GRX Di2 827 1x12 setup met kleinere cassette
Kan iemand me het volgende uitleggen:
Mijn GRX 827 Di2 1x12 shifters en derailleur zijn onderweg. Op vlakke stukken rijd ik graag met een 42T voor en een 11-34 cassette achter (wat ik ook deed met mijn 1x11 setup). Als ik naar Frankrijk of een andere heuvelachtige omgeving ging, wisselde ik altijd van cassette of wielset met een 11-42 cassette.
Waarom zegt Shimano dat de GRX 827 groepset alleen werkt met een 10-51 cassette?! Ik neem aan dat hij ook werkt met mijn 11-34 Dura Ace cassette. De veerspanning lost dit op, aangezien de kleinere tandwielen hetzelfde zijn. Waarom zou 42/34 niet werken, of zie ik hier iets over het hoofd? Misschien kan ik de bestelling van de derailleur annuleren en voor de XT8200 Di2 derailleur gaan - als betere optie?
Mijn GRX 827 Di2 1x12 shifters en derailleur zijn onderweg. Op vlakke stukken rijd ik graag met een 42T voor en een 11-34 cassette achter (wat ik ook deed met mijn 1x11 setup). Als ik naar Frankrijk of een andere heuvelachtige omgeving ging, wisselde ik altijd van cassette of wielset met een 11-42 cassette.
Waarom zegt Shimano dat de GRX 827 groepset alleen werkt met een 10-51 cassette?! Ik neem aan dat hij ook werkt met mijn 11-34 Dura Ace cassette. De veerspanning lost dit op, aangezien de kleinere tandwielen hetzelfde zijn. Waarom zou 42/34 niet werken, of zie ik hier iets over het hoofd? Misschien kan ik de bestelling van de derailleur annuleren en voor de XT8200 Di2 derailleur gaan - als betere optie?
Laatst gewijzigd door rene op 11 sep 2025 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Heeft de derailleur voldoende capaciteit voor een dubbel in combinatie met een 10-51?
Ga zelf nu voor een gravelbike naar een 1x12 (30x10-51) met 105 shifters en XT achterderailleur. Kwam een stuk voordeliger uit dan GRX en was leverbaar.
Ga zelf nu voor een gravelbike naar een 1x12 (30x10-51) met 105 shifters en XT achterderailleur. Kwam een stuk voordeliger uit dan GRX en was leverbaar.
Niet zijken maar reiden !
Ik denk dat een 11-34T eventueel wel kan werken maar 10-51T is voor MicroSpline en 11-34 is voor HG dus je zal ook de body van je wiel moeten wisselen, als dat al kan.
(Er bestaat wel een 11-51T HG-compatibele cassette en SRAM maakt zelfs een 10-52 HG cassette)
(Er bestaat wel een 11-51T HG-compatibele cassette en SRAM maakt zelfs een 10-52 HG cassette)
Even afgezien van de Microspline issue, de derailleur zal naar binnen geschakeld steeds verder van de as afkomen omdat hij gemaakt is om uiteindelijk een 51t pizza aan te kunnen. Als de cassette stopt bij 34t zal de afstand dus groot zijn en wat lastiger schakelen, maar het kan meevallen, vooral als je ketting nog nieuw is.
Ik denk dat dat nogal zal meevallen omdat bij die 1x-derailleurs het bovenste derailleurwiel erg excentrisch staat tov de as van de kooi. Met andere woorden, het is de kettinglengte in een bepaalde versnelling die de stand van het gids-wiel bepaalt. Bij 51T wordt die derailleurkooi helemaal vlak getrokken en daalt het wieltje naar beneden, bij 34T zal het wieltje hoger staan omdat de kooi niet zo strak getrokken wordt.
Maar nogmaals, als er mountainbikers zijn die met 11-34T rijden heb je meteen antwoord op al deze vragen.
Maar nogmaals, als er mountainbikers zijn die met 11-34T rijden heb je meteen antwoord op al deze vragen.
Een oplossing zou kunnen zijn als het past, de kooi van een korte gs derailleur monteren. Ben niet thuis komende 10 dgn anders had ik wel kunnen kijken hoe een 11-30 schakelt op mijn Gravelbike met V40 en A10/45.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Hey Nijkie - woefdram - adbr : het gaat werken, echter ivm de offset van het bovenste derailleur wieltje gaat de steeds verder van de cassette af. Precies wat woefdram zegt.
Ik heb dus 2 opties : derailleur retourneren en een XT of XTR Di2 derailleur met kortere kooi nemen. Óf proberen en kijken of het werkt…
Ik denk dat het de eerste optie wordt.
Ik heb dus 2 opties : derailleur retourneren en een XT of XTR Di2 derailleur met kortere kooi nemen. Óf proberen en kijken of het werkt…
Ik denk dat het de eerste optie wordt.
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Ik zeg dat, juist door de andere constructie van de derailleur, een 1x-derailleur beter met verschillende cassettes overweg kan dan een 2x-derailleur.
Volgens mij is er helemaal geen verschil tussen GRX Di2 of XT Di2 derailleur. Als je dan toch een derailleur wil voor 11-34, koop dan een Ultegra?
ABDR: Dan heb je mijn opening post niet gelezen. In het buitenland heb ik graag beschikking over een 42 cassette, die er is via Ali express, of anders een 10-45 cassette. Dit voor een 1:1 ratio, of iets minder. Dus een 12 speed Ultegra cassette gaat sowieso niet.
Volgens de Shimano pagina is de nieuwe 1x 12 speed GRX 827 Di2 derailleur alleen met lange kooi, en de XT8250 Di2 is er met medium kooi tot 45 tanden en lange kooi tot 51 tanden dus er is wel degelijk een verschil.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Deore-XT-Di ... d-mid-cage
https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Di2-Rea ... 1x12-speed
Volgens de Shimano pagina is de nieuwe 1x 12 speed GRX 827 Di2 derailleur alleen met lange kooi, en de XT8250 Di2 is er met medium kooi tot 45 tanden en lange kooi tot 51 tanden dus er is wel degelijk een verschil.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Deore-XT-Di ... d-mid-cage
https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Di2-Rea ... 1x12-speed