Het grote gravelbanden topic
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5171
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Maar 35mm racefiets banden kunnen anders zijn dan de gravel variant. De laatste hebben noppen, zoek wel even uit of dat evengoed past.
Verder eens dat 35 voldoende kan zijn.
Verder eens dat 35 voldoende kan zijn.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Maatje van me heeft een Scott Addict racer, daar passen ook 35mm Schwalbe G-One all-round banden in.
Rijdt hij dus in het najaar en winter op...
Ikzelf al een paar jaar met Continental Terra Speed 35mm.
Rijdt hij dus in het najaar en winter op...
Ikzelf al een paar jaar met Continental Terra Speed 35mm.
Laatst gewijzigd door scottpch64 op 16 sep 2025 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies. Ik reed vroeger op m’n crosser altijd in het bos op 32mm Challenge Grifo bandjes, van gravelpaden en bospaden tot singletracks en dat ging altijd prima /opavertelt
Ik heb nu in m’n gravelbike 42mm Pathfinders en in de crosser dus 35mm. 42mm is wel wat comfortabeler, maar m’n crosser is lichter, sneller en speelser en dat matcht prima met 35mm bandjes op het gemiddelde Nederlandse gravel en singletracks. Op de Veluwezoom zijn wel een paar paden waar behoorlijk wat stenen liggen, maar die sla ik dan lekker over.
Tubeless is trouwens zo’n gamechanger. Nooit meer stootlek.
Heb dezelfde fiets en heb afgelopen winter precies hetzelfde gedaan. Ging perfect. Maar wil nu toch een "echte" gravelbike. Fiets en onderdelen krijgen stiekem toch een hoop zooi te verwerken. Vind ik jammer en niet fijn.scottpch64 schreef: ↑16 sep 2025 15:54 Maatje van me heeft een Scott Addict racer, daar passen ook 35mm Schwalbe G-One all-round banden in.
Rijdt hij dus in het najaar en winter op...
Ikzelf al een paar jaar met Continental Terra Speed 35mm.
Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023) Cube Nuroad Race (2025)
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Ja, de clearance is iets minder en daardoor kan modder wat ophopen, maar het is wel mogelijk.
Ook kiezen voor een 1x setup, dat helpt ook wanneer je de fiets schoon moet maken, geen VD en 1 voorblad, kom je overal gemakkelijk bij!
Ook kiezen voor een 1x setup, dat helpt ook wanneer je de fiets schoon moet maken, geen VD en 1 voorblad, kom je overal gemakkelijk bij!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja kies de juiste fiets met wat je wilt rijden. Gravelbikes lopen nu ook zo uiteen.
Persoonlijk zou ik er altijd een zonder vering, maar wel met plaats voor 50mm banden nemen.
Persoonlijk zou ik er altijd een zonder vering, maar wel met plaats voor 50mm banden nemen.
Vandaag de CSC wielen voorzien van een set Tufo Speedero en een set CS wielen met de Tufo Swampero. De banden zijn 44mm breed en komen op ca 45mm breedte gemeten. . De velgen zijn ca 32mm buitenbreedte en 24,5mm intern. De banden zijn relatief licht met 470 gram/stuk, maar het zijn duimenbrekers om ze om te leggen. Zelfs de eerste bead omleggen was al zonder bandenwippers onmogelijk, de tweede bead was gewoon echt onmogelijk en met een bandenwipper toch nog geen eitje.
Wat dan wel weer gek was, is dat met een beetje zeepsop de banden relatief makkelijk plopte in de tubeless rand van de velg én ze zijn mooi symmetrisch. Dus geen deukje in de band omdat ie net niet lekker ligt of zo, echt gewoon gelijk goed. En niet geheel onbelangrijk - ze zijn nagenoeg luchtdicht zonder sealant. Dus om te fietsen ga ik er ca 30-40ml sealant aan toevoegen per band.
Wat dan wel weer gek was, is dat met een beetje zeepsop de banden relatief makkelijk plopte in de tubeless rand van de velg én ze zijn mooi symmetrisch. Dus geen deukje in de band omdat ie net niet lekker ligt of zo, echt gewoon gelijk goed. En niet geheel onbelangrijk - ze zijn nagenoeg luchtdicht zonder sealant. Dus om te fietsen ga ik er ca 30-40ml sealant aan toevoegen per band.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Rij je ook tubeless met je crosser? Zo ja, welke banden en hoe bevalt dat?tommeke14 schreef: ↑16 sep 2025 16:14Precies. Ik reed vroeger op m’n crosser altijd in het bos op 32mm Challenge Grifo bandjes, van gravelpaden en bospaden tot singletracks en dat ging altijd prima /opavertelt
Ik heb nu in m’n gravelbike 42mm Pathfinders en in de crosser dus 35mm. 42mm is wel wat comfortabeler, maar m’n crosser is lichter, sneller en speelser en dat matcht prima met 35mm bandjes op het gemiddelde Nederlandse gravel en singletracks. Op de Veluwezoom zijn wel een paar paden waar behoorlijk wat stenen liggen, maar die sla ik dan lekker over.
Tubeless is trouwens zo’n gamechanger. Nooit meer stootlek.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met wat bredere velgen is dit eigenlijk nooit een probleem.rene schreef: ↑17 sep 2025 19:42
Wat dan wel weer gek was, is dat met een beetje zeepsop de banden relatief makkelijk plopte in de tubeless rand van de velg én ze zijn mooi symmetrisch. Dus geen deukje in de band omdat ie net niet lekker ligt of zo, echt gewoon gelijk goed. En niet geheel onbelangrijk - ze zijn nagenoeg luchtdicht zonder sealant. Dus om te fietsen ga ik er ca 30-40ml sealant aan toevoegen per band.
Doe ik ook vaak is de band luchtdicht van zichzelf voeg ik voor de NL bosgrond maar 40 of 50ml toe in een MTB band, lekrijden doe je toch niet.
Zit wel een risico in, als het uitdroogt kan de band door het vele bewegen door de lage bandenspanning wel gaan lekken. Dus ik vul toch elk half jaar wel minimaal 30ml bij.
De Muc Off droogt niet echt uit is mijn ervaring tov Orange Sealant die echt een rubberige laag achterlaat die je moet lospulken. De Muc Off spoel ik na vullen even na met 5ml water, dit om het ventiel even goed schoon te spoelen. Elke 6 tot 8 maanden haal ik even de banden eraf - spoel ze schoon, restjes latex eruit en nieuwe erin.wasbeer2006 schreef: ↑18 sep 2025 11:16Met wat bredere velgen is dit eigenlijk nooit een probleem.rene schreef: ↑17 sep 2025 19:42
Wat dan wel weer gek was, is dat met een beetje zeepsop de banden relatief makkelijk plopte in de tubeless rand van de velg én ze zijn mooi symmetrisch. Dus geen deukje in de band omdat ie net niet lekker ligt of zo, echt gewoon gelijk goed. En niet geheel onbelangrijk - ze zijn nagenoeg luchtdicht zonder sealant. Dus om te fietsen ga ik er ca 30-40ml sealant aan toevoegen per band.
Doe ik ook vaak is de band luchtdicht van zichzelf voeg ik voor de NL bosgrond maar 40 of 50ml toe in een MTB band, lekrijden doe je toch niet.
Zit wel een risico in, als het uitdroogt kan de band door het vele bewegen door de lage bandenspanning wel gaan lekken. Dus ik vul toch elk half jaar wel minimaal 30ml bij.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43449
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb die Orange seal echt nog nooit losgepulkt...
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!