Tel ik in deze setup geen 13 kroontjes?daniel1975 schreef: ↑21 sep 2025 13:14 Gewoon een nieuwe cassette 12s toevoegen en klaar.
11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25-28.
Geen 13s nodig.
Wanneer nieuwe Dura Ace groep?
-
Patrick VB
- Forum-lid
Nou het ging mij eigenlijk over wanneer de nieuwe Dura Ace groep uit gaat komen en of het nog een mooie kans is om relatief scherp een top groepsset aan te schaffen.Jans schreef: ↑22 sep 2025 17:32Daar ging het dus niet over Flip, maar wel de gatenkaas.
Maar deze discussie is ook interessant hoor!
- daniel1975
- Forum-lid HC
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Nou niets is natuurlijk ook niet waar.
De remmen ansich gaan, maar de doseerbaarheid ervan is niet zo goed als Sram. Ook niet slecht en het kan best variëren per groep. laten we zeggen een 9 voor sram een 6 voor shimano.
Het gepiep en gekrijs wat je hoort is 95% shimano remmen andere merken doet dat bijna niet en dat is nou juist iets waar vooral racefietsers zich aan ergeren.
Maar de schijven zijn ronduit slecht die krijgen 3, door de opbouw zijn ze snel krom, maken ze bij tempratuurverschillen heel snel lawaai en je krijgt het zelf voor elkaar een set schijven te slijten in een fiets leven. Dat lukt je met campa, sram, magura etc echt niet.
De shimano remmen worden gewoon goed met andere schijven en blokken.
Ik ben het volledig maar dan ook volledig met je oneens, haha.
Sterker nog, ik vind Shimano remmen echt stukken beter dan SRAM.
Kromme schijf heb ik met beide nog nooit gehad. Ook bij fietsmaatjes die met Shimano rijden nog nooit gezien.
Alle schijfremmen piepen in de regen, ongeacht het merk. Bij droog weer ligt het 9 van de 10 x gewoon aan veel te veel kettingolie gebruiken.
Kromme schijf heb ik met beide nog nooit gehad. Ook bij fietsmaatjes die met Shimano rijden nog nooit gezien.
Alle schijfremmen piepen in de regen, ongeacht het merk. Bij droog weer ligt het 9 van de 10 x gewoon aan veel te veel kettingolie gebruiken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Best treffende omschrijving
Ik heb 1.5jr met Force gereden, 105 was een verademing qua directheid en moduleerbaarheid van de remmen.
De GRX op de graveller is nog een fractie beter, ik denk vanwege de Servo Wave.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
scottpch64
- Forum-lid
Totaal eens met wasbeer, K#tschijven bij Shimano en veel vaker de remmen moeten bleeden/ontluchten omdat na een tijdje de remkracht steeds minder werd icm jankende schijven!
Bij Sram in de Etap en AXS D1 uitvoeringen van Red en Force totaal geen gezeik met de remmen, altijd voldoende remkracht en probleemloos!
Dat kan ik alleen van de XTR remmen van Shimano zeggen, de race uitvoeringen wil ik niet meer op mijn fietsen...
Bij Sram in de Etap en AXS D1 uitvoeringen van Red en Force totaal geen gezeik met de remmen, altijd voldoende remkracht en probleemloos!
Dat kan ik alleen van de XTR remmen van Shimano zeggen, de race uitvoeringen wil ik niet meer op mijn fietsen...
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat mag natuurlijk.havana schreef: ↑23 sep 2025 13:54 Ik ben het volledig maar dan ook volledig met je oneens, haha.
Maar je laatste zin is niet waar, mijn remmen piepen echt niet in de regen, geen krimp, zowel hope op de MTB als sram op de racer.
En inderdaad, na eerste montage nog nooit een sram rem ontlucht, ook niet na vijf jaar.
Dat red je echt niet met shimano, al is dat meer een minerale olie probleem. Wat niet wegneemt dat minerale olie natuurlijk veel prettiger werkt dan die dot zooi.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
De vraag van TS was nochtans relatief simpel.
Maar plots wordt er dan een ganse discussie over het verschil Shimano/Sram gevoerd.
Je zou bijna hopen dat we het over politiek kunnen hebben.

Maar plots wordt er dan een ganse discussie over het verschil Shimano/Sram gevoerd.
Je zou bijna hopen dat we het over politiek kunnen hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dan moeten we het erover gaan hebben of we liever Amerikaanse of Japanse spullen kopen