GRX Di2 827 1x12 setup met kleinere cassette
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43449
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik weet weer waarom ik de 2x di2 op de Scott heb gemonteerd…..
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Linkje?rene schreef: ↑12 sep 2025 23:44 Lees de openingspost nog eens : Ik HOEF geen 50 of 51.
Mijn openingsvraag was : Ik heb de nieuwe gedeeltelijke GRX groep in bestelling / is onderweg.
Nu las ik ( nadat ik de bestelling gedaan had ) dat een nieuwe GRX 1x12 derailleur alleen maar zou werken met een 10-51 cassette. Mijn vraag was WAAROM werkt het niet met een 10-45 of 11-34 ??
Ik wil gewoon met 11-34 op het vlakke rijden en in terrein met 10-45 maximaal. Beide met een 40T of 42T aan de voorkant.
Ps de vraag werd al grotendeels beantwoord door iemand op Weightwienies forum met plaatje erbij. Was zeer duidelijk trouwens.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
10/45 gaat gewoon werken. De wegcassettes komt door de spacing, dat is het korte antwoord.
De nieuwe 10/45 is een kansloze cassette. Daar heb je echt helemaal niets aan. Die hebben ze vooral gemaakt voor het ruigere mtb werk zodat de derrie hoger staat en minder kans op schade. Shimano is het op sommige vlakken ff kwijt. Heel het GRX slaat natuurlijk nergens op, je ziet het hier niemand die het meer snapt. Hou gewoon ultegra aan, met desnoods een extra derrie en ga voor 1x gewoon naar xt opgelost en berijpelijk.
Daarnaast gaat het nu schuiven. "Vroeger" verving je voorbladen als je met vakantie ging en een andere cassette. Als je met 1x wilt rijden. Aan de voorkant niets veranderen en gewoon een cassette en achterderiie. Dat klinkt heel omslachtig maar valt erg mee, wisselt een stuk sneller dan vroeger
De nieuwe 10/45 is een kansloze cassette. Daar heb je echt helemaal niets aan. Die hebben ze vooral gemaakt voor het ruigere mtb werk zodat de derrie hoger staat en minder kans op schade. Shimano is het op sommige vlakken ff kwijt. Heel het GRX slaat natuurlijk nergens op, je ziet het hier niemand die het meer snapt. Hou gewoon ultegra aan, met desnoods een extra derrie en ga voor 1x gewoon naar xt opgelost en berijpelijk.
Daarnaast gaat het nu schuiven. "Vroeger" verving je voorbladen als je met vakantie ging en een andere cassette. Als je met 1x wilt rijden. Aan de voorkant niets veranderen en gewoon een cassette en achterderiie. Dat klinkt heel omslachtig maar valt erg mee, wisselt een stuk sneller dan vroeger
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43449
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat bedoel je nu? Met vakantie cassette en derrie wisselen?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Koekoek : ik heb een racer staan die mee kan op vakantie ( 2x12 DA en 11-34 cassette ). Als ik een weekend of midweek weg wil gaan en ik neem de Gravelbike mee, dan neem ik een extra wielset mee met 32mm of 35mm wegbanden en 11-34 cassette.wasbeer2006 schreef: ↑13 sep 2025 09:13 De nieuwe 10/45 is een kansloze cassette. Daar heb je echt helemaal niets aan. Die hebben ze vooral gemaakt voor het ruigere mtb werk zodat de derrie hoger staat en minder kans op schade. Hou gewoon ultegra aan, met desnoods een extra derrie en ga voor 1x gewoon naar xt opgelost en berijpelijk.
Daarnaast gaat het nu schuiven. "Vroeger" verving je voorbladen als je met vakantie ging en een andere cassette. Als je met 1x wilt rijden. Aan de voorkant niets veranderen en gewoon een cassette en achterderiie. Dat klinkt heel omslachtig maar valt erg mee, wisselt een stuk sneller dan vroeger
Met een 42T voorblad of evt. een 40T is juist de 11-45 cassette ideaal op de gravelbike. Een ratio net iets kleiner dan 1 , en geen grote pizzaplaat die echt meer voor de ATB is ( heb ik ook met 10-51 ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Gaat niet op de BMC URS … kan geen voorderailleur op.daniel1975 schreef: ↑13 sep 2025 07:47 Ik weet weer waarom ik de 2x di2 op de Scott heb gemonteerd…..
