Goedemorgen,
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe gravelbike. Eentje gericht op avontuur. Comfort is belangrijk. Nu had ik eerst de nieuwe Canyon Grizl op het oog, maar eigenlijk heeft de nieuwe Specialized Diverge 4 (Sport) mij flink aan het twijfelen gebracht. Ik vind het een plaatje, en dan met name de kleur. Nu zit ik met de maat te stoeien. Ik heb op internet een 56 en 58 cm naast elkaar gelegd. Ik heb mijn huidige fiets, de Canyon Grail in maat M, ook aan de tabel toegevoegd. Op de Canyon zit ik lekker en kan ik het lang volhouden (zadel zou ietsje naar achteren kunnen). Afgaande op de maten van de Specialized, welke raden jullie dan aan? Ik heb er te weinig verstand van, merk ik.
Onderstaand wat specs van mij (bikefit)
Lengte: 1.84 meter
Binnen beenlengte: 91cm (ik heb in verhouding erg lange benen)
Ideale zadelhoogte: 78/79 cm
Center zadel - centerstuur: 68 cm
Center zadel - hart bracket: 21.5
https://www.bike-stats.de/en/geometrie_ ... ge_2026_58
Juiste maat Specialized Diverge 4
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik heb een bbl van 94 cm en ben 187 cm lang.
Jij hebt, in verhouding tot je lengte, gewoon lange benen.
Heb je op je huidige fiets nog spacers onder de stuurpen?
Je zadelpositie moet goed staan ten opzichte van je pedaalas, de reach regel je niet door je zadel meer naar voor/achter te zetten.
Reach kan je opvangen met een langere/kortere stuurpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik ben 185 met een BBL van 91cm en zit al vrij laag, maar ik zit op 80cm.
78 a 79 is wel heel erg laag, weet je dat zeker?
184 met deze BBL is zo'n lekker twijfel maatje.
En wat Lcsmet ook aangeeft. Je zadel stand is je zadelstand, die moet je niet voor je reach gaan gebruiken.
Persoonlijk zou ik neigen naar een 58.Maar:
De stack is veel hoger bij de speci, maar de balhoofbuis is veel kleiner. Nu kan wel iest door de veerconstructie komen, maar 4cm lijkt me wel heel veel. Ik vraag me af of dat wel klopt.
En wat Lcsmet ook aangeeft. Je zadel stand is je zadelstand, die moet je niet voor je reach gaan gebruiken.
De stack is veel hoger bij de speci, maar de balhoofbuis is veel kleiner. Nu kan wel iest door de veerconstructie komen, maar 4cm lijkt me wel heel veel. Ik vraag me af of dat wel klopt.
Kijk even naar de stuurpen lengte en de reach van het stuur, ik rij ook een Grizl 2024 model in maat L maar wel met 90mm stuurpen (standaard geleverd)
1.86m 91bbl en zit op 81cm op beide fietsen.
1.86m 91bbl en zit op 81cm op beide fietsen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Je zit bij de Diverge sowieso nog met de hoogte van de futureshock, die boven op de stack komt van het frame, wellicht zit dat al ingecalculeerd in de stack. Qua reach zijn de verschillen niet heel groot en kunnen beide frames wel passend gemaakt worden met de stuurpen (mits je op de huidige fiets niet met hele korte of lange stuurpen rijdt). Ook het verschil in zadelbuishoek is niet heel groot ten opzichte van de huidige fiets, ongeveer 6/7mm minder setback.wasbeer2006 schreef: ↑29 sep 2025 16:05 Ik ben 185 met een BBL van 91cm en zit al vrij laag, maar ik zit op 80cm.
Beslissende factor lijkt mij in dit geval dus de stack. 43mm extra stackhoogte in maat 58 t.o.v. de huidige Grail in M, is wel significant. Tenzij TS nu met 43mm aan spacers rijdt, of veel hoger wil zitten, zou ik dan toch naar 56 neigen.
Gazelle Team TVM \'99
Klopt, dat bedoelde ik inderdaad te zeggen dat ik relatief lange benen heb. Ik heb de maximale spacers er nog op, dat is 15 mm. Voor wat betreft de reach klopt wat je zegt inderdaad.Lcsmet schreef: ↑29 sep 2025 15:34 Ik heb een bbl van 94 cm en ben 187 cm lang.
