Tubeless
Ik doe er 50ml in per band ( gravel ) en 75ml in ee ATB band. Dit is nu inmiddels een jaar geleden. Ik voeg ook sindsdien niets meer toe. Ik heb wel altijd een flesje bij met 50ml sealant wat ik kan gebruiken als ik lek rij. Ook een plug setje heb ik bij.
In een autoband doen we toch ook niet bijvullen elke 3 maanden, en vertrouwen we ook gewoon op de band.
Op de racer inmiddels 2e seizoen met Ridenow biba’s, 1x leegloper gehad.
In een autoband doen we toch ook niet bijvullen elke 3 maanden, en vertrouwen we ook gewoon op de band.
Op de racer inmiddels 2e seizoen met Ridenow biba’s, 1x leegloper gehad.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hangt eraf waar ik rijd. In de polder eens maar buitenland met snelle afdaling gaat er toch wat in.
Wil ik ook zo min mogelijk ellende onderweg
Wil ik ook zo min mogelijk ellende onderweg
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Autoband zit geen latex, althans bij mij niet...
Met de metalen gording van een autoband heeft een fietsband( waar het zo licht mogelijk moet zijn) niets van doen, doorprikbaarheid van een fietsband is vele malen groter.
Ik combineer de Notubes latex voor MTB met de racesealant van dat merk waar wat dikkere 'kristallen' inzitten, 50ml Latex en 25ml Racelatex.
Gebruik dat alleen voor de Gravelbike en MTB, voor de race heb ik Ridenow binnenbanden.
Met de metalen gording van een autoband heeft een fietsband( waar het zo licht mogelijk moet zijn) niets van doen, doorprikbaarheid van een fietsband is vele malen groter.
Ik combineer de Notubes latex voor MTB met de racesealant van dat merk waar wat dikkere 'kristallen' inzitten, 50ml Latex en 25ml Racelatex.
Gebruik dat alleen voor de Gravelbike en MTB, voor de race heb ik Ridenow binnenbanden.
Ik heb deze winter alle opgedroogde Orange sealant van de laatste tweëenhalf jaar uit mijn 45mm buitenbanden verwijderd en gewogen. Ik kwam uit op 30 en 39 gr, veel moeite voor niks dus, want de nieuwe sealant zal zonder twijfel een nieuwe film sealant achterlaten.
Dan had je zeker niets beters te doen?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hoe vaak en hoe veel vullen jullie tubeless bij?
Ik heb 60ml gevuld op 30 april en nu op 24 augustus (dus 4 maanden later) 20 ml bijgevuld.
Het betreft 50mm gravelbanden. Geen enkele keer lek gereden in deze periode.
Goed of niet? Te veel of te weinig?
[Edit]: Hutchinson sealant in de voorband en Orange Seal in de achterband (historisch gevallletje waarbij de achterband vervangen is en ook maar meteen een ander type sealant erin gedaan).
Ik heb 60ml gevuld op 30 april en nu op 24 augustus (dus 4 maanden later) 20 ml bijgevuld.
Het betreft 50mm gravelbanden. Geen enkele keer lek gereden in deze periode.
Goed of niet? Te veel of te weinig?
[Edit]: Hutchinson sealant in de voorband en Orange Seal in de achterband (historisch gevallletje waarbij de achterband vervangen is en ook maar meteen een ander type sealant erin gedaan).
Laatst gewijzigd door roelw op 24 aug 2025 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Op die vraag is geen eenduidig antwoord te geven, want hangt sterk af van merk en type latex.
De twee extremen in mijn (beperkte) ervaring zijn Stan's en Orange Seal (beide van de regular variant).
Stan's bleef heel lang vloeibaar en ging vaak even lang mee - zonder bijvullen - als de tijd waarin ik mijn band verslijt. Ik ben overgestapt op Orange omdat ik vond dat Stan's de kleine lekjes niet goed/ duurzaam dichtte. Orange doet dat (veel) beter.
Maar Orange Seal droogt snel op in de band. Ik vul (na de initiele vulling) iedere twee maanden zo'n 30ml bij in 30mm banden. Als ik langer wacht, is de boel opgedroogd.
De twee extremen in mijn (beperkte) ervaring zijn Stan's en Orange Seal (beide van de regular variant).
Stan's bleef heel lang vloeibaar en ging vaak even lang mee - zonder bijvullen - als de tijd waarin ik mijn band verslijt. Ik ben overgestapt op Orange omdat ik vond dat Stan's de kleine lekjes niet goed/ duurzaam dichtte. Orange doet dat (veel) beter.
Maar Orange Seal droogt snel op in de band. Ik vul (na de initiele vulling) iedere twee maanden zo'n 30ml bij in 30mm banden. Als ik langer wacht, is de boel opgedroogd.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Notubes is de gewichtstoename echt nihil wat er achterblijft, als het 5 gram is, dan is het veel.
Daarnaast is notubes niet te verwijderen, dat kost echt tijd.
Ik rijd nu met Muc-off daar ben ik echt heel tevreden over. Gewoon met water uitspoelen en de band is weer helemaal schoon.
Zeker met de MTB fijn, waar ik nog wel eens banden wissel op de racer is het minder van belang.
Daarnaast is notubes niet te verwijderen, dat kost echt tijd.
Ik rijd nu met Muc-off daar ben ik echt heel tevreden over. Gewoon met water uitspoelen en de band is weer helemaal schoon.
Zeker met de MTB fijn, waar ik nog wel eens banden wissel op de racer is het minder van belang.
+1 voor muc-off. Blijft heel lang vloeibaar (itt orange) en heeft tot nu toe de meeste garen wel gevuld. Enkel zondag heb ik moeten pluggen omdat ik druk bleef verliezen. Gelukkig had ik nog een mooie voorraad dynaplugs op zak.
Uno-X Mobility or bust!
Nu overweeg ik wel een overstap naar Muc-off, want ik vind Orange wel erg snel opdrogen (gisteren nog pijnlijk mee geconfronteerd toen ik lek reed en het gat niet werd gedicht omdat er geen vloeibare latex meer beschikbaar was. In tegenstelling tot mij bericht hierboven ben ik nu van mening dat Orange elke 4 weken aangevuld moet worden).
Tubeless tip ; een klein beetje zuurvrije vaseline op je valve core. Draait zo veel makkelijker er in. En mocht je de valve core er eens uit moeten halen, gaat het zo soepel. Dan draait het ventiel niet mee, met risico dat je rubber seal aan de binnenkant gaat lekken of kapot gaat.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
