Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant TCR ML of L

Menchov
Forum-lid

Menchov 26 sep 2025 18:18

Goedemiddag,

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

Door een aanrijding door een vrachtwagen moet ik helaas mijn Giant TCR L uit 2023 vervangen. De herstel kosten zijn te hoog waardoor de dagwaarde uitgekeerd gaat worden. De tegenpartij erkent aansprakelijkheid omdat de chauffeur fout zat maar helaas gaat het hier hoogstwaarschijnlijk op uitdraaien..

1e vraag dus eigenlijk of iemand iets vergelijkbaars heeft meegemaakt? Aan hoeveel % onder aankoopwaarde zou ik moeten denken of iemand wellicht een ervaring waarin zij wel het volledige aankoopbedrag kregen uitgekeerd? En kregen jullie wellicht wel jullie oude fiets mee?

Helaas was ik net te laat voor de Bianchi 105 sprint outlet van €1599 :) En wil wel onder de €2000 blijven dus denk weer voor dezelfde TCR te gaan. Zag een 2025 versie voor een mooi bedrag staan.

Vorige keer had ik een L gekocht (ik ben zelf 186cm) en deze voelde veel te uitgerekt aan lange tijd. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door eerst een smaller stuur te kopen (440mm naar 400mm) en vervolgens een kortere stuurpen (110mm naar 100mm) en daarnaast het zadel iets naar voren te plaatsen. En ook wel veel mobiliteit oefeningen. Nu denk ik eraan om gewoon gelijk voor M/L te gaan, ook omdat ik dan niet de extra kosten moet maken van stuurlint/stuur/stuur pen voor de L maar wellicht gaat deze dan toch te klein zijn...

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 sep 2025 20:20

Of naar een ander merk kijken met wel een passende geometrie , hier ook een 1.86m/91bbl vaak naar de tcr gekeken maar je valt er tussenin.
Uitverkoop gaat op gang komen als ik zo om mij heen kijk.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 26 sep 2025 22:34

Ik ben 1m88, ook 91cm bbl. Dan past een L toch perfect.

Ik had een TCR, L, stuurpen van 13cm en geen spacers. Eerste echt perfect passende fiets de ik ooit gehad heb:
Afbeelding
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 sep 2025 08:11

M/L is veel te klein.

Een L past, maar dan heb je al een behoorlijke drop (of spacers), zie foto hierhoven. Ik denk dat zelfs een geslamde XL zou passen.

E.e.a. hangt ook af van hoe lang je bovenlijf is, hoe gestrekt je wil zitten en hoe rechtop (of diep).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 sep 2025 08:57

havana schreef: 27 sep 2025 08:11

E.e.a. hangt ook af van hoe lang je bovenlijf is,
Dit dus. Mijn benen zijn naar verhouding iets langer dan normaal, en dan worden alle lange en diepe geo’s een uitdaging.
En de TCR heb ik vaak naar gekeken, maar te lage stack voor mij.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 27 sep 2025 09:03

Dan neem je toch een Defy. Die rijdt ook erg scherp en is geschikt voor mensen die niet zo diep willen zitten.
Afbeelding

Joris
Forum-lid

Joris 27 sep 2025 09:09

Als antwoord op je eerste vraag; ik ben afgelopen juni aangereden door een auto op een kruispunt (bij Duinoord in Wassenaar). Mijn fiets van 1 maand oud in meerdere stukken.

In NL is een automobilist altijd minimaal voor 50% aansprakelijk ook als schuld bij fietser ligt. Vergoeding gaat inderdaad op dagwaarde. In mijn geval lastig omdat ik mijn fiets met flinke korting had gekocht als uitloopmodel en was niet meer te krijgen. Het vergelijkbare nieuwe model was 2x zo duur.

Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die hebben een schade expert naar mijn fietsenmaker gestuurd. Die heeft met enige onderbouwing de dagwaarde boven de aankoopwaarde van de oude fiets, maar onder die van de nieuwe fiets gesteld. Als onderdeel van die constructie kreeg de fietsenmaker de optie om de oude fiets over te nemen voor onderdelen, op voorwaarde dat beschadigde delen (frame, wielen) worden vernietigd. Dat doen ze volgens mij niet met particulieren.

Er is dus wel wat ruimte in taxatie, dus zou rechtsbijstand en expert inschakelen. Ik ben uiteindelijk toch nog flink de boot ingegaan - ik had voorrang moeten verlenen. Auto reed veel te hard maar ik had geen bewijs.

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 27 sep 2025 10:47

De dagwaarde is afhankelijk van je afschrijving. Deze zal per verzekerings maatschappij verschillend zijn. Als voorbeeld de verzekering van de NTFU hun afschrijvingsregeling: 1% van de aankoopprijs van de fiets of onderdelen daarvan per maand, gerekend vanaf de datum van aankoop met een maximale aftrek van 72%

Plaats reactie