Jij hebt, in verhouding tot je lengte, gewoon lange benen.
Heb je op je huidige fiets nog spacers onder de stuurpen?
Je zadelpositie moet goed staan ten opzichte van je pedaalas, de reach regel je niet door je zadel meer naar voor/achter te zetten.
Reach kan je opvangen met een langere/kortere stuurpen.
Het is een heel irritante lengte inderdaad. De zadelhoogte klopt wel, maar dan wel meer naar de 79 en ietsje daarboven. Nooit verzuurde benen gehad met fietsen. Volgens mij zeggen ze dat je bij twijfel vaak de kleinere moet doen omdat je altijd een langere stuurpen kan monteren.Ik ben 185 met een BBL van 91cm en zit al vrij laag, maar ik zit op 80cm.
Poeh, terwijl mijn gevoel juist zegt 58cm. Ook omdat het zadel er nog vrij ver uit moet en de zadelbuis korter is dan mijn Grail.Beslissende factor lijkt mij in dit geval dus de stack. 43mm extra stackhoogte in maat 58 t.o.v. de huidige Grail in M, is wel significant. Tenzij TS nu met 43mm aan spacers rijdt, of veel hoger wil zitten, zou ik dan toch naar 56 neigen.
Lastig lastig!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Is er geen winkel die beide maten heeft?
Toen ik indertijd een Roubaix kocht hadden ze, als ik het goed heb, een 59 en een 61 cm staan.
Ze hebben beide fietsen op mijn maat gezet en toen bleek direct dat de 59 te klein was, de zadelpen was gewoon niet lang genoeg en kwam boven de "minimum insert" uit.
Toen werd de keuze een pak makkelijker.
Toen ik indertijd een Roubaix kocht hadden ze, als ik het goed heb, een 59 en een 61 cm staan.
Ze hebben beide fietsen op mijn maat gezet en toen bleek direct dat de 59 te klein was, de zadelpen was gewoon niet lang genoeg en kwam boven de "minimum insert" uit.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik ben gisteren naar een winkel geweest waar de 56 cm op voorraad was. Helaas zat deze nog in een doos, maar ik heb de blauwe kleur wel even gezien en daar ben ik enthousiast over.Lcsmet schreef: ↑29 sep 2025 22:25 Is er geen winkel die beide maten heeft?
Ik heb dus een eerdere uitgebreidere bikefit gehad, maar ik heb toch altijd mijn twijfels gehad over de uitkomst ervan. Komende woensdag ga ik voor een andere bikefit, een waarvan ik weet dat die nog uitgebreider te werk gaat. Aan de hand daarvan zal ik mijn keus qua maat kunnen maken.
Ik heb eerder deze week een bikefit gehad. De conclusie is eigenlijk dat de geometrie van de Diverge 4 niet bij mijn lichaamsverhouding past. Met mijn relatief lange bovenbenen en korte bovenlichaam, heb ik een vrij korte reach. De 56 cm is met 757 mm (effectieve bovenbuis lengte) net te lang en de 54 cm komt qua zadelhoogte niet uit. Het enige dat wellicht kan is de standaard stuurpen van 90mm van de 56cm swappen naar een 60mm om op de reach uit te komen die goed bij mij zou passen. De ideale bovenbuis lengte zou namelijk 54,5 zijn en dan met een 90 mm stuurpen. Ik vraag me alleen af of je dat moet willen, want 30 mm is behoorlijk. Daarnaast maakte hij een opmerking over de future shock, waardoor je de hoogte niet kan aanpassen. Er zitten namelijk geen spacers, maar alleen een futureshock die je niet kan weghalen. Ik baalde behoorlijk, want vind het een mooie fiets.
Het is overigens echt een nadeel dat fietsen steeds langer worden. Hiermee krijgen mensen zoals ik steeds meer moeite een passende fiets te vinden. Want bij de een is de reach te lang en bij de andere de reach goed, maar zit je met de maximale zadelhoogte.
Het is overigens echt een nadeel dat fietsen steeds langer worden. Hiermee krijgen mensen zoals ik steeds meer moeite een passende fiets te vinden. Want bij de een is de reach te lang en bij de andere de reach goed, maar zit je met de maximale zadelhoogte.