Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Justrace
Forum-lid

Justrace 22 sep 2025 09:49

Mooi geworden zo!
Zo te zien hebben we precies hetzelfde stuur. Ik vind het een erg prettig stuur met die wat dikkere ronde buizen, ware het niet dat het geheel nu te lang is voor mij resulterende in schouder-/nekklachten bij ritten langer dan 50. Dus deze komt binnenkort te koop, voor de eventueel geïnteresseerden.
Afbeelding

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 22 sep 2025 22:32

IK heb er nog maar één ritje met het nieuwe stuurtje gedaan, maar het voelde meteen goed. Wel een kloon van het officiële Syncros stuur. FM heeft wat moeten prutsen met mini spacers. Als je inzoomt, zie je ook twee 'gaps' van een mm of zo. Ga ik nog even verder voor kijken, al stoort het mij niet echt.
De geo van de Addict RC ligt me ook goed.

Fiets staat al klaar voor woonwerk morgen.
Op nog veel kilometers :winkthumb:

Justrace
Forum-lid

Justrace 23 sep 2025 10:14

Ja klopt dat heeft mijn alistuur ook. Ik las bij een review op Ali dat je het heel makkelijk kunt oplossen door hem iets bij te snijden of iets dergelijks. Was een vertaling vanuit het Spaans dus weet niet precies wat hij heeft gedaan maar zag er erg strak uit. Ben er zelf nog niet aan toegekomen en het stoort mij ook niet echt.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 23 sep 2025 10:48

koeroeur schreef: 21 sep 2025 13:09 80% van de tijd rij ik met handen op de bocht van het stuur. 15% remgrepen, 5% plat op het stuur.
Stuurtje toch even gaan bekijken en het stond misschien een mm of 2 scheef, dus gecorrigeerd.

De FM heeft de remgrepen recht geïnstalleerd. Op de andere fietsen staan ze lichtjes scheef maar niet zoal sik nu dikwijls zie. Misschien pas ik ze nog een klein beetje aan.
Is je reach dan in feite niet te lang? Op de stuurbocht heb je veel minder controle over je fiets en ben je minder snel bij je remmen. Ik heb altijd de handen vol op de shifters (die een beetje naar binnen staan) liggen. Zorgt ook voor dat je de onderarmen mooi vlak kunt houden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 sep 2025 13:25

Ik heb dat ook wel hoor. laat mijn handen lekker leunen op de bocht en bij harder rijden ga ik pas op de grepen.
In de beugel kom ik nooit.

Als ik wat harder ga wil ik wel de reach hebben op de grepen. Wel eens korter gegaan, maar dan zit ik op het stuur niet lekker (te dichtbij) en op de grepen niet ver genoeg. Ik zou best een racestuur met gravel reach hebben van 60 of 65mm en dan met een 12cm pen gaan rijden ipv 11.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 23 sep 2025 20:05

Niemand rijdt toch constant op de grepen?
Ik zie quasi alle fietsers met de handen op de bocht. Als ik bv in een centrum kom of in drukker verkeer, ga ik automatisch wel m'n handen op de grepen leggen.
Als ik m'n reach enkele cm's korter zou doen, kan ik amper nog in de drops rijden omdat ik te kort zou zitten. Dat heb ik bv wel de volledige werkwoon rit gedaan daarnet. Lekker windje in de rug en dan even doorduwen.

Mijn gevoel is dat veel 'sportieve' fietsers iets té veel naar de profs kijken.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 23 sep 2025 20:29

Ik rij alles op de grepen. Drops red ik ook prima in de zin dat het ook nog comfortabel is.
Addict in maat S, 80 mm pen en 38cm breed Deda Zero2 DCR stuur met 75mm reach.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 sep 2025 20:48

Ik wilde meteen zeggen, zeker wat kleiner, bedoel ik niet vervelend hoor.
Je ziet over het algemeen hoe groter de persoon hoe minder in de beugel en hoe vaker een verdeling van op de bocht en op de grepen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 24 sep 2025 09:25

koeroeur schreef: 23 sep 2025 20:05 Niemand rijdt toch constant op de grepen?
Ik zie quasi alle fietsers met de handen op de bocht. Als ik bv in een centrum kom of in drukker verkeer, ga ik automatisch wel m'n handen op de grepen leggen.
Als ik m'n reach enkele cm's korter zou doen, kan ik amper nog in de drops rijden omdat ik te kort zou zitten. Dat heb ik bv wel de volledige werkwoon rit gedaan daarnet. Lekker windje in de rug en dan even doorduwen.

Mijn gevoel is dat veel 'sportieve' fietsers iets té veel naar de profs kijken.
Als je met grepen de shifters bedoeld, dan rij ik daar constant op ja. Heb ze dan ook vol vast bij de bolling zeg maar... als ik harder ga met blokjes ofzo dan heb ik ze nog steeds op de grepen, of onder in de beugel. Mijn stuurlint gaat trouwens ook jaren mee, omdat ik het daar nooit echt vast heb :lol: (nu trouwens wel aan vervanging toe, maar pas na 2-3 seizoenen)

Afbeelding

Ik kijk daarbij niet naar profs trouwens, maar wat voor mij goed is. In de tijd dat ik nog koerste reed ik het meeste onderin in de beugel, maar dat is ook logisch in een peloton bij criteriums met al die bochten.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 sep 2025 10:27

Ik ook deels op de greep, deels op de bocht.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Justrace
Forum-lid

Justrace 24 sep 2025 10:57

Grappig, ik heb 70% van de tijd de grepen vast en 30% in de beugel denk ik, beetje afhankelijk van de rit. Nooit de bocht of het rechte stuk maar nu ik dit lees ga ik het maar eens doen. Die twee cm verschil tov van vorige stuur is namelijk net het verschil tussen pijn in de nek krijgen momenteel. Misschien kan ik dat door wat meer afwisseling voorkomen,..

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 sep 2025 12:58

Maar wel doen wat Kornuit ook aangeeft, wat jij fijn vind en lang/pijnvrij kan volhouden, daar gaat het om.

Ik ben wel van mening dat voor velen een stuur met korte(re) reach en langere stuurpen, de fijnere optie is.
Dan zit je namelijk op het stuur ook fijn en niet zo rechtop.

Plaats reactie