Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Iphone met always on display

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 24 sep 2025 22:22

Hallo allen,

In ben in de markt om een fietscomputer aan te gaan schaffen. Nu hebben de meeste nieuwe, denk aan de Garmin 840 of 850 en nog meer in dat segment, heel veel mogelijkheden. Zoals ik nu fiets denk ik dat ik daar slechts een deel van zou gebruiken.

Omdat zo'n nieuwe fietscomputer om en nabij de €400,- is zat ik te denken of een groot aantal van deze functies, lees meest gebruikte, ook op een telefoon gepresenteerd kan worden. Denk dan aan bijvoorbeeld Strava waar je de route kan inzetten en, als ik het goed heb, ook je hartslagmeter kan koppelen.

Voorwaarde is dan wel dat het continue zichtbaar is op het scherm, zoals bij zo'n fietscomputer.

Wat dan die voorwaarde is is dat het een telefoon met een always on display moet zijn zodat je continue de gegevens ziet. Ik zelf denk dan aan een iPhone 17 bijvoorbeeld (kunnen ook andere zijn)

Zijn er mensen die ervaring hebben of weten of dat handig is en of dat werkt op een telefoon met een always on display?

Het gaat dan met name om het batterij verbruik, welke gegevens en kan je inderdaad een route in het scherm hebben zodat je netjes het lijntje, en dus je route kan volgen?
Redbull Pro-SL 2010 + CSL - 3000 - Edge 850

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 24 sep 2025 22:35

Geen ervaring met een smartphone als fietscomputer op de fiets. Maar het lijkt me zeker niet handig. Telefoon moet geklemd worden op een houder. In hoeverre is dat stabiel?

Naast Garmin bestaan budgetvriendelijkere alternatieven. Lees je bv in over de Bryton Rider S510 of S810.
Die eerste kan je voor minder dan 200 EUR op de kop tikken.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 sep 2025 06:38

Ik heb t ooit een week uit nood moeten doen, omdat de fietscomputer die ik toen bij me had ermee ophield.

Mijn ervaringen lees je hier

https://www.cycloworld.cc/nl/artikel/ee ... -doen/2408

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 25 sep 2025 09:27

Interessant, goed om je review te lezen.

Ik rijd inderdaad geen tochten van 8 uur, maar woon/werk, van tijd tot tijd een tourtocht en tussendoor een paar uitschieters van 100+ maar dat is dan niet heel veel langer dan 5uur.

Het proberen waard met die Cyclemeter die je gebruikte. Interessant. De echte hoogtes die ga ik hier in zuid-holland niet echt trainen, dus niet heel erg van toepassing. Wel als ik met de vakantie de Ventoux weer op fiets of een ander gebergte aandoe, maar ach die enkele keer... Strava doet dat ook heel goed.

Wat betreft houder vind ik dat ik de beste houder, incl. hoesje heb (Mous). Wordt niet heel veel marketing in Nederland tegenaan gegooid, maar is een geweldige houder. Ik gebruik 'm nu al op mijn fiets en op mijn motorfiets. Incl. trillingsadapter etc... en mocht ie echt een keer vallen dan geen enkel probleem omdat het hoesje nou eenmaal perfect beschermt. (ik heb 'm al eens laten vallen en werkelijk geen enkel probleem)

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 25 sep 2025 09:37

Gelukkig is een iPhone 17 goedkoper dan een Wahoo Bolt 1 of 2 :?

Uit je verhaal maak ik op dat je nog geen iPhone 17 hebt, dus die moet je ook kopen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 25 sep 2025 09:45

Klopt, ik heb me verder verdiept en dan zijn er keuzes die gemaakt moeten worden :)

Ik heb me. verder ingelezen (deels) in de Wahoo Elemnt roam 3, Garmin edge 840 en de Bryton S810

Komen allen aardig overeen en de komende tijd in de aanbieding waardoor de prijzen (incl. hartslagmeter en sensoren) om en nabij de €400,- liggen.

Investering is dan keuzes maken. Nu (nog) een iPhone 14 en wil misschien upgraden naar een 17. Of gewoon. een goed fietscomputer kopen en de 14 gewoon blijven gebruiken (luxe probleem :) )

0475
Forum-lid

0475 25 sep 2025 09:54

met de Garmin 840 moet je wel 'snel' zijn, dat is toch nu vooral een 'zolang de voorraad strekt' verhaal geworden.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 25 sep 2025 09:58

fireman schreef: 25 sep 2025 09:45 Klopt, ik heb me verder verdiept en dan zijn er keuzes die gemaakt moeten worden :)

Ik heb me. verder ingelezen (deels) in de Wahoo Elemnt roam 3, Garmin edge 840 en de Bryton S810

Komen allen aardig overeen en de komende tijd in de aanbieding waardoor de prijzen (incl. hartslagmeter en sensoren) om en nabij de €400,- liggen.

Investering is dan keuzes maken. Nu (nog) een iPhone 14 en wil misschien upgraden naar een 17. Of gewoon. een goed fietscomputer kopen en de 14 gewoon blijven gebruiken (luxe probleem :) )
Die iPhone verliest meer waarde dan een fietscomputer. En durf je met een apparaat van €1200 of iets dergelijks op je stuur te rijden? In weer en wind? Wat als je valt? Is de iPhone net zo waterdicht als een fietscomputer?
Dogma F

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 25 sep 2025 10:43

Tip: koop nu een mooie Wahoo of Garmin - en stel je telefoon nog een jaartje uit. Dan is die iPhone 17 ook weer € 300,- goedkoper en heb je beide. Jij blij - fiets blij en je iPhone 14 blij dat ie nog bij z'n baasje mag blijven. Of die telefoon moet op instorten staan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

marsman
Forum-lid

marsman 25 sep 2025 12:00

Tenzij je op zoek bent naar een reden om die iPhone 17 te kopen, maar een dedicated fietscomputer werkt gewoon echt beter. Naast de navigatie krijg je ook een bak met features rondom trainingsdata. Een iPhone op je stuur is IMHO ook te groot.

Als budget beperkt is, kijk eens op Marktplaats. Er is veel te krijgen voor vriendelijke prijzen. Ze gaan jaren mee.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Pitti Carabinieri
Forum-lid

Pitti Carabinieri 25 sep 2025 19:15

Ik zou een fietscomputer kopen ipv een nieuwe iphone. Ik ben 4 jaar geleden van een iphone 6 naar een iphone 13 gegaan. Dat was een goede upgrade. En ga nu ook pas upgraden als de batterij slecht is of hij echt te traag wordt.

Mijn wahoo bolt v1 gaat al jaren mee en is mijn beste fietsaankoop ooit. Nooit problemen mee, doet het altijd, laat zien wat ik nodig heb en gaat 13 uur mee op 1 batterij. Je iphone gebruiken, ook een 17, gaat tegenvallen waardoor je alsnog een fietscomputer wilt kopen.

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 25 sep 2025 19:23

'Always on display' wordt bepaald door de app die je gebruikt. Google Maps bijvoorbeeld is altijd on.

Navigatie hoeft geen 400E te kosten. Op Marktplaats voldoende goede 2e hands. Hammerhead Karoo-2 heb je al voor ongeveer 200E.

Plaats reactie