@Vicensa : staat op pagina 2 hier. Even terug bladeren. Hier de plaatjes bij de uitleg over de offset van het bovenste derailleurwieltje.

Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens ik ging uit van de 10/45 (niet goed gelezen) en niet de 11/45! Een 11/45 is inderdaad best een fijne cassette (ook voor de MTB)
De 10/45 zijn maar 2 of 3 kransjes anders. Het fijne van de 11/45 is juist de 17, 19, 21. Daar mis je met de 10 cassettes een stap
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je 1x rijd wel ja. En anders gewoon 2x blijven rijden.
Ik weet dat het in een aantal hoofden mis gaat, maar zo raar is het niet.
Even een top amateur setup. Je gaat met een 46 voorblad rijden en een 10/28 of 11/30 in de polder. Gaat top! Mooie ketting lijn gebruikt de hele cassettte ipv een halve en maar 1 derrie.
Op vakantie knal je er een 10/46 of 11/45 op en het rijd nogsteeds helemaal top. Kosten is om het even want je spaart de voorderrie en met sleutelen in het ook sneller. Ik snap dat sommige er een nachtje over moeten slapen, maar zo slecht is het echt niet.
Maar vooral de shimano brigade blijft maar met te grote voorbladen rijden of dubbels waar je ketting altijd behoorlijk schuin ligt. 46 is echt groot zat, ik ben met een 48 niet verder dan de 12 gekomen dit jaar en daar zet ik nota bene een 2de tijd mee neer op een segmment van 15km met windkracht 5 mee, das wanneer heb je in vredesnaam groter nodig als je geen wedstrijden rijd?
Kom maar eens een rondje Gelerijders mee rijden op Woensdagavond. Vindt het te kort door de bocht Wasbeer. Ook wat betreft een 10/45 cassette met een 40 voor. De keren dat ik denk phoe had wel een tandje er tussen willen hebben is minimaal met name dan 12-13-14. Bij ons is het wel wel heuvelachtig rond Arnhem Noord ook onverhard.wasbeer2006 schreef: ↑13 sep 2025 13:27Als je 1x rijd wel ja. En anders gewoon 2x blijven rijden.
Ik weet dat het in een aantal hoofden mis gaat, maar zo raar is het niet.
Even een top amateur setup. Je gaat met een 46 voorblad rijden en een 10/28 of 11/30 in de polder. Gaat top! Mooie ketting lijn gebruikt de hele cassettte ipv een halve en maar 1 derrie.
Op vakantie knal je er een 10/46 of 11/45 op en het rijd nogsteeds helemaal top. Kosten is om het even want je spaart de voorderrie en met sleutelen in het ook sneller. Ik snap dat sommige er een nachtje over moeten slapen, maar zo slecht is het echt niet.
Maar vooral de shimano brigade blijft maar met te grote voorbladen rijden of dubbels waar je ketting altijd behoorlijk schuin ligt. 46 is echt groot zat, ik ben met een 48 niet verder dan de 12 gekomen dit jaar en daar zet ik nota bene een 2de tijd mee neer op een segmment van 15km met windkracht 5 mee, das wanneer heb je in vredesnaam groter nodig als je geen wedstrijden rijd?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Voor de gravelbike hier ook verwend 1x12 rijder.
Nooit het idee dat ik een tandje te kort kom. Rijdt eigenlijk altijd met 10/45 en 42t voor.
Geen geklooi met dat voorblad is toch heerlijk! Maar ieder zo zijn ding.
Nooit het idee dat ik een tandje te kort kom. Rijdt eigenlijk altijd met 10/45 en 42t voor.
Geen geklooi met dat voorblad is toch heerlijk! Maar ieder zo zijn ding.
Probleem is dat alleen de Shimano 1x-GRX en MTB-derailleurs die nieuwe batterij hebben en echt draadloos zijn. Alle andere Di2-derailleurs hebben nog een batterij nodig, dus even derailleur swappen wordt wel een ding...
Zoals ik al verwachtte...
Tof, ik wist niet dat de offset van de medium kooi kleiner was dan die van de lange kooi.