Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbonda CFR707 framemaat bepalen

Chefske
Forum-lid

Chefske 25 sep 2025 22:44

Ik ben momenteel naar iets nieuws aan het kijken in de vorm van een gravelbike met carbon frame en schijfremmen. Ik bouw graag zelf mijn fietsen op met zorgvuldig gekozen onderdelen, dus zodoende ben ik mijzelf aan het oriënteren op een los frame. Bij bekende merken betaal je dan vaak de hoofdprijs, dus ik zit naar een Chinees frame te kijken.

Ter referentie: ik ben 183 cm lang en heb een bb van 87 cm. Ik heb nu verreweg de meeste kilometers gemaakt op mijn Bianchi Infinito uit 2012 en hier zit ik erg lekker op. De stack/reach van dit frame is respectievelijk 583/386 mm, en hierbij heb ik de combi Deda Superleggera stuur (420 mm c-c, reach/drop=75/130 mm) en Superleggero stuurpen (100 mm, -8gr). Onder de stuurpen zit 12 mm aan spacers + een topcap van 8 mm, dus samen 20 mm.

Als eisen heb ik een schroefbaar bottom bracket, een ronde zadelpen en universele derailleurhanger. Nu is mijn oog gevallen op een Carbonda in een leuke custom kleur, maar ik twijfel nog tussen de CFR696 of CFR 707. Hierbij heb ik de volgende overwegingen:
  • De Carbonda CFR696 in maat 56 zit erg dicht bij de geometrie van mijn Bianchi Infinito maat 57. Twijfelpunt hierbij is het feit dat de kabels buitenom gaan; makkelijk voor onderhoud, maar dat doe ik zelf en kost mij dus niets. Weggewerkte kabels wordt meer en meer de norm, dus ik denk dat ik nu of later het gevoel ga krijgen dat ik de optie voor niet volledig geïntegreerde kabels heb laten liggen.
  • De 707 wijkt qua geometrie ietsje af, maar is wel geschikt voor volledig geïntegreerde kabels. Als ik voor dit frame zou gaan, ligt het voor de hand om ook voor de bijbehorend geïntegreerd stuur ("CGB02") te kiezen. Dit stuur wordt aangeboden in de volgende maten: 80x400, 90x420, 90x440, 100x440. Ik begrijp dat het bij een gravelfiets niet gek is om met een wat kortere stuurpen te rijden, en liever ga ik niet breder dan 420 mm c-c. Ik kom er alleen niet uit welke maat het moet worden: een framemaat Medium heeft stack/reach van 573/390; een framemaat Large en large heeft stack/reach 596/400. De hoek van het stuur met de vork is -6 gr.
Via de volgende link heb ik de geometrieën van bovenstaande frames eens naast elkaar gelegd: https://geometrygeeks.bike/compare/bian ... 07-2021-l/

Graag hoor ik jullie mening over welke framemaat van de Carbonda CFR707, in combinatie met welke maat geintegreerd stuur mij het beste zou passen. Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de reacties.
Factor O2 / Surly Cross Check

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 26 sep 2025 08:18

oei, leuke vraag ik heb ooit een excelletje gemaakt, waarin ik met stacks en reaches de juiste framemaat bereken, nu voor jou keuze wat je uitstippelde,
en stuur maar een pb met je mailadres dan krijg je een kopie ;)

nu op basis van stack en reach van bianchi infinito 2016 size57 reach386 stack583 hoek72.5 20mmspacer+20mm(=0.5stuurpen) stem100x-8deg, totaal638 en 472, ongeacht je bocht
op basis van de derosa gravel/cfc696 size56 reach385 stack590 hoek72 16mmspacer+20 stem100x-8deg, totaal641 en 472 (typisch wil je wel ~5mm korter zitten op een gravelbike, maar dat kan je beter met je stuur oplossen een 65-70mm reach in stuur is wel te vinden, als je dit op lost met je pen dan kan dat wel raar voelen)
de 707 in sizeM 24mmspacers, 100x-6deg, komt uit op 638 en 473 exacte score.
de 707 in sizeL 5mm spacer, 80x-6deg, komt uit op 636 bij 471 ook goed.

nu schreef ik al dat derosa en de cfr696 broertjes zijn, dus je kan eens kijken in de buurt of je dat frame in die maat mooi is ;) kleinhout in dordt heb ik deroasa zien staan en ik snap die fiets wel, ook de kabel loop intern met het balhoofd naar binnen is de mooiste oplossing voor mechanischschakelen/remmen.
enkel als je elektrisch gaat schakelen en hydraulisch gaat remmen zou ik kiezen voor kabels door je headset,
bij de 707 hebje de kabel loop aan de downtube naar binnen(https://carbonda.com/upload/download/CF ... rawing.pdf), dus net zoveel zichtbaar als de 696, ook heb je een wedge type om je zadelpen te klemmen, ik heb op mijn vorige pinarello er nooit problemen mee gehad, maar niet iedere fabricant heeft dit op orde gehad.

en laat je een frame dan ongespoten? of laat je het daar op kleur maken?

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 26 sep 2025 08:58

de ridley kanzo c is ook dat frame van de cfr696,
nu krijg ik ook wel weer zin om een projectje te bouwen ;)

Chefske
Forum-lid

Chefske 26 sep 2025 14:01

@TKMP, dank voor het meedenken! Ik heb met ChatGPT de stack+/reach+ bepaald voor mijn huidige Bianchi, en voor de twee verschillende maten van de Carbonda CFR707 met de twee verschillende sturen. Zie onderstaand figuur voor de vergelijking:

Afbeelding

Qua kleur had ik chameleon purple/green op het oog. Afhankelijk van de lichtinval/inkijkhoek is de kleur paars en/of groen. Zie het filmpje in de volgende link om hier een idee bij te krijgen: https://imgur.com/a/8n7Jv3T
Factor O2 / Surly Cross Check

Plaats reactie