Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Djemz
Forum-lid

Djemz 26 sep 2025 13:17

thja14 schreef: 26 sep 2025 11:02 Ik snap het echt niet, die radars. Wat heb ik er nu aan om te weten dat er auto achterop komt? Fijn dat ik het weet, maar heb er verder helemaal niets aan. Ik rijd zoveel mogelijk aan de kant van de weg en ga niet in de berm rijden als er iet aankomt, dus functioneel kan ik helemaal niets met die informatie. Wat doen jullie met die info dat er iets aan komt.

Voor mij is dit net zo nutteloos als links van de weg lopen om verkeer aan te zien komen, als je niets met die informatie doet en gewoon op de weg blijft lopen heb je daar ook niets aan. De eerste wandelaar die namelijk daadwerkelijk in de berm stapt als ik tegemoet kom, moet ik na 40 jaar in het donker fietsen nog steeds tegenkomen.
Dat je je geen ongeluk schrikt als er een auto plots naast je vliegt in een binnenweg omdat je niets kan horen van de wind in je oren is er al 1 van.

En ik rij anders ook meer in het midden van de weg, dan kan ik ruim op tijd aan de kant gaan fietsen of al kijken waar ik ergens uit kan wijken.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 26 sep 2025 13:42

Het hangt ook volledig van de fietser af of een radar van toegevoegde waarde is.
Ik had het ook nooit gemist, maar met het klimmen der leeftijd en dito stijfheid in de rug, vind ik het wel heel makkelijk tegenwoordig om te weten of er iemand achter mij aankomt. Zeker bij een afslag is dat prettig, of zoals hiervoor gemeld op de rustige dijk en polderwegen. Zeker tegenwoordig met de opkomst van de elektrische auto, welke tegen wind in bijna niet hoorbaar zijn.
Ook wanneer ik ooit een keer wel met een of twee andere ga fietsen, kan je veel sneller achter elkaar aan gaan rijden.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 26 sep 2025 15:39

Helemaal op het kantje rijden om geen obstakel te zijn voor automobilisten is vragen om ongelukken. Dan kun je niet uitwijken als de automobilist zich verschat heeft. Want inderdaad, inhalen doen ze toch. En dan heb ik liever nog wat ruimte rechts van me om uit te wijken. En auto's hoor ik echt nog wel aankomen. In het linkeroor gaat dan ook geen oortje bij me.

wdfl
Forum-lid

wdfl 27 sep 2025 11:56

Op mijn "koers"fiets zit een sons dynamo hub, best leuk.
Vergat vaak lampjes op te laden (user error) nu kan dat niet meer.

Radar heb ik ook, maar daar staat die standaard uit, knippert alleen als er een achterligger aankomt.
best handig!
Op drukken wegen waar een fietspad is draai ik hem wel eens weg.
Maar op binnenwegen gebruik ik die 100% dan zie je ze aankomen voor je ze hoort.
En das echt wel een life saver. ritten gaan 80 à 85% over binnenwegen
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 27 sep 2025 18:34

Nou heb ik net een bericht geschreven waarbij ik aangeef dat ik het inderdaad prettig vindt om te merken als er een auto aan komt. Alleen om dat een life saver te noemen snap ik niet. Die auto gaat mij echt niet aanrijden als ik geen radar zou gebruiken. Ik merk zelfs (maar dat kan ik mis hebben) dat auto's ruimer om mij heen gaan sinds ik het knipperen uit heb gezet.

el_loco
Forum-lid

el_loco 28 sep 2025 19:54

Lifesaver lijkt me inderdaad schromelijk overdreven, een goed reflecterend jack is vele malen effectiever als het om zichtbaarheid gaat. Het is ook niet zo dat ik als radarloze fietser twee keer per jaar wordt aangereden ofzo. Sterker nog, dat gebeurd eigenlijk nooit. :D

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 28 sep 2025 22:17

el_loco schreef: 28 sep 2025 19:54 Lifesaver lijkt me inderdaad schromelijk overdreven, een goed reflecterend jack is vele malen effectiever als het om zichtbaarheid gaat. Het is ook niet zo dat ik als radarloze fietser twee keer per jaar wordt aangereden ofzo. Sterker nog, dat gebeurd eigenlijk nooit. :D
Ik ben al een keer overdag, in volle daglicht, aangereden, mét radar :mrgreen: gelukkig was de buitenspiegel van de Mercedes zwakker dan mijn linkerbil :twisted:
Dogma F

el_loco
Forum-lid

el_loco 29 sep 2025 07:59

Nou, voor wie er nog vroeg waarom ik het over schijnveiligheid had: zie de reactie van Ramon. (overigens fijn dat het meeviel zo te lezen, je schrikt je kapot natuurlijk)

Djemz
Forum-lid

Djemz 30 sep 2025 11:07

ultra_ivo schreef: 26 sep 2025 15:39 Helemaal op het kantje rijden om geen obstakel te zijn voor automobilisten is vragen om ongelukken. Dan kun je niet uitwijken als de automobilist zich verschat heeft. Want inderdaad, inhalen doen ze toch. En dan heb ik liever nog wat ruimte rechts van me om uit te wijken. En auto's hoor ik echt nog wel aankomen. In het linkeroor gaat dan ook geen oortje bij me.
het is dan ook de bedoeling dat je het zelf inschat of je daar op het kantje kan rijden of niet en als jij bij 4 of 5bft nog perfect autos achter je kan horen afkomen daar kan superman zelfs jaloers op zijn.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 30 sep 2025 14:23

Zeker wanneer je over achterafweggetjes/boerenweggetjes rijdt, nooit op het kantje gaan rijden maar een beetje naar het midden.
Je moet er nl zeker van zijn dat die automobilist zijn gas terugneemt en langzamer gaat rijden. Wanneer jij meteen op het kantje gaat rijden heeft hij geen motivatie om het gas los te laten en zal lekker door gassen!
Ik zeg altijd tegen m'n medefietsers: Je kan beter met 45km/u geraakt worden dan met 80km/u, want met 80km/u weet je zeker dat je het niet overleeft...
Op de gevorderde rijtrainingen leren wij dat altijd, zorg dat je tegenligger vaart mindert en dat hij uit moet wijken, dat doe je door zelf vaart te minderen maar op het midden blijven rijden. (Dit geldt voor de achteraf weggetjes/boerenweggetjes waar geen plaats is voor 2 auto's...)

Thierry le Brun
Forum-lid

Thierry le Brun 20 okt 2025 14:09

https://www.wielerflits.nl/fietstoerism ... neemt-toe/

"Opvallend is dat knipperende fietsverlichting – in Nederland officieel niet toegestaan – steeds vaker opduikt. Ruim een derde van de ondervraagden zegt afgeleid of zelfs verward te raken door deze lampen. De ANWB benadrukt dat constante verlichting veiliger is voor zowel de fietser zelf als zijn omgeving. "

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 20 okt 2025 14:46

Ik blijf dat onzin vinden.
Dat je in het pikdonker geen knipperlicht aanzet snap ik wel, maar in het schemeren echt zo veel beter zichtbaar.
Veel lichten hebben geen knipperfunctie met wat minder lumens, dat zou ook al helpen.
Ik zet m'n radar nu op pulse, da's iets minder 'zenuwachtig'.

Er is een reden dat waarschuwingslichten knipperen, het wordt nu eenmaal veel sneller opgemerkt. Een richtingaanwijzer knippert ook.
Ik weet dat er gezegd wordt dat afstand of snelheid dan niet goed in te schatten zijn, maar persoonlijk vind ik dat helemaal niet.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 20 okt 2025 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie