Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 sep 2025 19:10

rene schreef: 19 sep 2025 11:04 Tubeless tip ; een klein beetje zuurvrije vaseline op je valve core. Draait zo veel makkelijker er in. En mocht je de valve core er eens uit moeten halen, gaat het zo soepel. Dan draait het ventiel niet mee, met risico dat je rubber seal aan de binnenkant gaat lekken of kapot gaat.
Zuurvrije vaseline?, gewoon zorgen dat de ventielkern (Nederlands) schoon is van latex. Sowieso is het verstandig om de ventielkern niet zo vast te draaien dat het ventiel gaat meedraaien, dan draait het ventiel ook niet mee bij het losdraaien. Identiek wanneer je er een pompkop/slangetje op zet met een schroefnippel. Mijn ervaring is dat het mij nog nooit is overkomen dat de ventielkern losdraait bij het loskoppelen van een pomp (hand, vloer of elektrisch). 🤔
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Justrace
Forum-lid

Justrace 30 sep 2025 09:33

Wellicht even een domme vraag, maar hoe snel vervangen jullie je band? Ik had deze zomer een eerste sneetje, duurde enkele dagen maar uiteindelijk ging hij dicht. Dit weekend in de Eifel gefietst met veel troep op de weg, dus gister maar weer eens de fiets en grote schoonmaakbeurt gegeven en de banden goed gecheckt. Nu zag ik zeker 4 of 5 nieuwe sneetjes of gaatjes. Soms zie je wat wit van de latex, soms niet en weet ik niet hoe diep het gaatje is. Maar hoe dan ook, er zitten nu dus 4 tot 6 gaatjes/sneetjes in. Machtig mooi natuurlijk dat ik dit weekend niet een keer heb hoeven stoppen voor een lekke pijp, lang leve tubeless. Is het nog slim om lang door te rijden of zouden jullie hem vervangen? De band (conti GP 5000S TR) heeft sinds maart dit jaar rond de 6000 kilometer gereden trouwens maar ziet er afgezien van de gaatjes nog best goed uit.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 30 sep 2025 10:00

Justrace schreef: 30 sep 2025 09:33 Wellicht even een domme vraag, maar hoe snel vervangen jullie je band? Ik had deze zomer een eerste sneetje, duurde enkele dagen maar uiteindelijk ging hij dicht. Dit weekend in de Eifel gefietst met veel troep op de weg, dus gister maar weer eens de fiets en grote schoonmaakbeurt gegeven en de banden goed gecheckt. Nu zag ik zeker 4 of 5 nieuwe sneetjes of gaatjes. Soms zie je wat wit van de latex, soms niet en weet ik niet hoe diep het gaatje is. Maar hoe dan ook, er zitten nu dus 4 tot 6 gaatjes/sneetjes in. Machtig mooi natuurlijk dat ik dit weekend niet een keer heb hoeven stoppen voor een lekke pijp, lang leve tubeless. Is het nog slim om lang door te rijden of zouden jullie hem vervangen? De band (conti GP 5000S TR) heeft sinds maart dit jaar rond de 6000 kilometer gereden trouwens maar ziet er afgezien van de gaatjes nog best goed uit.
Voor 6000km met een tubeless band mag je niet klagen. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 30 sep 2025 14:15

Er zitten slijtindicatoren op die band in de vorm van 2 gaatjes, wanneer die weg zijn dan band vervangen.
Überhaupt zou ik na 6000km die banden vervangen...
Wanneer de band wat nieuwer is en er zitten wat sneetjes in, dan die sneetjes dichtsmeren met Bison Max repair lijm. (aan de buitenzijde uiteraard!)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 okt 2025 13:25

De huidige banden hebben minder dik loopvlak, maar het rubber is wat harder. Ik doe ook makkelijk ruim 4000km met een achterband terwijl dat in het begin echt stopte na 3000km en dan zaten er ook veel beschadigingen op.

Banden zijn de laatste vijf/zes jaar echt veel beter geworden. Ik doe er ook helemaal niets meer aan, monteren oppompen, vloeistof erbij en klaar.
Lopen bijna niet meer af, pomp vaak maar eens in de week bij, weinig tot geen sneetjes, lek op de racer al een jaar of vijf/zes niet denk ik.
Weinig te klagen.

Justrace
Forum-lid

Justrace 02 okt 2025 09:52

Ja ga hem maar vervangen dan, het is toch weer bijna winterbanden tijd. Ik mag graag af en toe hard fietsen en wil niet dat ik met de wind in de rug 50+ langs de ringvaart knal en dat al die gaatjes dan net besluiten om één groot gat te worden waardoor ik over de kop ga, met mijn hoofd een paaltje raak en vervolgens in het ijskoude water beland waarna ik drie weken laten weer een keer kom bovendrijven. Dat is voor niemand leuk.
Maar even zoeken naar een robuuste TLR winterband aangezien de conti all seasons die op zolder liggen niet TLR zijn.

jackflash
Forum-lid

jackflash 05 okt 2025 12:20

Nu ik sinds kort een gravelbike heb met tubeless banden, overweeg ik ook de wegwielen (die ik afwissel met de gravelwielen) tubeless te maken. Maar ik twijfel wel nog erg. De wielen zijn carbon DT Swiss ERC 1400 met 45mm velghoogte en de banden Pirelli Cinturato EVO TLR (35mm). Ik fiets met deze fiets/wielen voornamelijk in de herfst/winter en dus vaak met vochtig wegdek.

Overwegingen vóór tubeless voor mij:
- minder rolweerstand
- minder lek (schijnt). Afgelopen winter toch zeker 5 keer langs de kant gestaan om banden te wisselen.
- minder luchtdruk nodig, dus iets comfortabeler

Overwegingen tegen tubeless voor mij:
- het toch regelmatig moeten bijvullen van nieuwe sealant
- het gedoe om bij nieuwe banden deze tubeless te maken (knoeien met vloeistof, problemen een band erop te krijgen)
- de angst / onzekerheid om onderweg toch een keer niet verder te kunnen. Ik heb wel een Dynaplug, maar nog geen ervaring mee hoe dit werkt en of dit makkelijk is.

Ik wil wel, maar durf het nog niet zo goed aan. Zijn mijn voor- en tegenargumenten valide?

In dit topic is er al veel over geschreven, maar de meningen zijn toch sterk verdeeld. Het risico is dat dat ook gaat gelden voor de antwoorden op mijn vraag ;)

Janjan
Forum-lid

Janjan 05 okt 2025 13:23

Korte reactie op jouw argumenten.

VOOR
- minder rolweerstand
--> Ja, maar meer een 'marginal gain', lijkt mij.

- minder lek (schijnt). Afgelopen winter toch zeker 5 keer langs de kant gestaan om banden te wisselen.
--> Niet zozeer minder lek, maar je hebt er geen/ minder last van als de seant zijn werk doet (sommige lekjes merk je dus niet eens).

- minder luchtdruk nodig, dus iets comfortabeler
--> Als je de juiste druk hanteert, is het comfortverschil (in mijn ervaring) enorm.

TEGEN
- het toch regelmatig moeten bijvullen van nieuwe sealant
--> Klopt. En hoe snel je moet bijvullen hangt sterk af van merk en type sealant. Maar dat bijvullen doe je gewoon door het ventiel en is een fluitje van een cent.

- het gedoe om bij nieuwe banden deze tubeless te maken (knoeien met vloeistof, problemen een band erop te krijgen)
--> Dat valt reuze mee als je er eenmaal een beetje handigheid/ routine in hebt. En de band ploppen gaat heel gemakkelijk met een tyrebooster of een compressor.

- de angst / onzekerheid om onderweg toch een keer niet verder te kunnen. Ik heb wel een Dynaplug, maar nog geen ervaring mee hoe dit werkt en of dit makkelijk is.
--> Dynaplug gewoon een keer proberen met een band die je toch al gaat vervangen. Prik 'm lek (terwijl de band nog op de velg zit en opgepomt is) en duw de plug erin. Als je het een keer gedaan hebt en ervaren hebt hoe gemakkelijk het is, ga je ook met meer vertrouwen op pad. En voor het geval dat het gat te groot is voor de plug, kun je een tubolito meenemen.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 06 okt 2025 07:23

Met lage druk werkt tubeless op een racer prima, maar dan heb ik over 3 bar of minder...
Nadeel van tubeless is de hogere druk bij racebanden, je raakt een paar bar kwijt voordat de latex het lek kan dichten, voor mij dus een reden dat tubeless op de racer een no go is.
Ik gebruik TPU banden van Ridenow Aliexpress voor de racer, de gravelbike en mtb zijn wel tubeless gemaakt en daar werkt het, door de lagere druk, wel goed!

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 okt 2025 10:42

scottpch64 schreef: 06 okt 2025 07:23 Met lage druk werkt tubeless op een racer prima, maar dan heb ik over 3 bar of minder...
Nadeel van tubeless is de hogere druk bij racebanden, je raakt een paar bar kwijt voordat de latex het lek kan dichten, voor mij dus een reden dat tubeless op de racer een no go is.
Ik gebruik TPU banden van Ridenow Aliexpress voor de racer, de gravelbike en mtb zijn wel tubeless gemaakt en daar werkt het, door de lagere druk, wel goed!
Ik begrijp die negativiteit niet, je verlies helemaal geen 'paar bar' - niet altijd natuurlijk - als je lek rijd op hogere druk met de racer, ergo veelal merk je pas dat je hebt lek gereden als je thuis komt. 🫨

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 06 okt 2025 13:06

scottpch64 schreef: 30 sep 2025 14:15 Er zitten slijtindicatoren op die band in de vorm van 2 gaatjes, wanneer die weg zijn dan band vervangen.
Überhaupt zou ik na 6000km die banden vervangen...
Wanneer de band wat nieuwer is en er zitten wat sneetjes in, dan die sneetjes dichtsmeren met Bison Max repair lijm. (aan de buitenzijde uiteraard!)
Ik plak/lij. Hem altijd vanuit de binnenzijde. Soms nog een dotje extra op de buitenzijde

Djemz
Forum-lid

Djemz 06 okt 2025 16:05

Orlok schreef: 06 okt 2025 10:42
scottpch64 schreef: 06 okt 2025 07:23 Met lage druk werkt tubeless op een racer prima, maar dan heb ik over 3 bar of minder...
Ik begrijp die negativiteit niet, je verlies helemaal geen 'paar bar' - niet altijd natuurlijk - als je lek rijd op hogere druk met de racer, ergo veelal merk je pas dat je hebt lek gereden als je thuis komt. 🫨
Als de sealant zijn werk doet, bij mij stond ik de helft van de keren op 1 bar en dat merk je dan wel en het waren niet echt noemenswaardige gaten. En dan laat ik de keren dat er luchtverlies langs het ventiel was ook nog in het midden. Ik ben ook naar TPU gegaan. Zelfde voordelen als tubeless zonder het gedoe.

Plaats reactie