is ook FTP niet alleen bepalend doormiddel van conditie maar ook hoe zwaar iemand is. Een groter persoon zal sneller een hoger FTP hebben omdat die gewoon meer power heeft. Maar grote kans dat die ook meer weerstand heeft door zijn postuur. Daarom is het dus totaal onzinnig om FTP's met elkaar te vergelijken. Het is uiteindelijk gewoon een tool om dmv training beter te worden, niet als doel opzich. Er zijn geen wedstrijden waarbij na afloop op basis van de FTP de ranking wordt opgemaakt. Vergelijken heeft geen zin omdat FTP niet alles zegt over snelheid. Alleen bergop kom je in de buurt bij FTP/kg, maar ook daar speelt aerodynamica tot 7% ofzo best een grote rol.

Een maat van mij is bij de amateurs Nederlands kampioen geweest en veel omlopen/criteriums gewonnen. Zijn FTP was echt niet hoog, maar hij had een erg hoog anaerobe vermogen en max power. Hij klapte zo naar een kopgroep toe, of maakte zelf het verschil. Kan je een heel hoog FTP hebben, maar als je die punch niet bezit...ben je op het vlakke in de koers ook nergens.

Een hoog FTP met een laag CDA is dan wel weer heel mooi in triathlons, daar hoef je ergens te demarreren en de sfeer onderling is daar ook nog eens veel beter dan bij de koers. :like:
Ik had het met de FTP vooral op de W/kg. Heb ik hier ook al enkele keren aangehaald.
Uiteraard zegt het niet veel in een koers, tactisch inzicht, gestalte, houding,... zeker zo belangijk. Ik had het meer op gewoon zuivere snelheid, niet per se op koers rijden. En dat verschillen in FTP voor een bepaald individu wel een indicatie kan zijn van hoe het met zijn/haar conditie gesteld is. Sinds ik een vermogensmeter heb vergelijk ik dikwijls de verhouding vermogen/hartslag. En hoe beter die verhouding, hoe beter de finales ook verlopen (ook een klein beetje koers).

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 okt 2025 14:39

jakkel schreef: 05 okt 2025 14:34
Kornuit schreef: 05 okt 2025 14:18

Een hoog FTP met een laag CDA is dan wel weer heel mooi in triathlons, daar hoef je ergens te demarreren en de sfeer onderling is daar ook nog eens veel beter dan bij de koers. :like:
Ik had het met de FTP vooral op de W/kg. Heb ik hier ook al enkele keren aangehaald.
Uiteraard zegt het niet veel in een koers, tactisch inzicht, gestalte, houding,... zeker zo belangijk. Ik had het meer op gewoon zuivere snelheid, niet per se op koers rijden. En dat verschillen in FTP voor een bepaald individu wel een indicatie kan zijn van hoe het met zijn/haar conditie gesteld is. Sinds ik een vermogensmeter heb vergelijk ik dikwijls de verhouding vermogen/hartslag. En hoe beter die verhouding, hoe beter de finales ook verlopen (ook een klein beetje koers).
Voor jezelf is het inderdaad een mooie indicatie. Maar vergelijken en daarmee benoemen op een forum heeft weinig nut. Er zit zoveel verschil tussen elkaar en ook de powermeters geven grote verschillen. Dat zie ik ook als ik naast iemand fiets. We trappen zelden hetzelfde vermogen op dat moment.

Die fietsgroepjes kan het hard aan toe gaan, maar het is toch heel anders dan een echte koers. Niet te vergelijken. Vechten om bij de juiste slag te zitten. In die groepjes zit je altijd in de juiste slag, want er zijn niet zoveel.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 05 okt 2025 14:55

Sorry hoor 'jongelui' maar dit topic glijdt helemaal weg, heeft niets meer te maken met het onderwerp "Op de terugweg......(ouder worden)". 🫨
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jakkel
Forum-lid

jakkel 05 okt 2025 14:58

Kornuit schreef: 05 okt 2025 14:39

Voor jezelf is het inderdaad een mooie indicatie. Maar vergelijken en daarmee benoemen op een forum heeft weinig nut. Er zit zoveel verschil tussen elkaar en ook de powermeters geven grote verschillen. Dat zie ik ook als ik naast iemand fiets. We trappen zelden hetzelfde vermogen op dat moment.

Die fietsgroepjes kan het hard aan toe gaan, maar het is toch heel anders dan een echte koers. Niet te vergelijken. Vechten om bij de juiste slag te zitten. In die groepjes zit je altijd in de juiste slag, want er zijn niet zoveel.
Ik rijd zo soms ook wedstrijden, ik weet wel hoe het er aan toe gaat hoor. En die 'finallekes' zijn ook wat zoals in die koersen, 'k geef het maar mee. En ik moet oppassen met wat ik zeg of ik word hier weer voor pochertje versleten maar 's zondags wordt er ooit tegen 41 en meer gemiddeld gereden op 60 km met alles erop en eraan, komt ook dikwijls dicht bij koers.
En tuurlijk zitten er verschillen op powermeters, ook in de houding op de fiets is dat. Ik ken mensen die naast mij rijden en 30W meer trappen, die zitten dan dikwijls ook een halve kop hoger. Jij doet nu alsof FTP of W/kg haast geen hol betekent of uitmaakt in het algemene fietswereldje, dat is toch echt wel verkeerd hoor.

Nu, we kunnen het eens aan onze allervriend chatGPT vragen, die zegt alvast het volgende over FTP :D

Bij een fietser staat FTP voor Functional Threshold Power (in het Nederlands: Functioneel Vermogensdrempel). Dit is een belangrijke maatstaf in de wielersport en duursporten, en het geeft aan hoeveel gemiddeld vermogen (in watt) een fietser gedurende één uur maximaal kan leveren zonder “in het rood” te gaan (dus zonder snel te verzuren).

Wat maakt FTP duidelijk?

FTP geeft inzicht in:

1.Uithoudingsvermogen op hoge intensiteit
Het laat zien hoe goed een fietser langdurig op een hoge intensiteit kan presteren.

2.Trainingsniveau en progressie
Door regelmatig je FTP te meten, kun je zien of je sterker wordt. Het is een objectieve manier om trainingsresultaten te meten.

3.Trainingszones bepalen
Veel trainingsprogramma’s (bijv. Zwift, TrainerRoad, etc.) gebruiken de FTP om verschillende vermogenszones vast te stellen (Zone 1 t/m Zone 7). Dit maakt training specifieker en effectiever.

4.Vergelijking met andere renners
Met FTP kun je jouw niveau vergelijken met andere fietsers, vooral als je het relatief bekijkt (FTP gedeeld door lichaamsgewicht = watt/kg). Dit is belangrijk bij klimmen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 okt 2025 15:16

jakkel schreef: 05 okt 2025 14:58
Kornuit schreef: 05 okt 2025 14:39
Ik rijd zo soms ook wedstrijden, ik weet wel hoe het er aan toe gaat hoor. En die 'finallekes' zijn ook wat zoals in die koersen, 'k geef het maar mee. En ik moet oppassen met wat ik zeg of ik word hier weer voor pochertje versleten maar 's zondags wordt er ooit tegen 41 en meer gemiddeld gereden op 60 km met alles erop en eraan, komt ook dikwijls dicht bij koers.
En tuurlijk zitten er verschillen op powermeters, ook in de houding op de fiets is dat. Ik ken mensen die naast mij rijden en 30W meer trappen, die zitten dan dikwijls ook een halve kop hoger. Jij doet nu alsof FTP of W/kg haast geen hol betekent of uitmaakt in het algemene fietswereldje, dat is toch echt wel verkeerd hoor.

Nu, we kunnen het eens aan onze allervriend chatGPT vragen, die zegt alvast het volgende over FTP :D

Bij een fietser staat FTP voor Functional Threshold Power (in het Nederlands: Functioneel Vermogensdrempel). Dit is een belangrijke maatstaf in de wielersport en duursporten, en het geeft aan hoeveel gemiddeld vermogen (in watt) een fietser gedurende één uur maximaal kan leveren zonder “in het rood” te gaan (dus zonder snel te verzuren).

Wat maakt FTP duidelijk?

FTP geeft inzicht in:

1.Uithoudingsvermogen op hoge intensiteit
Het laat zien hoe goed een fietser langdurig op een hoge intensiteit kan presteren.

2.Trainingsniveau en progressie
Door regelmatig je FTP te meten, kun je zien of je sterker wordt. Het is een objectieve manier om trainingsresultaten te meten.

3.Trainingszones bepalen
Veel trainingsprogramma’s (bijv. Zwift, TrainerRoad, etc.) gebruiken de FTP om verschillende vermogenszones vast te stellen (Zone 1 t/m Zone 7). Dit maakt training specifieker en effectiever.

4.Vergelijking met andere renners
Met FTP kun je jouw niveau vergelijken met andere fietsers, vooral als je het relatief bekijkt (FTP gedeeld door lichaamsgewicht = watt/kg). Dit is belangrijk bij klimmen.
Ik begrijp alles wat je zegt hoor, maar je moet het gewoon niet met elkaar vergelijken zoals je zelf ook zegt dat iemand met een kop hoger al 30w meer trapt. Dus op een forum vergelijken heeft gewoon 0 waarde omdat je de andere parameters van een ander niet kent. Op een triathlon fiets trap ik met 211w 39.3 gemiddeld een ander in dezelfde triathlon en ook een triathlon fiets heeft daar 50w meer voor nodig. Wij kunnen dan beide tegen elkaar zeggen wat ons FTP is, maar je weet dan nog helemaal niets.

Nu maar weer ontopic wat mij betreft. Volgens mij mag ik hier met 41 ook niet eens posten ;)

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 okt 2025 15:20

Orlok schreef: 05 okt 2025 14:55 Sorry hoor 'jongelui' maar dit topic glijdt helemaal weg, heeft niets meer te maken met het onderwerp "Op de terugweg......(ouder worden)". 🫨
+1

jakkel
Forum-lid

jakkel 05 okt 2025 16:02

Kornuit schreef: 05 okt 2025 15:16 Nu maar weer ontopic wat mij betreft. Volgens mij mag ik hier met 41 ook niet eens posten ;)
Toch wel hoor, vorige week nog een cyclo gereden. Daar waren twee categorieën: -40 en +40. Dat zegt genoeg, hé. Welkom in het clubje van de oudjes. :mrgreen:

galileo2
Forum-lid

galileo2 05 okt 2025 17:10

Jans schreef: 04 okt 2025 16:49
pino schreef: 04 okt 2025 16:40 Use it or loose it! En dat doet Jakkel heel aardig. Te vaak vervallen senioren in excuses en zelfbeklag. (Ik ben gewoon lui)
Heb ik hier al zelfbeklag gezien? Wanneer ben je senior? Volgens mij ben je dan ouder dan 55 jaar?
Vanaf je op pensioen bent.

Plaats reactie