Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Campagnolo 7-speed op direct drive

JuulvH
Forum-lid

JuulvH 22 sep 2025 15:00

Hallo,

Ik gebruik momenteel een oude Gazelle champion mondial met 7-speed campagnolo op mijn wheel-on fietstrainer, en overweeg te upgraden naar een direct drive, en wel de VanRysel D100 (om de upgrade vriendelijk te houden voor de portemonnee). Ik ben echter niet zeker van hoe ik dit werkend ga krijgen. Kan ik een gewoon een willekeurige 7-speed casette kopen en die op de fietstrainer plaatsen? Moet dit dan een campagnolo casette zijn, of werkt dit ook met bijvoorbeeld shimano? Passen dergelijke casettes altijd op de body van een fietstrainer? Ik kan me voorstellen dat ik spacers nodig ga hebben, is dat een kwestie van uitproberen, of valt vooraf te bepalen welke/hoeveel spacers ik hiervoor nodig heb?

Ik weet dat de fietstrainer wordt geleverd met zwift cog, maar ik ben niet van plan met zwift te blijven fietsen, dus wil ik graag een reguliere casette plaatsen zodat ik wat flexibeler ben in de keuze van applicatie.

pino
Forum-lid HC

pino 22 sep 2025 15:07

7 speed Shimano cassette er op en aan de binnenkant met spacers opvullen.
Je frame zul je wat moeten uitbuigen, de meeste directrice trainers zitten op 130mm breedte.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 22 sep 2025 16:54

Ik zou inderdaad even naar de inbouw breedte kijken. Je frame elke rit aanpassen aan een andere inbouw breedte lijkt mij niet bevorderlijk.

pino
Forum-lid HC

pino 22 sep 2025 16:57

En er zijn zat velgrem/10 speed fietsjes te vinden op MP voor onder de € 200.
Maar waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan?
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie